autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Tiguan > Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Kvalita, pohodlný a velmi schopný podvozek… je toho mnoho
STAROSTI
Jako už tolik volkswagenů před ním postrádá jiskru, ale jinak nic moc
Ti nejlepší to mívají těžké, pokud chtějí také dobře vypadat. Když výrazně utečete soupeřům, začnou vaše výkony dřív nebo později působit samozřejmým dojmem. Pozbydou dramatického kouzla. Budete nudní, pak sterilní, a nakonec obyčejní. Poslední slovo se dere na jazyk ve spojení s mnoha modely Volkswagenu. Mají o to horší život, že nebývají inspirativní, divoké ani charakterní, jsou jen skutečně dobré.
Tiguan je po faceliftu typickým příkladem. Když před čtyřmi roky dorazil na trh, měl k dobru alespoň jednu chybu: vypadal příliš drahý na to, že z každého panelu čouhal Golf. Jenže ceny se mezitím usadily o něco níž, ani ta kožená sedadla najednou nestojí tolik, interiér jako by „srostl“ dohromady. Celé to dává perfektní smysl. Až moc.Malé německé SUV na první pohled nezaujme. Má interiér, který je vzhledem ke své kvalitě příliš golfovitý, nebo lépe: konzervativní. Mohl by si dovolit víc. Tiguan je přiměřeně prostorný, přestože ve třídě najdete větší auta. Možná se šeredně pletu, ale typický zájemce o SUV (skutečný, ne teoretik zákaznictví) podle mého na nějaký ten litr nehledí. Hlavně když se vejde manželka, jedno až dvě děti a offroadový nadhled.
Co na tom, že konkurence umí být v interiéru tvořivější? Volkswagen nepotřebuje vymýšlet nové schránky na litrové kelímky, stačí mu ty malé, léty prověřené. Aspoň nebojuje s ergonomií. Celek pak dělá svou práci a neplýtvá prostorem na trapné pokusy o bití se v prsa. Bohužel pak hůř prodává výsledky své práce. Výbava mu v tom příliš nepomáhá, základní verze dražších motorizací sice nejsou zcela holé, určitě si ale budete chtít za pár věcí připlatit. Určitě aspoň zkuste automatické parkování – nesetkal jsem se s ním poprvé, na volantu rotujícím vlastní silou je přesto něco fascinujícího. Systém parkuje div ne lépe než já (což, pravda, nemusí nic znamenat) a kromě manévrování souběžně s chodníkem už se naučil zajíždět i kolmo. Za 18 tisíc by nemusel být špatnou investicí.
Také podvozek je podezřele sterilní. Nerovnosti pohlcuje tak, jak by mělo každé SUV, přesto nikdy neztrácí jistotu. Tiguan se nekymácí ani neplave. Dokonce zatáčí jako úplně obyčejné osobní auto, není přehnaně nedotáčivý, nenechá se nepříjemně snadno rozhoupat. Nekouše a poslouchá na slovo.
O motorech Volkswagenu bylo napsáno mnoho. Shodou okolností to byl před čtyřmi roky právě Volkswagen Tiguan, který poprvé vyvezl na světlo boží nová čtyřválcová TDI se vstřikováním Common-Rail. Kultivovanost je mu tedy vlastní. Zvenku se dvoulitr stále ozývá víc než nejlepší konkurenční motory, ale izolovat pasažéry umí Volkswagen skutečně perfektně.Těžko říct, jestli potřebujete těch 170 koní testovacího auta. Mají totiž jednu nevýhodu, nedostanete k nim DSG a manuální převodovka k pohodlné čtyřkolce, jejíž konečná cena vám nejspíš přeleze osm set tisíc, to prostě není to pravé. Vezmeme-li v úvahu vyrovnanou osobnost Tiguanu, mělo by vám 140 koňských sil stačit.
Pokud na nejsilnějším dieselu trváte, bude se vám jízda s ním líbit. Šestistupňový manuál testovacího auta byl jeden z nejlepších, jaké jsem kdy v koncernovém autě potkal. Řadil hladčeji než jinak trochu neochotné převodovky VW a byl o něco přesnější. Ne jako v mazdách, ale lepší než BMW. Slušná společnost. Samotný dvoulitr pak dokáže vysokou karoserii rozhýbat na stovku za 8,9 sekundy, a pokud si umíte představit, co to znamená, je vaše představa nejspíš správná. Tiguan 2.0 TDI jezdí se 170 koni příjemně svižně.
Dojmy z polygonu a měření
Když už jsme do Mostu s Tiguanem přijeli, prohnali jsme ho testovacím okruhem. Nedá se říci, že by byl zábavný a sportovní, ale rozhodně pro něj sedí slovíčko schopný. Na stovku se sice vyškrábal až za 9,81 sekundy, ale okruh projel za velmi slušných 35,6 sekundy, což je na dieselové SUV vynikající výsledek. Dokazuje to, jak je Tiguan dobře zkonstruovaný a nastavený, jen mu chybí duše a schopnost zapojit řidiče do děje.
Jak už jsem říkal, prostě obyčejné dobré auto. Než začnete srovnávat s konkurencí. Pak zjistíte, že Hondu CR-V i řadu dalších soupeřů daleko překoná jízdními vlastnostmi. Jeho podvozek nené výjimečný na osobní auto, ale podle měřítek SUV patří na samou špičku. Je snadné zapomenout, že mnozí soupeři mají problém zatočit i v nízkých rychlostech a v zatáčkách se zoufale kývou ze strany na stranu. Volkswagen nic takového nedělá. Pak je tu ta všeprostupující kvalita. V žádné jiné disciplíně Volkswagen Tiguan nevyčnívá, ale vždy dokáže běžet s těmi nejlepšími. Až na disciplínu „kreativita“, ale to už jsme řešili. A možná na pozici za volantem, který na můj vkus míří až moc vzhůru. Musel jsem řídit na krátké nohy, přesto se mi k volantu nepovedlo dostat tak blízko, jak bych chtěl.První kompaktní SUV Volkswagen Group od své premiéry před čtyřmi lety zlevnilo a dává mnohem víc smyslu. Změn je ve skutečnosti málo, nic převratného v Německu nevyměnili. A přesto – experiment s rostoucím segmentem vyzrál ve výjimečné SUV. Není jen nadprůměrné ve všech relevantních disciplínách, má i několik exotických předností. Například se nebojí terénu. A nabízí podařenou automatickou převodovku, která ve třídě stále není samozřejmostí.Abyste však ocenili přednosti Tiguanu, musíte přemýšlet hlavou, ne srdcem. S tím úzce souvisí otázka, zda právě o ty jeho přednosti stojíte. Protože Land Rover Freelander je ještě pohodlnější a tak nějak charakternější, přestože celkově horší. Extremistům zase daleko lépe poslouží Jeep Wrangler, ať nechodíme daleko do minulosti. Možností je spousta a Volkswagen Tiguan cílí na starší a pokročilé, zkušené, vyrálé… prostě lidi, kteří chtějí kvalitu a schopnosti bez zbytečného humbuku kolem. V případě SUV za 750 tisíc bez příplatků Volkswagen nejspíš kráčí správnou cestou, většina zákazníků bude právě tohoto typu.
Verdikt
Jako nápad, kandidát na rodinný vůz, postrádá Tiguan jiskru – pokud máte jen trochu dobrodružnou duši, nikdy si ho nekoupíte. Umřeli byste nudou. Ale byla by to ve skutečnosti skvělá smrt, podobně dobře umí nudit jen Škoda Yeti, a ta je Tiguanu nepříliš vzdálenou příbuznou. Kvalita, pohodlí, prvotřídní jízdní vlastnosti, dobré motory – jmenujte cokoli a Tiguan nebude daleko za nejlepšími. Dokonalý vítěz všech bodových hodnocení. I když za osobního favorita byste si stoprocentně vybrali jiného závodníka, jakmile vyrostete z věku osobních favoritů, zamíříte k Volkswagen Group.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,81 |
Čas na kolo (s) | 35,6 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81,0 x 95,5 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 125 / 170 v 4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 v 1750 - 2500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 100,3 |
0-100 km/h (s) | 8,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 201 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,4 / 5,1 / 6,0 |
Objem nádrže (l) | 64 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4426 |
Šířka (mm) | 1809 |
Výška (mm) | 1703 |
Rozvor náprav (mm) | 2604 |
Provozní hmotnost (kg) | 1695 |
Celková hmotnost (kg) | 2240 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2200 |
Zavazadlový prostor (l) | 470 - 1510 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 469 900 Kč (1.4 TSI 122 k) |
Základní cena test. verze | 747 700 Kč (2.0 TDI 4Motion 170 k Sport&Style) |