autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Transporter > Volkswagen T6 (2015): První jízdní dojmy
Volkswagen T6 (2015): První jízdní dojmy
Při pohledu do hluboké historie bychom jen těžko hledali slavnější dodávku než Volkswagen Transporter. Nejen proto, že se od roku 1950 vyrobilo na 12 milionů kusů, z toho poslední páté generace téměř dva miliony, ale především proto, jaký si tento model za posledních 65 let vybudoval kultovní status. Proč? Snad proto, kolika životním situacím dokázal vždy vyhovět.
Verze
Šestá generace na tom není jinak. Na výběr je celkem z více než 500 různých kombinací. Základem jsou dva rozvory (3000 a 3400 mm), troje výšky střechy a tradičně několik karosářských verzí. Když potřebujete převézt hodně věcí, všechno vyřeší Transporter, když k místu pro náklad potřebujete až šest míst pro sezení, odpovědí je Transporter Kombi, když potřebujete malý autobus, poslouží Caravelle, když potřebujete pohodlný a velký rodinný vůz, sáhnete po Multivanu, když potřebujete reprezentativní limuzínu s nekonečným prostorem, jedinou možností je Multivan Business, když chcete poznávat svět, hotel na kolech vám poskytne California, a konečně protestovat proti válkám ve světě můžete ve stylové retro verzi Generation Six.
Není těžké uhodnout, kde se tato limitovaná edice inspirovala. Dvoubarevná karoserie, barevný panel přístrojové desky a 18″ kola evokující chromované poklice jasně vzdávají hold původnímu Volkswagenu Type 2. Jakkoliv by si fanoušci možná víc přáli sériovou verzi konceptu Bulli, není těžké pochopit, proč se Volkswagen drží při zemi. Dodávka totiž musí především sloužit a Generation Six je více než přijatelnou alternativou, která v sobě mísí extravagantní retro vzhled, pořádnou dávku výbavy a praktickou variabilitu interiéru.
Novinky
Rýpalové možná automobilku obviní z toho, že je nový VW T6 jenom facelift. A do jisté míry budou mít pravdu. Vnější vzhled je spíš evolucí než revolucí, drží se nastoleného designového jazyku s ostrými a jasně definovanými linkami, které doplňují moderní LED světla vpředu i vzadu. Obvinit tvůrce z nedostatku invence by však bylo příliš jednoduché, více se přikláním k tomu, že se drželi hesla: „Nač měnit to, co funguje?“
Pohonné jednotky jsou nové, nyní plní emisní normu Euro 6, jsou osazeny systémem stop/start a mají zesílenou konstrukci z důvodu vyšší zátěže, kterou musí v dodávkách podstupovat. Celkem lze objednat šestici motorů – čtyři turbodiesely 2.0 TDI ve verzích 84 koní/220 Nm, 102 koní/250 Nm a 150 koní/340 Nm plus vrcholné Bi-TDI o výkonu 204 koní/450 Nm, a dvojici benzínových motorů 2.0 TSI s parametry 150 koní a 280 Nm, nebo 204 koní a 350 Nm. V závislosti na verzi jsou motory spojené s pěti- a šestistupňovými manuály nebo sedmistupňovou převodovkou DSG a samozřejmě nechybí ani pohon všech kol 4MOTION.
Technologie
Ani nová T6 není ošizená o moderní technologie známé z osobních vozů, objednávat tak lze adaptivní podvozek DCC, adaptivní tempomat ACC, nouzovou brzdu City Emergency Braking, výhřívané čelní sklo, elektricky nastavitelná sedadla s pamětí a vyhříváním či zadní parkovací kameru. K pohonu všech kol 4MOTION lze doobjednat asistent pro sjíždění kopců Hill Descent Assist, naopak k tažnému zařízení automaticky dostanete elektronickou stabilizaci přívěsu.
Silnou stránkou Volkswagenu T6 je tradičně variabilita interiéru. Transporter nabízí 5,8 až 9,3 m3 přepravní kapacity a volbu mezi výklopnými či křídlovými zadními dveřmi. Hlavním funkčním prvkem modelu Caravelle jsou zase sedadla Easy Entry Seats se snadným sklápěním a přístupem do zadní řady, Multivan pak nabízí spoustu dalších možností. Podle výbavy můžete mít jedny, nebo dvoje posuvné dveře, za příplatek elektricky ovládané vč. dálkového ovládání z klíčku, výklopný stolek ve stěně (jedny dveře) anebo centrální stolek posuvný v kolejnicích (dvoje dveře), otočná prostřední sedadla a zadní trojitou lavici, kterou lze přeměnit v postel. Verze Comfortline nabízí výběr ze dvou rozvorů, Business pak dvojici luxusních elektricky ovládaných sedaček v zadní řadě. Od začátku příštího roku lze objednat také elektrické ovládání pátých dveří s programovatelnou výškou, které na základě informací z parkovacích senzorů znemožní nechtěné otevření do překážky za vozem.
Jízda
To, co vás ale zajímá nejvíce, je určitě způsob, jakým se nový VW T6 řídí. Popravdě řečeno, vlastně ani nevím. Celou trasu ze stockholmského letiště k prvnímu checkpointu blízko výrobního závodu Scanie totiž trávím v zadním křesle luxusního Businessu a nechávám se hýčkat pohodlím a nevídaným prostorem. Protože tohle je přesně to auto, ve kterém se chcete nechat hlavně vozit. Jeden důležitý poznatek jsem však zezadu zachytil – podvozek je i na druhém konci vozu tichý a pohodlný, díky němuž je jízda na dodávku nebývale konejšivá.
Naopak Generation Six je tím autem, ve kterém chcete být vidět, a proto sedám za volant. Normálně bych na odtažité a přeposilované řízení nadával, ale tohle je přesně to místo, kde chcete být naprosto odstíněni od okolního světa. Té-šestka se velmi snadno vede po silnici, a pokud snad na chvíli zapomenete, jak velké a těžké auto řídíte, podvozek vás dobře jistí. Takže se rozvalíte do pohodlné sedačky s nastavitelnými loketními opěrkami, zapnete všechny bezpečnostní asistenty, obrazně řečeno natáhnete nohy nahoru a vyrazíte vstříc další destinaci na vaší ničím nerušené měsíc dlouhé kempinkové túře po Evropě.
Obě auta jsem zkoušel s vrcholným naftovým bi-turbem pod kapotou a dvouspojkovou převodovkou DSG, což je velmi příjemná kombinace, nutno ale poznamenat, že do táhlejších kopců se motor už trochu zadýchával. Tohle je ovšem stejně ten druh auta, se kterým budete jezdit spíše volněji a užívat si krásy okolí, což byl i můj případ. Jednak mě k tomu vedla pohoda za volantem, dále malebné dálnice a v neposlední řádě také nekompromisní policie, která bdí nad dodržováním přísných pravidel. Alespoň jsem měl možnost zaměřit se na spotřebu, což na mezinárodních prezentacích normálně moc nejde – vlažná stovka po dálnici vykázala jen 6,4 l/100 km. Je ale dobré vědět, že pokud chcete denně absolvovat trasu Mnichov – Frankfurt po Autobahnu, Multivan 2.0 Bi-TDI jako vůbec první z rodu překoná dvoustovku.
Transporter je zcela něco jiného, ale překvapí vás, o kolik dokázali u Volkswagenu zase zpříjemnit běžnou pracovní dodávku. Všimnete si, že hluk od kol, ozvěna v kabině a bouchání plechových panelů je zase o něco slabší. Také palubní deska, která je až na držáky nápojů v rozích a otevřenou schránku před spolujezdcem podobná, vypadá hodnotněji a celkově je interiér Transporteru hezčí místo pro život, zvláště, pokud tu máte trávit celé dny. Pod kapotou jsem tentokrát měl druhou nejslabší verzi 2.0 TDI 102 k, a ačkoliv musíte vynaložit hodně úsilí pro udržení tempa, do města bude svými silami stačit.
Ceny
Zbývá už jen odpovědět na otázku, kolik za nový Volkswagen série T dáte. Nejlevnější Transporter s motorem 2.0 TDI 84 k vyjde na 639 902,- korun (v akci 583 611,- korun), Multivan pak lze nejlevněji pořídit taktéž v motorizaci 2.0 TDI 84 k ve výbavě Trendline, a to za částku 1 013 806,- korun, nicméně v akci je nyní nejlevnější motor 2.0 TDI 150 k ve výbavě Comfortline od 995 380,- korun. Na druhé straně uzavírá nabídku částkou 1 847 521,- korun, resp. 1 583 705,- korun v akci, limitovaná edice Generation Six, která bude v prodeji jen zhruba rok, a to ve verzi s motorem 2.0 Bi-TDI 204 k 4MOTION DSG. Objednávat nová auta lze už nyní s tím, že distribuce vozů bude probíhat od začátku září. Obytná verze California se představí na konci srpna tohoto roku.