autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Sharan > Volkswagen Sharan 2.0 TDI
Volkswagen Sharan 2.0 TDI
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 4
Celkové hodnocení 7.4
RADOSTI
Kvalitní kabina; velmi kultivovaná jízda; spousta místa
STAROSTI
Nudný vzhled; vzhledem k ceně chudá výbava
Vzpomenete si ještě na minulý Volkswagen Sharan? Předpokládám, že ano, pokud jste ho na silnici rozeznali od příbuzného Seatu Alhambra či Fordu Galaxy. Dnes se má situace trochu jinak a zatímco Sharan byste od nové Alhambry skoro nepoznali, Ford si jde již dávno vlastní cestou a nové Galaxy si staví sám.Ještě teď si vzpomínám, jak jsem se zúčastnil uvedení Sharanu na český trh. Obcházel jsem vystavená auta mnohokrát a až na tiskové konferenci jsem zjistil, že se nepředstavil jen Sharan, ale i nový Volkswagen Touran. Podívejte se na obě auta a rozdíl na první pohled nepoznáte. A tak to dnes máte s každým Volkswagenem. Jejich jednotný unifikovaný univerzální design už začíná trochu nudit a pokud mohu mluvit za sebe, spíše mi to nahání strach. Ale to bychom se dostali do politiky EU a souvislostí, o kterých mluvit nechci.
Na obrázku vypadá Volkswagen Sharan menší a připomíná spíše takový trochu narostlý Golf. Ve skutečnosti je to ale pořádný kus auta. To zjistíte, až vlezete dovnitř, což je díky obřím dveřím snadné. Nastupování dozadu ulehčují boční posuvné dveře, jejichž manipulace vyžaduje trochu cviku, ale brzy objevíte jejich kouzlo hlavně při nakládání větších předmětů (a dětí do sedačky) v úzkých mezerách. A že si úzkých parkovacích mezer jako řidič Sharanu užijete…Uvnitř
Palubní deska, stejně jako zbytek auta, nevybočuje ze zvyklostí Volkswagenu. To znamená, že je přehledná, kvalitní a tak trochu nudná. Hlavní předností VW Sharan je hlavně variabilita interiéru. Trojice zadních sedadel lze různě posouvat, sklápět a vyndavat, abyste vytvořili tu konfiguraci, která nejvíce odpovídá vašim potřebám. Sharan ukrývá ještě třetí řadu sedadel, kam se sice vmáčknou i dospělí, ale přežijí tu jen kratší trasu. Problém je, že pak už vám nezbyde moc místa na zavazadla – kufr má v sedmimístném uspořádání objem 300 litrů.
Když zadní sedačky sklopíte, což jde mimořádně snadno a nezůstanou po nich žádné stopy či trčící nevzhledné plasty, máte k dispozici hned 885 litrů místa. A když ještě sklopíte sedadla ve druhé řadě, Volkswagen Sharan nabídne 2430 litrů prostoru, takže z něj můžete udělat na chvíli i dodávku. Bylo by zajímavé zjistit, koli věcí z IKEA by se dalo takto odvézt a pochybuji, že by některý ze soupeřů zvládl výrazně více. Tohle je skutečně ohromné auto a pokud jde o praktičnost, jeho krabicoidní tvary jsou jednoznačně výhodou.
Jízda
Na silnici vás Volkswagen Sharan nijak nepřekvapí jízdními vlastnostmi, ale spíše celkovou kultivovaností. Motor 2.0 TDI o výkonu 140 koní je znamenitě utlumen a při cestovní rychlosti neposílá do kabiny pazvuky nebo dunění. Rovněž podvozek nevydává hlasité rány a i na rozbité silnici se neozývá drnčení nebo klepání součástek. Sharan patří k těm nejlépe odhlučněným a nejkultivovanějším autům mezi MPV a leckteré sedany od konkurence by mu mohly závidět…Asi vás nepřekvapí, že se auto v zatáčkách trochu naklání a přechází rychle do nedotáčivosti, že je řízení sice přesné, ale bez zpětné vazby, a že se za volantem budete bavit stejně náramně jako u vyhlášení ankety Auto roku. Jenže za volantem velkého MPV jde především o to, jak auto funguje. A tak postupem času rezignujete na hledání zábavy, smíříte se i s tím, že vám stabilizační systém neustále mluví do života jak nějaký snaživý europoslanec, a zjisíte, že k samotné funkci Sharanu jako auta nelze mít jakýchkoli výhrad. Zkrátka, na trhu najdete mnohem zábavnější nebo zajímavější auta, ale těžko některé z nich bude tak úplné a bezchybné.Měření
Na Polygonu Most panovaly opět velmi nepřátelské podmínky, povrch byl pokryt sněhem a ledem. Naměřené hodnoty jsou proto značně zkresleny. Volkswagen udává zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy, my však na sněhu naměřili jen 18,99 sekundy. Brzdná dráha dosahuje na zledovatělém povrchu hrozivé délky 121,97 metru a auto zastavilo až po 8,47 sekundy. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h je jediná disciplína, do které se povětrnostní podmínky neprojeví tak výrazně, ale velký točivý moment motoru 2.0 TDI stejně způsobil prokluz kol i na trojku, takže výsledek 5,4 sekundy by byl na suchu nebo mokru pravděpodobně lepší. Čas na kolo 1 minuta a 01,69 sekundy byl bojem spíše o život než o rekord. Každopádně to vypadá, že se podmínky venku začínají postupně umoudřovat a my doufáme, že již brzy přineseme relevantnější údaje.
Stejně ale nejsou hodnoty zrychlení nebo času na kolo to, co by zájemce o velké MPV zajímalo nejvíce. Mnohem důležitější jsou hodnoty jako velikost zavazadlového prostoru, spotřeba paliva nebo dojezd. Testovaný Volkswagen Sharan 2.0 TDI se s průměrnou spotřebou s přehledem vešel do 7 litrů na 100 km a při klidném tempu a na dlouhé vzdálenosti dokázal jet i za méně než 6 litrů. Je ale důležité myslet na to, že 140 koní a 320 Nm stačí na auto jen tak tak, proto se častá akcelerace promítne do spotřeby velmi negativně. Sharanu na dálnici nejlépe sedí klidné tempo kolem 120 km/h. Škoda, že testovaný exemplář neměl tempomat, který by cestovní pohodu uvnitř značně zvýšil.Ceny a výbava
Otázkou zůstává, zda jste ochotni za tak dobře fungující auto zaplatit. Cena 765 700 korun za auto ve výbavě Trendline bez tempomatu, audio systému, navigace či vyhřívaných sedaček se může zdát jako trochu nadsazená. Za automatickou převodovku, která by k Sharanu seděla více než manuál, pak zaplatíte navíc 50 600 korun. Vyšší (a úplnější) výbava Highline pak vyžaduje vcelku masivní příplatek 112 100 korun. Takže chtějte silnější motor 2.0 TDI o výkonu 170 koní, automat, slušně vybavené auto a zaplatíte skoro 960 000 korun.
Verdikt
Jako prostorný a praktický rodinný přepravník funguje Volkswagen Sharan náramně. Jen od něj nečekejte kdovíjakou zábavu za volantem, styl nebo charakter. Na to se musíte ptát u Fordu. Také musíte zvážit, zda vám cenovka Shranu přijde jako adekvátní. Celkem ale nejde najít nic zásadního, co by se dalo kvalitně postavenému VW Sharan jako autu pro početnou rodinu vytknout.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Volkswagen Sharan 2.0 TDI |
---|---|
Podmínky při testu | led, sníh -5°C |
0-50 km/h (s) | 8,34 |
0-80 km/h (s) | 14,22 |
0-100 km/h (s) | 18,99 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 5,4 na 3. st. |
100-0 km/h (s) | 8,47 |
100-0 km/h (m) | 121,97 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 8,7 l/100 km |
Čas na kolo (s) | 1:01,69 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81,0 x 95,5 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 103 / 140 v 4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 v 1750 až 2500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 82,4 |
0-100 km/h (s) | 10,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 194 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,8 / 4,8 / 5,5 |
Objem nádrže (l) | 73 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4854 |
Šířka (mm) | 1904 |
Výška (mm) | 1720 |
Rozvor náprav (mm) | 2919 |
Provozní hmotnost (kg) | 1699 |
Celková hmotnost (kg) | 2340 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2200 |
Zavazadlový prostor (l) | 300 - 885 - 2430 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 659 600 Kč (1.4 TSI Trendline) |
Základní cena test. verze | 765 700 Kč |