Volkswagen Scirocco 1.4 TSI

Po dlouhé době konečně zase sportovní kupé od Volkswagenu. Ale je vlastně sportovní? A stojí vůbec za to se kvůli němu nějak vzrušovat?

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Na úvod

Tohle auto vyhrálo české kolo ankety Auto roku v prestižní kategorii sportovních vozů. Bůh ví, že to ještě vůbec nic neznamená, protože tenhle titul v předešlých ročnících dostaly nejrůznější paskvily, ale abych byl spravedlivý: v posledních několika letech byly výsledky většinou rozumné a vyhrála auta, která si to vesměs zasloužila.

Nové Scirocco je založené na podvozku Volkswagenu Golf. To ostatně není žádné překvapení a už vůbec ne novinka. První generace Scirocca, která vyrazila na svět v roce 1976, měla také podvozek společný s Golfem první generace, podobně jako druhá generace vycházela z příštího Golfu. Úplně o stejný podvozek se ovšem nejednalo a stejné je to i dnes.

Zatímco první Scirocco vzniklo jako náhrada klasických kupátek VW Karmann-Ghia, nová generace vlastně nemá na co navazovat. Předchozí model zmizel z výroby v roce 1992, nahradilo ho Corrado, vyráběné v letech 1988-1995. Od té doby Volkswagen žádné kupé v nabídce neměl a jak je zjevné z reakcí na nové Scirocco, byla to chyba.

Příchod nové verze tak spousta nadšenců přivítala s aplausem a napjatým očekáváním. Já byl mezi nimi, protože když nepočítám rozebraného veterána, moje poslední soukromé auto bylo Scirocco 1.8 GTX druhé generace.Technika

Říci, že Scirocco je prostě Golf s trochu sportovnější karoserií by sice bylo snadné, ale zároveň naprosto nepřesné, skoro by se dalo říct až zcela nepravdivé. Podvozek sice vychází ze stejných součástek a má i stejný rozvor, ale rozchod se výrazně rozšířil (o 35 mm vpředu a 59 mm vzadu) a karoserie je o 40 mm delší, výrazných 51 mm širší a masivních 97 mm nižší. Aby toho náhodou nebylo málo, má i přeladěné pružiny, tlumiče i stabilizátory.

To všechno znamená širší rozkročení a nižší těžiště, takže pokud máte jen mlhavou představu o fyzice a dynamice, musí vám být jasné, že jízdní vlastnosti z toho můžou jen profitovat. Navíc je Scirocco lehčí než Golf, zejména s motorem, který jsem měl v testovacím autě: čtyřválcovou čtrnáctistovkou s dvojitým přeplňováním.

Hvězda současného trendu změnšování objemů používá k dosažení ještě před pár lety v téhle objemové kategorii nereálných 160 koní zároveň turbodmychadlo i kompresor. Zatímco turbodmychadla v nízkých otáčkách trpí prodlevami a sbírají se až po roztočení motoru, kompresor „fouká“ pěkně odspodu, takže se vzájemně dobře doplňují. Důkazem budiž točivý moment vrcholící hodnotou 240 Nm, tedy jen o 41 Nm méně, než má dvoulitrové turbo.Na silnici

Prvotní dojem z motoru je mírné zklamání: rozhodně nezní tak dravě, jak bych si u sportovního kupé představoval. Jenže když zatnete zuby a dáte mu šanci, zjistíte, že je to skvělý motor. Rád se točí, má bleskovou odezvu na plyn a díky dvojímu přeplňování táhne mocně už od nějakých 1600 otáček. Stovku zvládne za 8,0 sekund, dvoulitrové turbo je jen o 0,8 sekundy rychlejší.

Tenhle motor je zkrátka výbroný, skvěle se s ním jezdí a neméně dobře se s ním žije. Pokud totiž nasadíte úsporný režim, dokáže Scirocco jezdit i po městě za nějakých osm litrů – zkuste si to s dvoulitrem… Samozřejmě, že při ostré sportovní jízdě spotřeba vylétne až někam ke čtrnácti litrům, ale každá zábava něco stojí.

A že to skutečně bude zábava, o to se stará podvozek. Je až neuvěřitelné, nakolik se vývojářům podařilo pocitově odlišit Scirocco od Golfu. Ne, že by snad oblíbený hatchback jezdil špatně, ale „Sciro“ je jiná liga. Skvělé řízení má dobře nastavený odpor a je chvályhodně přesné, řazení jde zlehka a nestane se vám, že byste minuli rychlostní stupeň a podvozek…

Na tomto místě cítím potřebu povstat ze židle a vyseknout poklonu směrem k Wolfsburgu, protože pánové ve vývojovém oddělení VW prokázali dostatek zdravého rozumu a zároveň odvahy a řekli jasné a srozumitelné „NE“ módnímu trendu tvrdých „sportovních“ podvozků. Scirocco dokazuje že skutečný sportovní podvozek může být poddajný a komfortní a pokud jezdíte po běžných, nedokonalých asfaltkách, je dokonce lepší po všech stránkách. Nejde ani tak o to, že vám tvrdé podvozky naklepou tělo jak statná kuchařka vepřové řízky – čím tvrdší pružiny a tlumiče, tím větší riziko že bude auto v rozmlácených zatáčkách nepříjemně a mnohdy až nebezpečně uskakovat stranou a ztrácet přilnavost.

Scirocco je skvěle ovladatelné, má dlouhou převodovku (na dvojku jede až stovkou) a díky lehkému motoru je mrštné a obratné. A slušně maskuje rychlost, než si na to zvyknete, měli byste si dávat pozor. Po velmi zábavné jízdě přes Brdské kopce a lesy jsem si nelegálních čísel na tachometru všiml až po horké chvilce, kdy mi na spadaném a namrzlém listí došla přilnavost a Scirocco se vydalo plavným smykem všech kol směrem do lesa. Naštěstí i těsně za limitem zůstává komunikativní a částečně ovladatelné, takže jsme zůstali na asfaltu a já trochu ubral.Prostor a výbava

Pokud jde o vnitřní prostor, nemůžete Scirocco pochopitelně srovnávat s Golfem – nižší střecha a dynamičtější profil se s objemným interiérem nemají rády. I přesto se nemusíte bát, že by to bylo nějaké naprosto nepraktické ryze sportovní náčiní – v tomhle autě je víc místa, než by se na první pohled zdálo.

Jistě, na zadních sedačkách se vyšší lidé moc pohodlně neposadí a rozhodně musí být jenom dva, s prostředním se vůbec nepočítá. Z praktického hlediska je asi největším problémem samotné nastupování, které je vinou nízké střechy výrazně náročnějším úkonem, než v případě třídveřového Golfu. Zavazadlový prostor je ovšem jen o pětinu menší než u Golfu a zadní sedačky se pořád dají sklopit, takže do auta naložíte i celkem objemné věci.

Jedním z mála opravdových zklamání je palubní deska. Z hlediska ergonomie a dílenského zpracování jí v podstatě není co vytknout, jenže… chybí jí šťáva. Na rozdíl od jízdních vlastností Golf připomíná až příliš. Doufal jsem, že Volkswagen přijde s něčím, co interiér Scirocca ozvláštní a dodá mu šmrnc a bohužel jsem se nedočkal. Nuda. Alespoň že přední sedačky jsou pořádně tvarované a perfektně vás podrží i v rychlých zatáčkách, zatímco na delších trasách vás z nich nebudou bolet záda… ani spodní záda.Verdikt

Když se nad tím zamyslím do hloubky, zdá se mi, že někdo ve Volkswagenu umí počítat ještě hůř než já (a to je opravdu co říct). V porovnání s třídveřovým Golfem ve výbavě GT a s motorem 1.4 TSI laděným na 170 koní je Scirocco o zhruba 46 tisíc… levnější! Nemohu přitom přijít ani na jeden jediný důvod, proč bych mu neměl dát přednost. Je s ním výrazně větší zábava a jen se podívejte na fotky (mimochodem, omlouvám se za oficiální snímky, moje fotky zůstaly s dalšími daty na havarovaném pevném disku a snaží se je obnovit odborníci). Scirocco je agresivní, ale zároveň elegantní, nízký a široký posaz mu dodává správně sportovní jiskru a na ulicích se za ním ohlédne spousta lidí. Během natáčení nás jich oslovilo hned několik.

Scirocco se mi opravdu líbilo, možná až neobvykle. Skrytá paranoidní část mého já mi začala našeptávat, že třeba nejsem úplně objektivní, vždyť jsem přece jedno „šíro“ měl… a tak jsem to raději kontroloval u věrohodné zahraniční konkurence. Téměř bez výhrad ho všichni chválí, takže jsem si oddechl. A anglický Autocar to shrnul přímo dokonale: „Scirocco je zoufale těžké kritizovat. Je neuvěřitelně schopné ve všech ohledech a ještě k tomu nabízí fantastický poměr ceny a hodnoty.“ Howgh.

Honza Koubek

13.1.2009 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist