Volkswagen Scirocco 1.4 TSI (2014)

Imagemaker wolfsburské automobilky prošel mírným faceliftem. Pořád mu to sluší a stále jezdí skvěle, tak proč byste měli toužit zrovna po základní motorizaci, když můžete mít něco silnějšího?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.4

Radosti

Pořád vypadá a jezdí skvěle…

Starosti

…tak proč jej degradovat základním motorem?


Volkswagen Scirocco má v automobilce zvláštní postavení. Na jednu stranu je ztělesněním toho nejemotivnějšího, co automobilka dokáže nabídnout, autem, které má ukázat, že ve Wolfsburgu nestaví jen dokonalá, za to však poněkud odměřená auta, na druhou stranu mu příliš nezalichotí nejasná budoucnost.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Scirocco je na světě už šest let, pořád jezdí na staré platformě šestkového Golfu a jestli dostane nástupce, to je ve hvězdách. Přes to všechno jakoby stále nechtělo zestárnout. Jemná plastická operace mu trochu vyhladila vrásky na čele, takže se za ním lidé neustále všichni otáčejí, a že jeho biologické hodiny pod povrchem už tikají? To vlastně vůbec není znát.

Interiér

A to ani uvnitř. Palubní deska i po letech působí jako kvalitně a ergonomicky zpracovaná, detaily v podobě bezrámových dveří, jejich madel nebo hlavových opěrek zadních sedadel potom dávají pocit, že sedíte v něčem jedinečnějším než jen ve stylovějším Golfu. Kaplička s trojicí doplňkových ukazatelů (teplota oleje, stopky a plnicí tlak turba) je už jen třešničkou na dortu. Většinou bývá výsadou těch nejostřejších verzí, Volkswagen Scirocco ji má v základu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Při vší dokonalosti mi však v paměti utkvěly tři menší nedostatky – z hluboké přihrádky pod loketní opěrkou jednou vhozené mince už rukou nevylovíte, takže drobné raději nechte v kapsách, zadní sedačky jsou vyosené směrem do středu, takže paradoxně si nebudete stěžovat na relativně slušné místo na hlavu jako spíš na užší prostor, a konečně otvor třetích dveří je úzký a s vysokou hranou. Víko kufru je ovšem překvapivě lehké a velmi snadno a rychle se s ním manipuluje.

Pohon

Základní benzínový čtyřválec 1.4 TSI přeplňovaný turbodmychadlem je v ostatních modelech Volkswagenu povedeným a dostačujícím motorem, nemohu se však zbavit dojmu, že Sciroccu příliš nesluší. Zkrátka by si zasloužilo něco víc než stovku za 9,3 sekundy a maximální rychlost 203 km/h. Ani plochý zvukový projev ničím nenadchne, přestože v nízkých otáčkách zaslechnete vzdálené prskání do výfuku připomínající ostrou verzi R.

Turbo se skutečně snaží dohnat chybějící objem jak jen může, už kolem dvou tisíc otáček se natlakuje na masivních 1,7 baru, dech mu však dojde poměrně brzy. Maximum výkonu je sice dostupné v horizontu 5000 – 6000 ot./min., už před dosažením šesti tisíci však zátah pozvolna povadá a nemá cenu ručičku otáčkoměru popohánět dál. 

Spotřeba

U sportovně zaměřeného auta nemá za normálních okolností příliš smysl řešit apetit motoru, jelikož spotřeba paliva bývá jednou z těch zanedbatelnějších nákladových položek. Chápejte to tak, že pneumatiky, servis nebo pokles hodnoty majitele bolí víc než jedna plná nádrž každý víkend.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Základní motorizace 1.4 TSI však může působit jako racionální volba pro ty, kterým na spotřebě skutečně záleží, jelikož ta se svojí hospodárnosí přímo podbízí. Na konci testovacího týdne jsem nastřádal průměr 8,3 l/100 km, což s trochou snahy odpovídá i čistě městskému provozu, volným tempem mimo město pak nedá příliš práce na palubním počítači rozsvítit i číslo začínající šestkou.

Ovladatelnost

Scirocco je názornou ukázkou toho, že naladit funkční a zároveň pohodlný podvozek není nemožné. Všimnete si, že je velmi tuhý, nikoliv však způsobem, který by z posádky vytřásl duši. Odpružení má dostatek poddajnosti a všechny úchyty působí bytelně natolik, aby rány od nerovností byly dobře tlumené, zároveň se auto v zatáčkách nenaklání, přední náprava zaklekne, zakousne se do asfaltu a neúnavně drží. Nedotáčivost vyvoláte jen vyloženě hulvátským nájezdem, jinak se celé auto příjemně stáčí kolem své osy a je krásně vyvážené. Tenhle podovozek by klidně snesl výkon vrcholného erka.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Perfektní pozice za volantem je už tak nějak samozřejmostí. Sedí se příjemně nízko, volant lze přitáhnout blízko k tělu a všechno má přirozený odpor. Řízení je tradičně lehčí, ale přesné a tak akorát rychlé, řazení opět poněkud mechanicky sterilní, ale taktéž mu nechybí přesnost, a vůči rozmístění pedálů také nelze nic namítat. Scirocco prostě perfektně padne do ruky, což je jednou z nejdůležitějších vlastností každého auta, které si nárokuje sportovní charakter.

Verdikt

Volkswagen Scirocco 1.4 TSI je velmi dobré auto, které však, alespoň v mé mysli, upadne do zapomnění kvůli dynamicky nevýraznému motoru. Musíte si sami položit otázku, co od kombinace sportovně střiženého vozu s podměrečným motorem čekáte. Jestli zábavu za volantem, pak ano, Scirocco jezdí dobře, vlastně mě udivuje, jak dobré stále je. Ale co je to za zábavu, když pohyb vpřed je mírně řečeno vlažný?

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Dávalo by mi smysl s automatickou převodovkou, jako nenáročné, úsporné a zároveň stylové přibližovadlo po městě, třeba pro přítelkyni, tuhle motorizaci však jako jedinou s DSG nepořídíte. Přijde mi tak poněkud zbytečná. Je ovšem uklidňující vědět, že si stále můžete vybrat i Scirocco se dvěma silnějšími motory 2.0 TSI – s 220 koňmi, které mi subjektivně připadalo dokonce o kousíček lepší než současný Golf GTI, nebo vrcholného erka s 280 koňmi. Volkswagen Scirocco si totiž zaslouží trochu víc šťávy.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1395
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu235/40 R18
Pneumatiky vzadu235/40 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)92 / 125 v 5000 - 6000
Točivý moment (Nm)200 v 1400 - 4000
0-100 km/h (s)9,3
Nejvyšší rychlost (km/h)203
Spotřeba paliva (l/100 km)- / - / 5,4
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4256
Šířka (mm)1810
Výška (mm)1406
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1280
Celková hmotnost (kg)1680
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)312 / 1006
Ceny
Základní cena modelu534 900,- Kč (1.4 TSI 125 k Sport)
Základní cena test. verze534 900,- Kč (1.4 TSI 125 k Sport)
Cena testovaného vozu721 400,- Kč (1.4 TSI 125 k Sport + příplatky)
9.12.2014 9:50| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist