Test Volkswagen Polo GTI 2.0 TSI: Až nudně dobré

Ostré Polo GTI platí za schopnou kapesní raketu, Vyzkoušeli jsme novou verzi s větším dvoulitrovým motorem.
img_4663-1100x618.jpgCelá galerie 17 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 9

Volkswageny pro mě vždy bývaly až na pár výstřelků synonymem pro precizně vymyšlená a dobře fungující auta bez větší dávky emocí, ale zároveň s vtipně schovanými detaily, které do nich designéři a inženýři vpašovali. Typicky vyfrézované logo VW v krytce žárovky u halogenových světel – úplná zbytečnost zvyšující náklady, ale je to přesně ten drobek, který ukazuje, že ti Němci zas až takoví suchaři nejsou. Vzpomněl jsem si na to, když jsem v Polu GTI viděl jak na displeji, který nahrazuje přístrojový štít a je opravdu zcela neanalogový, přeskakují čísla u počítadla najetých kilometrů stejně, jako to bylo u klasických otočných. Zase je to software zdánlivě navíc, ale člověka to potěší a svádí k tomu hledat, kde najde co dalšího.

Pokud by nadpis někomu zněl příliš příkře, omlouvám se, ale tak to přesně je. Pokud bych se na novém Polu snažil najít nějakou chybu, pak jsou to drobnosti typu dotykového displeje infotainemntu, který je pro pohodlné ovládání hodně daleko, což platí ještě víc pro dva celkem malé otočné knoflíky po jeho stranách – což je samo o sobě skvělé řešení, ale musel by na ně řidič bezpečně dosáhnout. A určitě ještě umělý zvuk „motoru“ z reproduktorů.

Na druhé straně je Polo dospělé auto, které dokáže řidiče vtáhnout do hry a přitom se ho nesnaží zabít, a to právě ani ve verzi GTI – která má stejný výkon a téměř i hmotnost jako svého času Subaru Legacy turbo, což byl předchůdce ikonické Imprezy GT (ta měla jen o 11 koní víc). Což jen ukazuje, jak auta obecně zrychlila. Pro Polo GTI platí to samé, co lze napsat třeba o Leonu Cupra. Není tak kousavé, jako jsou ty nejostřejší hot-hatche, ale ne o moc pomalejší.

Protože používá pouze elektronickou uzávěrku diferenciálu označovanou zkratkou XDS (a to všechny verze, nejen GTI) a ne plnotučný samosvor, v rychlých zatáčkách na auta typu Yaris GRMN nebo 308 GTI ztrácí, ale zase se za to méně zkušeným řidičům odmění tím, že je nevyděsí k smrti změny směru při sevření diferenciálu, které je třeba korigovat volantem. A na druhou stranu v ostrých zatáčkách v nižších rychlostech je tento systém lepší, protože dokáže lépe pracovat s požadavkem, aby diferenciál aspoň trochu plnil svou funkci a ne aby se kola začala protáčet obě stejnou rychlostí.

A navrch má dvě třešničky: Klasickou staromódní ruční brzdu, kde zatáhnete za páku a brzdí zadní kola, a dále tlačítko pro vypínání stabilizace, které buď vypne pouze protiprokluz, nebo při pětisekundovém stisku přepne systém do sportovního režimu včetně bonusu v podobě vypnutí přednárazového systému. Dalším příjemným a rozhodně nečekaným prvkem v novém Polu GTI je jeho motor.

Nečekaným, neboť se u VW rozhodli použít agregát 2.0 TSI. To znamená krásně plynulé dávkování výkonu, opravdu minimální prodlevu v reakci na sešlápnutí plynového pedálu a zároveň málo častou potřebu podřazovat, protože velká porce točivého momentu (nejvíc konkrétně 320 Nm) je dostupná už v nízkých otáčkách. Na druhou stranu si řekne o 5 až 6 litrů benzinu při klidné jízdě, pod sedm litrů při 135 km/h a maximálně 7,5 l/100 km při 145 km/h po dálnici. Cestu z jihu Prahy do Mělníka jsem volným tempem zvládl za 5,6 l/100 km, což je na parametry auta naprosto skvělá hodnota. Deset litrů plus potom žere, když jedete svoji soukromou rally.

K té se hodí i další skvělá funkce Volkswagenů – možnost zobrazit si teplotu oleje motoru uprostřed displeje přístrojů. I když současná auta bývají vybavená čerpadlem, které zařídí správné dochlazení motoru a hlavně turbodmychadla po vypnutí zapalování, stejně je dobré vědět, jak moc jste auto jízdou potrápili. Výkon přenáší motor buď přes dvouspojkový automat DSG, nebo (naštěstí v našem případě) šestirychlostní manuál. Ten řadí hladce a přitom cítíte určitou mechanickou odezvu. Na šestku točí 3 000 ot./min. při 140 km/h.

Polo GTI je po dlouhé době auto, kde mají smysl jízdní režimy, já tedy konkrétně používal pouze Normal a Sport. Zaprvé – je vtipné, že režimy jsou celkem čtyři, ještě Cco a Individual, a přepínání mezi nimi se provádí tlačítkem vlevo vedle řadičky (spolu s vypnutím start/stopu a přepnutí stabilizace do módu „zábava“). Přičemž při režimech Normal a Individual tlačítko nesvítí, při Sport a Eco ano. Každopádně režim Sport znamená hutnější umělý zvuk motoru, tužší řízení, ale ne nesmyslně, ostřejší reakce na sešlápnutí plynového pedálu a především ztuhnutí tlumičů. Ale přesně tak, jak je potřeba.

Kromě toho, že Polo GTI skvěle jezdí, také dobře vypadá. GTI se od základního provedení liší výraznou červenou linkou v masce, která přechází až do světel, decentním křidélkem na pátých dveřích, logem GTI na boku a koncovkou výfuku. Uvnitř pak kostkovaným potahem sedaček, logy GTI na volantu a řadicí páce a povedenou červenou výplní palubní desky. A opět v intencích VW, vše je funkční, kvalitně zpracované, hudba (příplatková Beats) hraje skvěle, infotainment je s odstupem světelných let lepší než ve všech srovnatelných autech a zároveň prosto jakýchkoliv výstřelků. A je potřeba vypíchnout zmíněnou kvalitu zpracování, protože ta je na tuto kategorii aut až neuvěřitelná. Sám mám jedinou výtku k sedačkám, opěrka hlavy je ohnutá hodně dopředu a její sklon se nedá nastavovat.

Rád bych viděl do hlav výkonných ředitelů u Volkswagenu. V době, kdy se za svoje podvádění s naftovými emisemi rozhodli kát s německou důsledností a dovést za trest značku VW do pozice pionýra masivní elektromobility, staví tak řidičsky skvělá auta. Přitom dokonale zkombinují to nejlepší i z už zakázaného území (dvoulitr) s tím, kam vývoj došel v současnosti (skvěle fungující elektronická uzávěrka, tlumiče, silentbloky v nápravách atd.) a obléknou do precizního kabátu bez zbytečných kudrlinek.

17.6.2019 12:00| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist