autoweb.cz > koupě ojetého auta > Volkswagen Polo (1994 – 2001)
Volkswagen Polo (1994 – 2001)
RADOSTI
Solidní dílenské zpracování, široká škála pohonných jednotek, na svou třídu a stáří dobrá prostornost, levné díly z druhovýroby.
STAROSTI
Bez posilovače těžší řízení, velmi chudá základní výbava, menší nabídka ojetin se vznětovým motorem.
Vozy značky Volkswagen se na našem trhu těší velkému zájmu. To platí i pro konstrukčně starší automobily. Nakonec podíváme-li se o pár let zpět, třetí generace Volkswagenu Polo byla považována mezi malými vozy za možná vůbec nejlepší model. Pak jej nahradila nová řada. Poslední hranaté Polo se postupně přesunulo do kategorie levných ojetin, ale ani zde není nejlevnější. V porovnání s konkurenty podobného stáří totiž nezřídka vychází dráž.
Volkswagen Polo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
To platí i pro srovnání se sourozencem Seatem Ibiza. Ten využívá zcela shodný podvozek, motory a dokonce ani palubní deska se neliší. Seaty se ale netěší takovému zájmu jako volkswageny a to je pro vývoj cen rozhodující. Ve své době si Polo získávalo řidiče kromě jiného nabídkou místa pro posádku. Prostornost interiéru skutečně není na třídu malých aut špatná, i když s místem pro nohy na zadních sedadlech určitě nebudou všichni spokojeni. Zkrátka dnešní malé vozy umějí být štědřejší, ale za cenu Pola III z nich pořídíte maximálně tak části interiéru.Vždyť vozidla třetí generace najdete na inzertních serverech s cenami od 15 000 Kč. Zázraky však nečekejte. I když si připlatíte za zachovalejší automobil, může vás odradit často chudá výbava.
Naopak kladně hodnotíme pohodlná sedadla a pohlednou palubní desku. Tedy pokud se bavíme o vozech vyrobených po faceliftu, který proběhl v roce 1999. Dříve vyrobená auta mají nevzhlednou a strohou palubní desku.
Ale i k té novější máme určité výhrady. Odolnost některých ovladačů vůči otěru by totiž mohla být lepší. To je problém koncernových vozů obecně. Je zcela běžné, že například ze spouštěče světel slézá černá barva a prosvítá bílý plast. Zavazadelník malého hatchbacku disponuje objemem 245 litrů. Kromě tří a pětidveřového provedení se ale vyráběl i vůz s karoserií sedan pojmenovaný Classic. Ten nabídne prostor pro zavazadla o objemu 455 litrů. To je více, než poskytne poslední vyráběná verze – kombi uvedené pod označením Variant má totiž nákladový prostor o objemu 390 litrů v základním uspořádání.Na trh se dostalo také sportovněji střižené provedení Polo GTI. To pohání živý zážehový atmosférický čtyřválec 1.6 16V/88 kW. Často se s tímto vozem ale nesetkáte. Zájemci o ojeté „gé-té-íčko“ se musí připravit na nelehké hledání.
Do prodeje se dostala i slabší osmiventilová šestnáctistovka o výkonu 55 kW, avšak převahu mají menší zážehové motory. Patří sem nepříliš ochotný litrový čtyřválec, třináctistovka a čtrnáctistovky.
Právě ty vidíme jako ideální pohonné jednotky pro třetí řadu Volkswagenu Polo. I osmiventilový agregát o výkonu 44 kW si s automobilem bez problémů poradí, šestnáctiventil disponující výkonem 74 kW s ním pak umí opravdu pěkně zacvičit – nabízel se od roku 1996.Nabídka dieselových motorů začíná atmosférickými jednotkami. Od počátku výroby se prodávala verze s motorem 1.9 D/47 kW, později 1.9 SDI/47 kW. Snahou se tyto agregáty nepřetrhnou, zato mají pověst spolehlivek. Ještě línější je 1.7 SDI/44 kW, často jej ale nepotkáte. Do vozu se montovaly i turbodiesely 1.9 TDI. I těm se výraznější potíže vyhýbají. Jsou ale jen ve verzích Variant a Classic.
Po faceliftu se objevil tříválec 1.4 TDI/55 kW, který se dostal do hatchbacku. Ten se vyznačuje většími vibracemi. Zatímco při jízdě nižší rychlostí a s lehkou nohou má nízkou spotřebu, na dálnici si umí říci (na „té-dé-íčko“) o větší porci nafty.
„Vznětové agregáty platí za mimořádně úsporné a spolehlivé. Pouze s váhou vzduchu bývají častěji potíže. Oprava se řeší výměnou a dnes již není drahá, jako tomu bylo před několika lety,“ vysvětluje Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont. A na kolik taková výměna váhy vzduchu přijde? Práce je velice snadná a rychlá. Na místo opravy se díl mění celý a to za cenu přibližně 2000 Kč, což je polovina dříve požadované částky. Turbodiesely s vysokým počtem ujetých kilometrů může trápit i opotřebené turbodmychadlo.Setkat se můžete s vadnou spojkou, častěji odcházejí motorky stěračů. „Někdy se objeví potíže se zapalováním nebo imobilizérem,“ pokračuje ve výčtu závad zástupce Auto Diskont. Známé jsou také poruchy elektrického ovládání oken a centrálního zamykání. Pozor si dejte i na netěsné hadice chladicí soustavy. Nezřídka potkáte automobily s vůlemi na přední nápravě či nadměrně opotřebovanými brzdovými kotouči.
Ve zpětném zrcátku
1994 – uveden tří a pětidveřový hatchback se čtyřválcovými motory 1.0/33 kW, 1.3/40 kW, 1.6/55 kW a atmosférickým dieselem 1.9 D/47 kW.
1995 – nový motor 1.4/44 kW, na trh přichází sedan pod názvem Polo Classic.
1996 – pod kapotu se dostávají nové čtyřválcové pohonné jednotky 1.0/37 kW, 1.4 16V/74 kW a atmosférický diesel 1.9 SDI/47 kW.
1997 – nabídka rozšířena o kombi pod jménem Variant, pro kombík a sedan nově turbodiesel 1.9 TDI/66 kW.
1998 – výrobce uvádí sportovněji laděné Polo GTI s motorem 1.6 16V/88 kW, do nabídky pohonných jednotek sedanu a kombi se dostává silnější turbodiesel 1.9 TDI/81 kW.
1999 – facelift a modernizace modelu, nově v nabídce atmosférický diesel 1.7 SDI/44 kW, který nahrazuje jednotku 1.9 D, ke slovu se dostává i zbrusu nový tříválcový turbodiesel 1.4 TDI/55 kW (jen pro hatchback).
2001 – ukončení výroby a nahrazení modelem čtvrté generace, jehož prodej je zahájen na přelomu roku.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Volkswagen Polo třetí generace rovnou dvakrát. Před faceliftem v roce 1997 a po faceliftu v roce 2000 (údaj za lomítkem).
Za ochranu posádky při nárazu získal 3 hvězdičky z 5 možných/4 hvězdičky za 26 bodů.
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdičku ze 4 možných/2 hvězdy za 13 bodů.
Milan Jirouš