autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Volkswagen Polo 1,4 TDI
Volkswagen Polo 1,4 TDI
Možná se to může zdát překvapivé, ale modelová řada Polo figuruje v nabídce Volkswagenu již přes třicet let. Většina lidí si však v souvislosti se značkou VW vybaví spíše Golf. První Volkswagen Polo poháněný motorem o výkonu 40 koní se představil již v roce 1975. Šlo o velmi malé auto moderní koncepce, které bylo technicky spřízněné s Audi 50. Druhá generace Pola, která vyjela v roce 1981, oplývala prostornou třídveřovou karoserií, která umožňovala po sklopení zadních sedadel převážet až 1000 litrů nákladu. Zajímavostí byla nejvýkonnější přeplňovaná verze Polo Coupé GT G40 z roku 1986 o výkonu 115 koní. Ve stejném roce dostává Polo i dieselový motor s výkonem 45 koní.
Zatímco zástupce prvních dvou generací potkáváme na českých silnicích jen výjimečně, třetí generace Pola, vyráběná v letech 1994 a 2002, je u nás již mnohem rozšířenější. Auto s dospělejším výrazem dostalo vůbec poprvé pětidveřovou karoserii, přičemž kromě hatchbacku byly k mání také další verze – sedan Polo Classsic (od roku 1995) a kombi Variant (od července 1997). Při modernizaci v roce 2000 dostalo Polo III nový interiér a galvanizovanou karoserii, v nabídce byly benzínové motory s výkony od 50 do 125 koní i diesely, pokrývající spektrum od 60 do 110 koní.
Polo čtvrté generace přišlo na trh v roce 2002 a vybudovalo si velmi dobrou pověst. Vyniká kvalitním zpracováním a vynikajícím podvozkem, vyzkoušeným na Fabii. Další předností je široký výběr benzínových i dieselových motorů. V nabídce figurovaly jak benzínové tříválce 1,2 litru s výkony 55 a 64 koní, tak čtrnáctistovky ve verzích 75 a 100 koní. Diesely byly zastoupeny tříválcem 1,4 TDI (75 k), atmosférickým 1,9 SDI (64 k), 1,9 TDI (100 k) a od roku 2004 nejsilnějším 1,9 TDI s výkonem 130 koní.
V polovině roku 2005 podstoupilo Polo facelift, který přinesl zejména nový design přídě ve stylu Passatu a změny v nabídce motorů. Letitý 1,9 SDI byl nahrazen slabší verzí turbodieselu 1,4 TDI (69 k, 155 Nm), zatímco verze se 75 koňmi posílila na 80 koní. Mezi benzínovými motory je novinkou 1,4 FSI s přímým vstřikováním paliva a výkonem 85 koní. V případě koupě nového Pola se zákazníci museli smířit s vyšší cenou, na druhou stranu však jako ojetina neztrácí hodnotu tak rychle jako konkurenční modely.
Jak si Polo vede na trhu ojetých aut?
„VW Polo je na trhu ojetých aut velmi populárním vozem. Verze s dieselovým motorem o objemu 1,4 litru je díky svému úspornému motoru tou naprosto nejpopulárnější, u prodejců ojetých aut ji tedy lze nalézt pouze zřídka. Kromě nízké spotřeby je výhodou motoru 1.4 TDI i nižší sazba povinného ručení. Mezi klady Pola patří výborné jízdní vlastnosti, přesné řízení, precizní dílenské zpracování a již zmíněná nízká spotřeba. K záporům tohoto malého Volkswagenu pak můžeme zařadit znatelné a nepříjemné vibrace z motoru v celém spektru otáček a vyšší pořizovací cenu vozu,“ říká Tomáš Lachout, manažer prodeje AAA Auto.
Jak se nám s Polem jezdilo?
V AAA Auto jsme si k testu vypůjčili stříbrný Volkswagen Polo 1,4 TDI z roku 2004, který měl najeto 105 tisíc km a přijde na 249 tisíc korun. Auto poháněl žádaný tříválcový maloobjemový turbodiesel, který dosahuje výkonu 75 koní a slušného točivého momentu 195 Nm, vrcholícího 2200 otáčkách. Polo poháněné tímto turbodieselem dokáže zrychlit z klidu na stovku za 13,6 sekundy a dosáhnout nejvyšší rychlosti 170 km/h. Technika Pumpe-Düse a absence jednoho válce se nezapřou, takže kultivovanost rozhodně nepatří mezi silné stránky tohoto motoru. Vzhledem k malému objemu neohromí ani zátahem v nízkých otáčkách, ale v rozsahu 2000 až 3500 otáček se tříválec chová natolik dynamicky, že mu na zatáčkovitých tratích hned tak něco neujede.
Motor 1,4 TDI je však vyhlášený především svou úsporností. Při dálničním cestování rychlostí 140 km/h, v nichž motor točí asi 3300 otáček, ukazoval palubní počítač hodnotu 5,8 l/100 km, při ostřejší jízdě mimo dálnice se spotřeba pohybovala na úrovni 6,3 l/100 km, což je vzhledem ke stylu jízdy stále vynikající hodnota. S 6,5 l/100 km se dá počítat také v městském provozu. Pokud ale vyjedete v klidném tempu za město, není problém spotřebu udržet pod 4 litry.
K silným stránkám Pola patří vynikající podvozek s malými náklony, precizní řazení (v případě testovaného Pola s unavenou středicí pružinou řadicí páky) a dobré brzdy. Jednoduchá přístrojová deska v typicky německém stylu vyniká přehledností a snadno dostupnými ovládacími prvky. Díky podélně nastavitelnému volantu (který se příjemně drží) a výškovému seřizování sedadla (s dobrým bočním vedením) není problém naleznout optimální polohu. Tvůrci také mysleli na dostatečné množství přihrádek a odkládacích prostor. Testované Polo mělo nefunkční držák nápojů na středové konzoli a lehce natržený sedák u spolujezdce.
VW Polo 1,4 TDI dobře poslouží těm, kteří chtějí poněkud dražší, ale úsporné auto s kvalitním zpracováním, které si dobře drží cenu a vzhledem k menším rozměrům se hodí do městského provozu.
Testovaný model: Volkswagen Polo 1,4 TDI, r. v. 2004, najeto 105 tisíc km, cena 249 000 Kč.
Výbava: ABS, klimatizace, 4 airbagy, centrální zamykání, posilovač řízení, el. okna, mlhovky
Orientační ceny srovnatelných konkurenčních modelů z roku 2004:
Fiat Punto 1,3 Multijet (70 k) – 219 000 Kč
Ford Fiesta 1,4 TDCi (68 k) – 249 000 Kč
Opel Corsa 1,3 CDTi (68 k) – 229 000 Kč
Renault Clio 1,5 dCi (65 k) – 229 000 Kč
Jan Cacek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 13,6 |
Motor | |
Konstrukce | tříválcový turbodiesel, 1390 cm3 |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 75 koní při 4000 ot/min |
Točivý moment (Nm) | 195 Nm při 2200 ot/min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 170 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | kombinovaná 4,6 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |