Volkswagen Polo 1.2

Jak se změnil nový Volkswagen Polo proti svému předchůdci? A je to vůbec auto, která budete chtít?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Minulá generace Volkswagenu Polo byla sice fungujícím, nicméně velmi smutným autem. Rovné šedé plochy v interiéru a po všech stránkách nezáživný design odradily velké množství zájemců. Přitom se jednalo o auto, které vydrželo docela hrubé zacházení, bylo bezpečné a dobře postavené.

Jenže zákazník chce také něco zajímavějšího, a proto je tu nový Volkswagen Polo, který má vrátit značce VW ztracené pozice na trhu.

Jak to vypadá?

Sám za sebe musím říci, že se mi aplikace designového jazyka většího Volkswagenu Golf docela zamlouvá. Chápu to tedy jako snahu automobilky zdůraznit, že malé Polo je tak dobré, že si může dovolit vypadat jako Golf. Ne tak, že prostě u VW nic nového neuměli vymyslet…

Samozřejmě je design soupeřů, jakými jsou Ford Fiesta, Mazda2 či příbuzný Seat Ibiza, mnohem nápaditější, ale Volkswagen Polo vypadá velmi dospěle a rozumně. Jako by ho přestaly bavit dětské hry.

Podobné je to i v interiéru. Místo odvážných a veselých křivek zde najdete spíše umírněný styl, který se nijak neliší od ostatních větších Volkswagenů. Možná to někomu nebude po chuti, ale nutno říci, že se uvnitř budete cítit dobře. Důležité je, že kabina je velmi solidně postavena a Volkswagen rozhodně na výběrů materiálů nešetřil, což se o jeho konkurenci říci nedá. Všechny díly jsou precizně slícované, plasty nevržou a působí hodnotně a rovněž rozvržení ovladačů a přístrojů naznačuje, že při stavbě tohoto auta někdo přemýšlel hlavou.

Jak se s tím jezdí?

Pozice za volantem je samozřejmě trochu narovnaná, ale pohodlná. Volant si široce seřídíte a skvěle padne do ruky a rovněž sedadlo si nastavíte podle potřeby. Trochu zamrzí jen utopená řadící páka, podobně jako ve Škodě Fabia, která není po ruce a hledáte ji někde na zemi.

Od tříválce 1.2 HTP nemůžete čekat zázraky, ale potěší svým jadrným projevem a nadšením, aspoň na první tři rychlostní stupně. Je to optimální motorizace, pokud potřebujete jezdit hlavně po městě. Na dálnici byste se s tímto motorem neměli nikdy vydat, protože čtyřka a pětka jsou příliš dlouhé a je mezi nimi taková mezera, že neudržíte rychlost ani ve velmi mírném stoupání. Pokud chcete udržet cestovních 130 km/h, musíte motor ždímat na čtyřku, ale spotřeba pak půjde kam Halík?

Volkswagen Polo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Polo fotogalerie

Pokud se budete striktně držet předpisů a nezavítáte na dálnici, udržíte spotřebu paliva na velmi přijatelných šesti a půl litrech a když se budete zdržovat jen mimo město, klidně pojedete i za proklamovaných pět a půl. Vážně. Jenže denní dojíždění do centra Prahy s větším podílem dálnice se projevilo na spotřebě velmi neblaze, když počítač ukázal přes 9 l/100 km. Tady máte důkaz, že malý motor funguje jen tehdy, pokud nepotřebujete akcelerovat. Chcete jezdit po dálnici a předjíždět? Kupte si něco silnějšího a nenadávejte na malý slabý motor. On za to nemůže.

Velkým překvapením je nastavení podvozku. Nerovnosti zvládá s velkým přehledem, je tichý a netluče. Nebojím se říci, že se jedná o jeden z nejlepších podvozků této kategorie. Potřeboval bych Polo přímo porovnat s Fordem Fiesta, abych mohl posoudit, který z nich je kultivovanější. Ale dovolím si prozatím tvrdit, že se Volkswagen Fiestě minimálně vyrovná.

Bohužel, Volkswagen Polo nemá smysl pro humor ani v této oblasti. Ačkoli se snaží držet zvolenou stopu, poměrně brzy se dostaví nedotáčivost. A co hůř, ve volantu o ní vůbec nevíte a ubráním plynu v zatáčce stopu neutáhnete. Fiesta i Mazda2 jsou v tomto ohledu mnohem lepší.

Na Volkswagenu Polo je ale sympatické, že si na sportování nehraje. Proto mu to protentokrát odpustíme a počkáme si, až se svezeme nějakou silnější motorizací, třeba přeplňovanou dvanáctistovkou o výkonu 105 koní, se kterou by mohlo dávat Polo mnohem více smyslu.

Má smysl si to koupit?

Pokud hledáte solidně postavené, kultivované a pohodlné malé auto s dobrým vnitřním prostorem, tak rozhodně. Volkswagen Polo se jen díky svému zpracování a dojmu kvality klidně může rovnou posadit na vrchol kategorie, když nebudete brát v úvahu „zábavné“ jízdní vlastnosti a půjde vám čistě o funkci. Dokonce se Volkswagen rozhodl nasadit i konkurenceschopnou cenovku. Abychom ale vynášeli nějaké závěrečné soudy o podvozku, musíme se svézt nějakou silnější motorizací, která ho pořádně prověří. Proto dnes nečekejte definitivní verdikt.

Nový Volkswagen Polo nicméně působí jako velmi dobré auto a nevidím důvod, proč mu nedát čtyři hvězdičky jen proto, že málokterý soupeř se mu může v kvalitě zpracování interiéru a kultivovanosti jízdy rovnat. Pokud to vůbec některý dokáže.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyVolkswagen Polo 1.2
0-100 km/h (s)14,1 s
Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
RozvodOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1198
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)51 kW / 70 k při 5400 ot./min.
Točivý moment (Nm)112 Nm při 3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)65,6 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)165 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,3 / 4,5 / 5,5 l/100 km
Objem nádrže (l)45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3970
Šířka (mm)1682
Výška (mm)1485
Rozvor náprav (mm)2470
Provozní hmotnost (kg)1067
Celková hmotnost (kg)1550
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)530
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)800
Zavazadlový prostor (l)280 / 952 l
Ceny
Základní cena modelu260 400 Kč
6.10.2009 7:15| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist