Volkswagen Polo 1.2 TSI (2014)

Modernizovaný Volkswagen rozhodně nepůsobí tak polovičatým dojmem, jak by jeho název mohl napovídat. Ve skutečnosti jde o naprosto dospělé auto.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.6

RADOSTI
Dostačující motor; Kvalitní interiér; Jízdní projev

STAROSTI
Rozptyl spotřeby; Malá zrcátka;

Modernizované provedení Volkswagenu Polo může na první pohled působit dojmem odbyté práce. Od předchůdce se vizuálně liší jen v maličkostech, auto dostalo jiné nárazníky, upraven byl tvar mlhovek nebo přední a zadní světla, dále je tady několik jiných laků a nový design kol.


Jenže Polo ani po více než pěti letech na trhu nevypadá nijak zastarale a původní design z pera Waltera de’Silvy zkrátka funguje i v roce 2014, tak proč ho zásadně měnit? Mnohem více se tak nabízí hodnocení změn jako citlivé než nedostatečné. Koncernový přísně funkční design v našem případě náramně zatraktivnil modrý lak kombinovaný s černě lakovanými zrcátky a grafitovými koly.

V téhle kombinaci bych se klidně nechal přesvědčit o tom, že jde o nějakou sportovní verzi. Jenže nejde. Pod kapotou je druhý nejslabší benzínový motor v nabídce, čtyřválcový 1.2 TSI s výkonem 90 koní a 160 Nm spojený s pětistupňovým manuálem.

Základem nabídky je atmosférický litrový tříválec, ovšem pokud nemáte permanentku do pravého pruhu a pod zadním oknem nevozíte plato vajec,  na motor ze Citiga rovnou zapomeňte, tahle dvanáctistovka za drobný příplatek rozhodně stojí.

Nemá sice nijak půvabný zvuk, ale zato se projevuje příjemným nástupem výkonu už od nízkých otáček, takže nemusíte z pětky podřazovat abyste na Jižní spojce někoho předjeli. Motor se nezadýchá ani na dálnici, kde se apetit motoru pohybuje okolo 6 l/100 km. Na okreskách se dá dostat na spotřebu okolo pěti litrů, zato ve městě si Polo řekne o 8 – 9 l/100 km podle toho, s jakou oblibou budete pedál plynu tlačit k podlaze.

Tohle je ta druhá strana mince, jakou normované měřící cykly spotřeby neukážou. Nechci tady dštít síru na motory Volkswagenu, fyzikální zákony platí pro všechny a nejinak dovede být nenasytný i tříválcový EcoBoost od Fordu.

Prostě se jen smiřte s tím, že malé přeplňované motory dovedou být oslnivě úsporné, ale pokud po nich budete chtít nadstandardní výkon, řeknou si o násobně větší přísun paliva do válců. Poměrně slušnou vypovídající hodnotu o efektivitě motoru může mít dlouhodobý průměr auta 6,7 l/100 km po najetých 1130 km, tedy prakticky od chvíle, kdy auto sjelo z výrobní linky.

Velkou pochvalu si zaslouží naladění podvozku. Vyzařuje z něj neochvějná neutralita, a to i ve chvílích, kdy povolíte plynový pedál. Tady dovede být Fiesta o něco zábavnější, Polo zásadně vyznává profesorský přístup jízdy s čistou stopou. To je možná trochu škoda, protože k ovládání auta nelze mít výraznější výtky. Pedály jsou dobře poskládané pro meziplyny, přesné řízení se snaží  o nějakou tu zpětnou vazbu a řazení je tradičně výborné. Díky tomu můžete být i s 90 koňmi až nečekaně rychlí, požitek jako z řízení Golfu GTI ovšem nečekejte.

Optikou komfortu jsou šestnáctipalcové disky někde na pomezí mezi dobrou ovladatelností a pohodlím. Z jistoty dovedou Polo vyvést příčné nerovnosti v zatáčce, kde má zadní náprava občas tendence lehce uskočit. Standardně montované patnáctky budou na naše silnice možná o něco lepší volbou, ale zase nebudou vypadat tak hezky.

Interiér bývá obvyklým místem, kde má Volkswagen značnou převahu nad konkurencí, a ani Polo není výjimkou. Po faceliftu je jeho interiér ještě lepším místem k bytí, materiály jsou na třídní příslušnost solidní a smontování příkladné.

Od jinak dokonale promyšlené ergonomie mě neustále vyvádělo z jistoty ovládání zrcátek. Pozice popisků totiž nekoresponduje se směry, ve kterých se zrcátka pohybují. Stejný problém měl i kolega Hugo, který s autem chvíli jezdil, takže to nejspíš opravdu není příliš intuitivní. Samotná zrcátka by navíc mohla být o něco větší, často se mi do mrtvého úhlu schovalo celé auto, což už dnes s asférickými skly nebývá úplně obvyklé.

Pokud je ale tohle to jediné, co dokážu malému Volkswagenu vytknout, pak se ve Wolfsburgu modernizace povedla na výbornou. Zhatit to může už jedině pohled do ceníku. Vůbec nejlevněji pořídíte Polo s atmosférickým tříválcem a výbavou Comfortline za 289 900 Kč.

My jezdili s motorem 1.2 TSI o výkonu 90 koní, který nejlevněji pořídíte za 311 900 Kč. V jeho výbavě už je rádio na CD s 5″ dotykovým displejem, klimatizace, elektronická okna vpředu i vzadu, palubní počítač nebo kontrola tlaku v pneumatikách. Tím jsme jezdili i my, z nabídky příplatků dostal navíc modrý lak za 4200 Kč, šestnáctipalcové disky za 17 300 Kč, automatickou klimatizaci za 11 700 Kč, dále pak vyhřívaná sedadla a několik dalších drobností.

Verdikt
Modernizace kvalitám Volkswagenu Polo jen přidala, i se slabším z přeplňovaných čtyřválců dovede být dostatečně svižný, má kvalitní podvozek, útulný interiér a v neposlední řadě příjemnou cenovku s bohatou základní výbavou. 

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1197
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)66 kW (90 k) při 4800 ot/min.
Točivý moment (Nm)160 Nm od 1400 do 4000 ot./min.
0-100 km/h (s)10,8
Nejvyšší rychlost (km/h)184
Spotřeba paliva (l/100 km)6,0 / 4,0 / 4,7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4064
Šířka (mm)1682
Výška (mm)1453
Rozvor náprav (mm)2470
Provozní hmotnost (kg)1 107
Celková hmotnost (kg)1 620
Zavazadlový prostor (l)280 - 952
Ceny
Základní cena modelu289 900 Kč (1.0 Comfortline)
Základní cena test. verze311 900 Kč (1.2 TSI, Comfortline)
Cena testovaného vozu368 200 Kč
27.6.2014 5:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist