autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Passat > Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Na první pohled si řeknete, že jsme se buď zbláznili, nebo že nemáme o čem psát. Vzít do testu auto, které už se mnohdy objevuje v testech ojetin, má však jeden jasný důvod – ekologický, nebo lépe řečeno ekonomický pohon pod kapotou. Tento Volkswagen Passat totiž spaluje stlačený plyn (CNG – Compressed Natural Gas).
Jak to vypadá?
No, úplně stejně jako normální Volkswagen Passat Variant. Dostanete tak sice nudnou, ale praktickou karoserii kombi, která se nijak neliší od obyčejného Passatu spalujícího obvyklá fosilní paliva. Nádrž na plyn je umístěna místo rezervy a neubírá kufru prakticky nic, takže o velkou přednost tohoto auta – gigantický úložný prostor – nepřijdete. Plyn se čerpá ventilem pod víčkem nádrže na benzín, takže váš blatník nebo nárazník nehyzdí dodatečně dodělávaný bakelitový otvor.
Není bez zajímavosti jedna věc. Zatímco většina novinářských vozů má po 20 000 najetých kilometrech již docela dost opotřebovaný, unavený a rozvrzaný interiér, tento Passat se ničím takovým nevyznačoval. Nic zde nevrže, nebouchá ani netluče. Interiér je opravdu dobře sestaven a potěší nejen velmi dobrá pozice za volantem, ale i špičková ergonomie, která je produktům VW vlastní.
Jak se s tím jezdí?
Popravdě řečeno velmi dobře. Volkswagen Passat není žádná muší váha, ale díky malému a lehkému motoru nad přední nápravou netrpí podobnými neduhy jako model s těžkým dieselovým dvoulitrem. Tento Passat se tak do zatáčky vrhá mnohem ochotněji, ale nesmíte si pod tím představovat nějakou hravost Golfu GTI. Prostě se jen vede zatáčkovitou pasáží jistěji a přesněji než dieselový model, jehož přední náprava má s udržením hmoty pod kontrolou víc práce.
Volkswagen Passat fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Jenže na nějaká bláznění po okreskách tohle auto stavěno nebylo a nejlépe uděláte, když se budete uvolněně pohybovat po dálnicích a silnicích vyššího řádu. Zde se velký Volkswagen odmění nejen pohodlným nastavením podvozku, ale i velmi tiše pracujícím odpružením. Tam, kde se někteří jeho soupeři otřesou a vydají od svých tlumičů draze znějící ránu, Passat se jen zhoupne a zdáli se ozve tlumené žuchnutí.
Přeplňovaná čtrnáctistovka má výkonu dost, konkrétně 150 koní, a potěší i její točivý moment 220 Nm. Motor naprosto postrádá turboefekt a projevuje se spíš jako dobře odladěný dvoulitrový čtyřválec než jako malý přeplňovaný motor. Jeho chod je velmi kultivovaný a i když ho vytočíte až k omezovači, nezačne protestovat.
A jak to jezdí na CNG?
Úplně normálně jako na benzín. Hlavní nádrž na CNG má kapacitu přibližně 21 kg plynu, na kterou ujede Passat EcoFuel kolem 450 km, když se v provozu nechováte jako prase (čili jako typický řidič Passatu TDI). Záložní nádrž na benzín má objem 31 litrů, takže nemusíte mít strach, že byste nedojeli k nejbližší čerpací stanici CNG.
Passat EcoFuel upřednostňuje pohon na plyn a na benzín se přepíná automaticky jen tehdy, když se zásoba plynu vyčerpá. Sami si tak mezi pohony přepínat nemůžete.
Kolik to žere?
Pokud se umíte ovládat, tak málo. Snažil jsem se jezdit velmi defenzivně a podařilo se mi udržet průměrnou spotřebu plynu na 4,1 kg/100 km a spotřebu benzínu na 7,5 l/100 km. Svůj podíl na tom má samozřejmě i rychle a chytře řadící dvouspojková převodovka DSG, která by – aspoň podle mého názoru – měla být již standardním prvkem ve všech Passatech. Co pak chce někdo v takovém autě dobrovolně manuál?
Vezměme si teď k ruce kalkulačku a spočítejme, zda má pohon na CNG smysl. Při mnou dosažených hodnotách spotřeby, které se příliš neliší od hodnot udávaných automobilkou, vás tedy jeden kilometr jízdy na CNG vyjde na směšných 0,87- Kč, neboť jeden kilogram CNG stojí v Praze 21,20- Kč. Dobře, pro zjednodušení kalkulujme s cenou 1 Kč/km. Spotřebu benzínu zaokrouhleme na 8 l/100 km, protože úsporněji většina z vás asi jezdit nebude. Při ceně 30 Kč/litr vás tak kilometr jízdy na benzín přijde na 2,40- Kč.
Při snaze o úspornou jízdu tak na plyn ujedete 500 km za 500 korun a na benzín přibližně 380 km za 900 korun. Celkem lze tedy urazit nějakých 880 km za 1400 korun, tedy každý kilometr vás přijde na 1,60 Kč. A takových hodnot dosáhnete s dieselem jen při velmi opatrné jízdě.
Kde ale CNG natankuji?
V tom je právě ten problém. Pokud nemáte čerpací stanici na CNG u vaší kanceláře, domova nebo prostě při cestě, kudy denně jezdíte, přestává dávat tento pohon smysl. Jeho výhody se totiž začnou projevovat jen tehdy, pokud na plyn ujedete naprostou většinu svých kilometrů. Náklady na plyn jsou totiž třikrát nižší v porovnání s benzínem, a dokonce dvakrát nižší než v případě nafty. Bohužel, hustota čerpacích stanic je velmi slabá, čímž brání masovému rozšíření tohoto pohonu. Nicméně v budoucnu se má (aspoň podle toho, co slibují společnosti zabývající se distribucí CNG) v každém větším městě objevit aspoň jedna stanice na CNG – a to by pak již smysl dávalo.
Verdikt
Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel tak zůstal stále tím prostorným, pohodlným, robustním a dobře ovladatelným autem, jak ho známe. Pokud tedy máte stanici CNG na dosah, je Passat EcoFuel skvělý způsob, jak ušetřit velké množství peněz za palivo a přitom nepřijít o užitné vlastnosti velkého auta jako takového.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI ECOFUEL |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,9 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | CNG / benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbo + kompresor |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Převodovka | 7 st. DSG |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110 kW / 150 koní při 5500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 220 Nm od 1500 do 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 90,8 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 208 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,8 / 3,7 / 4,4 kg CNG/100 km |
Objem nádrže (l) | 21 kg CNG + 31 l benzín |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4774 |
Šířka (mm) | 1820 |
Výška (mm) | 1517 |
Rozvor náprav (mm) | 2709 |
Provozní hmotnost (kg) | 1652 |
Celková hmotnost (kg) | 2200 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 513 - 1641 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 813 300 Kč |