Volkswagen Passat (2014): první jízdní dojmy

Máme za sebou první jízdní kontakt s novým Volkswagenem Passat osmé generace. Jaký je? Vlastně takový, jaký asi čekáte. Což není vůbec na škodu.

Pro německou automobilku je VW Passat nejúspěšnějším modelem současnosti. Celosvětově se jen za poslední rok prodalo 1,1 milionu kusů, to dělá jedno prodané auto každých 29 sekund. Než dočtete celý tenhle článek až do konce, z showroomu kdekoliv na světě vyjede se svým novým Passatem dalších deset hrdých majitelů. Osmá generace je pro Wolfsburg zkrátka velmi důležitým vozem.

Proto na něj vlastně ani nijak radikálně nesáhli, alespoň z designové stránky je stále konzervativní a drží se zavedeného jazyka, nicméně působí patřičně honosným dojmem. Radikální ovšem byla dieta – i díky modulární platformě MQB a použití lehčích náprav nebo elektroinstalace se dosáhlo úspory hmotnosti až 85 kg.

S metrem v ruce zjistíme, že rozměrově se nový Passat příliš nezměnil, alespoň co se délky týče. Ta je paradoxně o 2 mm kratší, přesto však obě karosářské verze nabízejí o 33 mm více místa v kabině, a to především díky prodloužení rozvoru o plných 79 mm. Navzdory snížení střechy, více místa je i na hlavu, a nárůst se dotkl i zavazadlového prostoru – u sedanu se objem zvětšil na 586 litrů, v případě kombíku potom na 650 litrů.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Nový Volkswagen Passat je nejvíce inovativním vozem v historii značky, podívejme se tedy na to, co všechno přináší za technologické novinky. Vůbec prvním systémem svého druhu na světě je nový Trailer Assist, pomocník pro parkování přívěsů, který méně pokročilým řidičům pomáhá s couváním. Poprvé se v Passatu objevuje také systém nouzového brzdění ve městě s detekcí chodců nebo asistent pro jízdu v dopravní zácpě.

Novinkou je také progresivní řízení, které nabízí namísto 2,75 otáček od dorazu k dorazu jen 2,1 otáček. Nechybí ani elektrické ovládání víka kufru jak u kombíku, tak sedanu. Uvnitř je potom horkou novinkou nový Active Info Display. Ten za příplatek nahrazuje klasické analogové přístroje displejem o úhlopříčce 12,3“, který nabízí jistou míru individualizace zobrazovaných údajů. Jízdní data lze také nově sledovat pomocí příplatkového head-up displeje.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Motor 2.0 Bi-TDI, digitální přístroje Active Info Display a systém Trailer Assist jsou největšími novinkami osmé generace

Pracoviště řidiče nyní působí o něco luxusnějším a útulnějším dojmem, čemuž dopomáhají i elegantní výdechy klimatizace s motivem masky chladiče táhnoucím se přes celou šíři kabiny. Zbytek interiéru bude všem majitelům Volkswagenů jistě důvěrně známý, a to nejen použitím koncernových dílů, ale i ergonomií a zpracováním na výborné úrovni. Všechno je zkrátka přesně tam, kde to hledáte, a pozice za volantem je také příkladná a široce nastavitelná.

Tolik k dojmům z kabiny, než se však dostaneme k těm jízdním, musíme si představit pohonné jednotky. Pod kapotou nového Volkswagenu Passat bude na výběr z devíti motorů, z nichž všechny splňují emisní normu Euro 6. Benzín už nyní spalují motory 1.4 TSI o výkonech 125 koní a 150 koní, příští rok přijdou navíc motory 1.8 TSI o výkonu 180 koní a 2.0 TSI ve verzích 220 koní a 280 koní. Naftu můžete nalévat do jednotek 1.6 TDI o výkonu 120 koní a 2.0 TDI ve třech naladěních – 150 koní, 190 koní, resp. 240 koní.

Vrcholná verze 2.0 Bi-TDI je nejsilnějším čtyřválcovým turbodieselem, který kdy VW postavil. Kromě 240 koní ve 4000 ot./min. nabízí navíc 500 Nm točivého momentu v rozsahu od 1750 do 2500 ot./min., v základu pohon všech kol 4MOTION přes spojku Haldex 5. generace a sedmistupňovou převodovku DSG, přičemž podle oficiálních údajů spolyká jen 5,3 l/100 km. Právě tento motor jsme zvolili ke své první testovací jízdě.

Po dynamické stránce mu není příliš co vytknout a s převodovkou DSG spolupracuje harmonicky. Ani spotřeba při využívání plného potenciálu není hrozivá, přes 12 litrů na sto jsme se nedostali ani na klikatých a kopcovitých silnicích. Menší výtku lze říci snad jen směrem k výraznějšímu hukotu. Oproti tomu je slabší 2.0 TDI se 150 koňmi kultivovanější a jemnější motor, přitom výkonový deficit 90 koní působí jako mnohem menší.

Volkswagen Passat – mega galerie:

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Větší rozdíly jsou však cítit v naladění podvozku. Vrcholné Bi-Turbo se i přes vysokou hmotnost 1721 kg ochotně vrhá do zatáček a přilnavostí i vyvážením příjemně překvapí, poněkud horší je to však s komfortem odpružení. Podvozek i přes citelně tvrdší naladění není přímo rozechvěný a nepohodlný, pronikající rány jsou však nepatřičně rušivé. Oproti tomu je slabší dvoulitr mnohem plavnější, poddajnější, méně křečovitý a tedy pohodlnější, a v neposlední řadě v zatáčkách působí více lehkonohým dojmem.

Společně s poněkud sterilním, avšak intuitivním a čistým ovládáním je řízení nového Passatu docela příjemná věc. Vlastně ani není třeba žádného košatého popisování – když prohlásím, že nový Passat jezdí, až na drobná dynamická vylepšení, velmi podobně jako ten starý, nebudu daleko od pravdy. Což je ve výsledku vlastně jen dobře.

Jak si vede hlavní konkurent?

Podrobněji se novému Passatu budeme určitě věnovat v některém z budoucích redakčních testů, pokud byste do té doby nevydrželi, vězte, že se do prodeje na českém trhu dostane již 26. listopadu 2014, a to se základní cenou od 638 900 korun ve výbavě Comfortline, přičemž za kombi připlatíte dalších 25 tisíc. Naopak nejdražší 2.0 Bi-TDI vyjde nejméně na 1 027 900 Kč ve výbavě Highline, kombík ještě o 27 tisíc dráž.

22.10.2014 3:50| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist