autoweb.cz > Cestování autem na dovolenou a do zahraničí > kudy do chorvatska > nejlepší trasa do chorvatska > Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG
Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 4
Celkové hodnocení 7.8
RADOSTI
Kultivovanost; pohodlí; spotřeba; nízká ztráta hodnoty; nerušivé asistenční systémy
STAROSTI
Jen těžko se něco hledá, ale palubka Volkswagenu by každopádně neměla drnčet
Před časem jsem se rozplýval nad benzínovým Volkswagenem Passat 1.8 TSI, ale také jsem si neodpustil poznámku, že si ho koupí jen velmi malá skupinka lidí, protože pro naprostou většinu zákazníků bude vidina nižší průměrné spotřeby paliva verze 2.0 TDI silnější argument než ticho a kultivovanost.
Jeden známý se mě docela nedávno zeptal, proč si tolik lidí kupuje „pasáty ftédéíčku„, že to vůbec nechápe. No, na to existuje jen jedna odpověď. Protože ten „pasát ftédéíčku“ je prostě a jednoduše skutečně dobré auto. Pokud to nechápete nebo nechcete pochopit, asi se těžko necháte přesvědčit. Neříkám, že je Volkswagen Passat 2.0 TDI nejlepší auto na planetě, ale pokud byste nechali velkou skupinu lidí seřadit auta podle objektivních (i subjektivních) kvalit, pravděpodobně by se Passat s populárním dieselem umístil hodně vysoko.Ačkoli se plno lidí u nás předhání, kolik jim auto žere a jak odjeli s rodinou do Chorvatska i s nosičem na střeše za 3,5 litru na 100 km, nejvíce prodejů asi logicky tvoří auta pro firmy. A tam rozhodují i úplně jiné věci než jen prachsprostá spotřeba paliva. Tak například Passat (a volkswageny obecně) slibuje velmi pomalý pokles hodnoty. Ono je to tak trochu specifikum našeho trhu, ale už to tak je a cokoli, co má na kapotě znáček VW a na kufru cedulku 2.0 TDI si cenu bude držet mnohem lépe než cokoli jiného, pokud se to zrovna nejmenuje Ferrari Enzo…
Motor 2.0 TDI zaručí jen velmi pozvolný pokles ceny ojetého auta.
Jenže Volkswagen Passat kromě citelné výhody pro vaší peněženku (nebo pro účetníctví firmy, to už je jedno) přináší i plno výhod pro samotné uživatele. Nelze pominout fakt, že současný Passat patři k nejpohodlnějším autům na trhu. Nejen v této kategorii, ale celkově. Před pár týdny jsme v redakci měli Jaguar XJ s cenou hodně přes dva miliony. Ehm, nepřišel mi pohodlnější a kultivovanější než tenhle Passat…
Volkswagen Passat fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Volkswagen Passat je skvělý na dlouhých cestách, kde neobtěžuje řidiče tvrdým podvozkem, hlukem nebo vibracemi. Přesto to není jen auto na rovné silnice, kterému se v první zatáčce podlomí kolena. Řízení sice není moc komunikativní, ale je přesné a především příjemně vyvážené. Nepůsobí přeposilovaně, ani nemá podivně tuhý a nepřirozený odpor.
Passat vyniká kultivovaností a jízdním komfortem.
Volkswagenu se především podařilo velmi dobře nastavit podvozek tak, aby skutečně pracoval. Na nerovnostech tak auto neodskakuje. Hodně ale záleží na tom, jaký režim podvozku zvolíte – k dispozici máte režim comfort, normal a sport. Mě se osvědčilo jezdit neustále v komfortním režimu, protože od Passatu soudný člověk žádné „sportování“ chtít nebude. Částečně jsem se s komfortním režimem smířil i proto, že poskytoval velmi jistou oporu a další dva režimy mi přijdou na běžné ježdění zbytečné. Sportovní jsem si tak vyzkoušel akorát asi pět minut… Abych zjistil, že je Passat sice trošku jistější v zatáčkách, ale také mnohem citlivější na kvalitu silnice.
Ale elektronicky nastavitelný podvozek není jedinou „fíčurou“ na tomhle autě. Volkswagen ho vybavil také automatickým parkováním (skutečně to funguje a nejen do podélně stojící řady, ale i kolmé), ale též adaptivním tempomatem, systémem sledování slepého úhlu v zrcátkách a systémem pro udržení v jízdním pruhu.Automatické parkování už rozebíral Honza Koubek ve své videotestu Volkswagenu Eos a v Passatu funguje také naprosto přesvědčivě. Adaptivní tempomat je snesitelný, i když nejsem fanoušek těchto systémů a raději jezdím s klasickým tempomatem. U většiny aut totiž adaptivní systém reaguje zbytečně zbrkle a moc brzy (napadá mě Volvo a Toyota či Lexus). U Volkswagenu je trochu přirozenější, ale stejně byste uvítali trochu pozdější a jemnější reakci. Takhle se musíte do vedlejšího pruhu cpát zbytečně brzy a ve skutečnosti neustálé odhadování vzdálenosti spíše unavuje než aby to od únavy pomáhalo.
Mnohem zajímavější je systém pro udržení v pruhu. Funguje skoro neznatelně a jemnými korekcemi skutečně dokáže auto udržet v požadovaném směru. Nemusíte mít ani ruce na volantu – auto samo provede dvě až tři korekce, ale pak vydá varovný tón a přestane to fungovat. Každopádně, pokud byste třeba za volantem usnuli, stačí těch deset až patnáct sekund k tomu, abyste se nerozmázli o strom a probrali se.
Rozhodně se tedy jedná o jedny z nejméně rušivých asistenčních systémů. Nejsou obtěžující a nevyděsí vás, což se třeba daří těm ve Volvu. Ve Volkswagenu působí nenápadně na pozadí a i když začnou pracovat, skoro o nich nevíte. Nezařvou na vás v momentě, kdy to nejméně potřebujete, takže se místo leknutí a infarktu (jak to umí supernejvícbezpečné Volvo) spíše uklidníte. Dobře, teď mi napíšete do diskuse, že Volvo je přece lepší než Volkswagen, protože jste si ho koupili a musíte to vědět. Ne, já jen chci říct, že asistenční systémy Volkswagenu Passat fungují lépe než ty ve Volvu.Nějak jsem se zapomněl zmínit o motoru. No, dá se o vznětovém agregátu 2.0 TDI o výkonu 170 koní napsat nějaký nový poznatek? Síly má dost, je velmi dobře odhlučněný (aspoň tedy uvnitř auta), kultivovaný a s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG si velmi dobře rozumí. DSG řadí zase o nějaký ten kousíček jemněji a citlivěji, zejména při rozjezdech se uklidnila a už neprotáči kola při sebemenším dotyku plynového pedálu.
Všiml jsem si novinky – DSG teď při ubrání plynu ve vyšší rychlosti ihned vyřadí na neutrál, takže auto plachtí na volnoběh a nebrzdí motorem (ve sportovním režimu nebo při brzdění pak převodovka začne podřazovat). Nemyslím si, že je to opatření za snížením spotřeby, ale spíše za zvýšením kultivovanosti, protože diesely při zavřeném plynu nepříjemně rezonují a to se teď u Passatu nekoná. Rozhodně tedy změna k lepšímu.Na testovaném autě jsem si ale také všiml jednoho neduhu – podivného drnčení a rezonancí z hlouby palubní desky v momentě, kdy motor pracuje na trojku, čtyřku a pětku někde kolem 1500 ot./min. U jiných passatů jsem to nezaznamenal, tak to třeba byl problém jen tohoto auta (stejně jako jedno nevyvážené přední kolo). Rozhodně to ale dojmu z auta nepřidá, pokud nemáte referenci s ostatními modely stejné značky a motorizace a tudíž víte, že to normálně dělat nemá.
Spotřeba testovaného auta se pohybovala lehce nad šesti litry a na konci testu palubní počítač ukazoval 6,3 litru na 100 km. Mimo město se dá průměr celkem spolehlivě udržet pod 6 litry, v příměstském provozu pojedete asi za sedm litrů, samozřejmě s ohledem na profil vaší trasy. Nejlepší hodnota mimo město, které se mi podařilo dosáhnout, byla 4,5 litru na 100 km.
Spotřeba je závislá na stylu jízdy. Můžete jezdit za 4,5 litru, ale také za devět…
Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG v nejvyšší výbavě stojí 816 900 korun. To je o 64 000 korun víc než stejný model s benzínovým motorem 1.8 TSI a převodovkou DSG se sedmi rychlostmi. Spočítejte si sami, zda se to vyplatí (podle jednoduchého výpočtu jen se započítáním ceny a tabulkové spotřeby musíte ujet aspoň 90 000 km, aby se diesel začal vyplácet), ale z hlediska ztráty hodnoty a dlouhodobé spotřeby paliva si diesel 2.0 TDI svou neotřesitelnou pozici jednoznačně udrží. Navíc, s automatem je jízda s ním ještě o kus příjemnější, takže hledat teď důvody pro benzínovou verzi bude hodně těžké.
Verdikt
Žádný nový objev se tedy nekoná. Volkswagen Passat 2.0 TDI pořád patří k tomu nejlepšímu ve své kategorii. Není to vyloženě řidičské auto a ani jím být nemá. Ovšem jako společník na každý den funguje naprosto skvěle a jen těžko se na něm hledají nějaké nedostatky. Jistě, je velmi konzervativní, ale také velmi funkční.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81,0 x 95,5 |
Převodovka | šestistupňová automatická DSG |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson, stabilizátor |
Vzadu | nezávislé čtyřprvkové zavěšení, stabilizátor |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 312 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové, 282 mm |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 125 / 170 v 4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 v 1750 - 2500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 106,8 |
0-100 km/h (s) | 8,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 223 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,3 / 4,6 / 5,3 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4769 |
Šířka (mm) | 1820 |
Výška (mm) | 1470 |
Rozvor náprav (mm) | 2712 |
Provozní hmotnost (kg) | 1591 |
Celková hmotnost (kg) | 2130 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1800 |
Zavazadlový prostor (l) | 569 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 589 900 Kč (1.4 TSI Comfortline) |
Základní cena test. verze | 816 900 Kč (2.0 TDI DSG Highline) |