Volkswagen Passat (1996 – 2005)

Passat je cílem mnoha zájemců o ojetinu. Nic na tom nemění ani choulostivá přední náprava, kterou je vůz vyhlášený.

RADOSTI
Prostornost, dobré jízdní vlastnosti, možnost volby pohonu všech kol 4Motion, pestrá nabídka pohonných jednotek.

STAROSTI

Choulostivá přední náprava (hlavně do roku 2002), blednutí laků, některé vozy s malým zpětným zrcátkem na straně spolujezdce.

V roce 1996 uvedla automobilka Volkswagen novou generaci modelu Passat s interním označením 3B2. Sedan doplnilo o rok později kombi pod názvem Variant (označení 3B5). V roce 1999 byla nabídka rozšířena o pohon všech kol 4Motion.

Faceliftem a modernizací prošel vůz v roce 2000. Sedan dostal nové interní označení 3B3 a kombi 3B6. Pod kapotu Passatu se dostala celá řada motorů, nejsilnější z nich se ale začal montovat až v roce 2001. Jde o čtyřlitrový osmiválec disponující výkonem 202 kW ve špičkovém provedení W8.

Následující rok přinesl vylepšení přední nápravy, která se mezi tím zapsala do povědomí motoristů jako velice málo odolná. Výměna hliníkových ramen přitom nebyla, a ani dnes není levnou záležitostí. Odolnost zavěšení předních kol se úpravami zlepšila, ale problémy se zcela odstranit nepovedlo.

Rok 2004 přinesl drobnou optickou změnu v podobě integrovaných směrových světel do zpětných zrcátek a také turbodiesel 2.0 TDI/103 vybaveným filtrem pevných částic. Novou generací byl vůz vystřídán v roce 2005.

Volkswagen Passat fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Passat fotogalerie

Bariérový test Euro NCAP absolvoval automobil poprvé v roce 1997. Za ochranu posádky při nárazu si připsal tři hvězdičky z pěti možných. Modernizovaný model prošel nárazovou zkouškou v roce 2001, kdy dostal o hvězdičku více.Pozice na trhu
Passat nemá o kupce nouzi. Na trhu ojetých vozů se těší opravdu velkému zájmu. Vyhledávané jsou především verze s úspornými turbodiesely 1.9 TDI, z benzinových variant je v popředí zájmu přeplňovaný agregát 1.8 T 20V pracující s výkonem 110 kW.

Vozidla z počátku výroby lze pořídit již za ceny od 50 000 Kč. Ceny vznětových motorizací začínají na částkách přibližně o 15 000 korun vyšších. Na modernizovaný model si připravte minimálně 100 000 korun. Nezáleží přitom, zda toužíte po benzinové či dieselové verzi, sedanu nebo kombi. Provedení W8 lze sehnat přibližně od 150 000 Kč.Zpracování
Při modernizaci se výrobci podařilo odstranit celou řadu nedostatků. Zlepšila se kvalita dílenského zpracování i materiálů. Avšak ani novější automobily nejsou dokonalé. Můžete se u nich setkat například se stíráním černé barvy z tlačítek a ovladačů na palubní desce nebo menší odolností manžety řadicí páky.

Tvar palubní desky zůstal po faceliftu stejný, objevily se však lepší materiály a prvky oživující interiér. Ten nabídne pohodlná sedadla, ale i dobrou vnitřní prostornost. Díky tomu se nebudou tísnit ani cestující vzadu.

Zavazadelník sedanu převeze 475 litrů nákladu v základním uspořádání. Kombi zvládne ve stejné konfiguraci přepravit o 20 litrů více. Ani tak se nejedná o závratnou hodnotu, přesto bude drtivé většině řidičů zcela dostačovat.Jízda
Měkčí naladění podvozku oceníte nejen na městské dlažbě, ale i na většině českých silnic. Passat si vede dobře také v zatáčkách. Samozřejmě nejde o sportovní automobil, v rámci své třídy však potěší slušnou zdatností. Pochvalu si zaslouží zdařilé řízení i přesné řazení a dobře pracující brzdy.Motorizace
Základní motor Passatu představuje agregát 1.6/74 kW. Vyhledávají jej řidiči preferující úsporné zážehové jednotky. V praxi je jeho spotřeba průměrná a výkon nedostatečný, proto je lepší sáhnout po větším motoru. Tím by ale neměla být atmosférická osmnáctistovka, která se vůbec nepovedla.

Naopak dobrou volbu představuje její přeplňovaná verze. Tedy pokud je v dobrém stavu turbodmychadlo. Stejně jako u atmosférického dvacetiventilu, i zde se můžete častěji setkat s vadnými zapalovacími cívkami.

Doporučit nemůžeme dvoulitrový motor, který nezřídka nadměrně spotřebovává olej. V nabídce najdeme také silné pohonné jednotky VR5, V6 a W8. Je však nutné si uvědomit, že čím těžší motor zvolíme, tím více zatížíme přední nápravu a ta zrovna odolností nevyniká. Přesto zde zmiňme brutální zátah „vé-osmičky“ doprovázený velice příjemným zvukem osmiválce.

Pestrá je též nabídka vznětových motorů. Nejslabší z nich disponuje výkonem 66 kW, což pro velký vůz není zrovna mnoho. Lepší volbu tedy představují silnější turbodiesely. Jen si dejte pozor na váhy vzduchu a u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem i na stav turba. Kratší životnost mají dvohmotové setrvačníky. To platí i pro agregát 2.0 TDI. Ten se ale potýká i s dalšími závadami.

Do nabídky se dostaly také přeplňované vznětové šestiválce. Zde je jasně lepší volbou novější a silnější motor disponující výkonem 132 kW. Slabší o výkonu 110 kW je totiž znám značným turboefektem.

Zážehové motory: 1.6/74 kW, 1.8 20V/92 kW, 1.8 T/110 kW, 2.0/85 kW, 2.3 VR5/110 kW, 2.8 V6/142 kW, 4.0 W8/202 kW.

Vznětové motory: 1.9 TDI/66 kW, 1.9 TDI/74 kW, 1.9 TDI/81 kW, 1.9 TDI/85 kW, 1.9 TDI/96 kW, 2.0 TDI/103 kW, 2.5 V6 TDI/110 kW, 2.5 V6 TDI/132 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.9 TDI
Vznětové devatenáctistovky pracují dobře a velice úsporně. Po výkonové stránce jsou nejlepší motory nabízející 81 a více kilowatt. Nutno ale poznamenat, že agregát 1.9 TDI/96 kW je nejnáchylnější na problémy s dvouhmotovým setrvačníkem.

Dobrá volba: 1.8 T
Kdo chce zážehový motor, volbou přeplňované osmnáctistovky nic nezkazí. Spotřebou se samozřejmě dieselům nepřiblíží, spíš bude atakovat dvojnásobnou hodnotu. Oceníte ale dostatek výkonu a celkem slušnou spolehlivost.

Nevhodný: 2.0 TDI
Dvoulitrový turbodiesel představuje jasně nejhorší možnou volbu. Potýká se s celou řadou poruch (vadná ložiska, praskání hlavy válců) a nezřídka nadměrně spotřebovává olej. Spotřebou nafty se s devatenáctistovkami rovnat nemůže, za své služby vyžaduje více. Navíc se montoval s filtrem pevných částic, což znamená další rizika. Často totiž zlobí čidlo výfukových plynů, někdy i samotný filtr.

Nevhodný: 1.8 20V
Zatímco přeplňovaná verze tohoto motoru pracuje dobře, o atmosférické se to říct nedá. Nemá dostatek sil a vyznačuje se vyšší spotřebou. To už je lepší sáhnout po základní šestnáctistovce, která je sice také líná, ale i spolehlivější a úspornější.

Časté závady
Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO upozorňuje na největší slabiny Passatu: „Určitě si dobře prověřte stav podvozku. Oprava předního zavěšení není levná a případné vůle tak mohou být dobrým argumentem pro slevu z kupní ceny.“ U vozidel s vyšším nájezdem a přeplňovanými motory si dejte pozor na stav turbodmychadel. Setkat se můžete s opotřebovanými ložisky kol nebo vadnými zámky dveří.

„Zámky jsou obecně velkou slabinou Passatu. Jejich překonání neděla zlodějům nejmenší potíže a tak je důležité v autě nic nenechávat a dobře jej zabezpečit proti krádeži. Jako ideál vidím kombinaci zámku řazení a nějakého elektronického zabezpečení,“ radí Vaněček. Cílem se nezřídka stávají originální audiosystémy a airbagy. Pokud o bezpečnostní vak přijdete, věřte, že na vrakovištích je doslova přehazují vidlemi. Za 2000 korun tam zakoupíte třeba zrovna ten váš. Smutné je, že jde o známou věc, s níž nikdo nic nedělá.

„Objevují se také vůle na zavěšení podélných ramen zadní nápravy,“ pokračuje ve výčtu možných poruch zástupce AAA AUTO. „Doporučuji i důkladnou kontrolu elektrické výbavy, která někdy nefunguje jak má. Totéž platí pro klimatizaci,“ dodává. Výjimkou není ani koroze výfuku.

Milan Jirouš

30.1.2011 12:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist