autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Passat > Volkswagen Passat 1.8 TSI
Volkswagen Passat 1.8 TSI
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7.8
RADOSTI
Vynikající a relativně úsporný motor; kultivovaný a poddajný podvozek; řízení; prostorný interiér; kvalita
STAROSTI
Nic nového pod sluncem; odezva pedálů; unifikovaný designNemám vám za zlé, že se v showroomu Volkswagenu projedete s benzínovým šestiválcovým Passatem o výkonu 300 koní a pak si objednáte model 2.0 TDI s výkonem 170 koní. Určitě si vzpomenete, jak jsme ještě nedávno měli z naftových motorů pod kapotou vozů koncernu Volkswagen legraci, ale ta doba dávno pominula. Moderní agregáty TDI se systémem common-rail naopak patří k těm nejlepším jednotkám na trhu, co se podání výkonů a kultivovanosti týče.
„Pasát ftédéíčku“ ale tak zlidověl, že lidé zapomněli na motory spalující jiný druh pohonné látky. Před nějakou dobou jsem si připomněl, že Volkswagen Passat je po všech směrech dobré a kultivované auto, když nemá pod kapotou rachtající tédéíčko se systémem čerpadlo-tryska. To jsem jezdil s VW Passat 1.4 TSI EcoFuel, který spaluje benzín a plyn CNG. Překvapilo mne to, neboť jsem měl do té doby čest pouze s dieselovým Passatem, ze kterého jsem ale nebyl nějak nadšený.Dnes je ale všechno jinak a pod kapotou „nového“ Passatu najdete jen moderní motory TDI. A proto se nedivím tomu, že si všichni kupujete právě naftovou verzi. Nebojte si ale přiznat, že tak činíte vlastně ze setrvačnosti, ale aspoň už netrpíte.
Volkswagen Passat fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Proto jsem byl zaskočen, když nám v redakci na tradiční test zakotvil nový Volkswagen Passat s jinou motorizací než s obligátním tédéíčkem. Zážehový čtyřválec 1.8 TSI má přímé vstřikování, přeplňování turbodmychadlem a podle údajů výrobce má mít výkon 160 koní od 4500 ot./min. a točivý moment 250 Nm kdekoli v rozmezí 1500 a 4500 ot./min. Svou sílu posílá na přední kola přes šestistupňovou manuální převodovku.
Asi nemusím sáhodlouze popisovat, jak bych v takovémto autě měl raději automat (převodovky DSG jsou fajn), ale manuál jde naštěstí hladce a přesně. Jen k mrtvolné odezvě spojkového pedálu mám neustále výhrady, stejně tak k vlažné reakci motoru z volnoběžných otáček, takže se nezřídka stane, že po přesednutí z živějšího auta motor v Passatu zhasne. Vyžaduje to zvyk.
Krom podivné (respektive nulové) odezvy ovládacích prvků ale není nic, co by se dalo z hlediska ergonomie nebo použitelnosti vytýkat. Dobrá, interiér není nijak převratný a i když mně se tahle německá uklizenost líbí a všechno je srozumitelné, čitelné a snadné na ovládání, nezlobil bych se nějakou tu designovou invenci. A to samé se dá říci o designu exteriéru – sice karoserie Passatu nikoho neurazí, ale rozhodně také nenadchne. Doufám, že spolu se studiem Giugiaro se podaří automobilce vdechnout do vzhledu vozů VW trochu života a italské odvahy. S tou „německostí“ by se to nemělo zas až tolik přehánět…
Nastartujte motor 1.8 TSI a uslyšíte… Vlastně neuslyšíte, protože krom prvotního zavrnění se agregát nijak neprojevuje. I za studena je velmi tichý a zkulturněný, necvaká typickým přímovstřikovým zvukem. Na tom se podílí částečně výborné odizolování interiéru, ale ten motor je zkrátka vážně dobrý. Až se ohřeje, není slyšet ani zvenku, takže to občas vypadá, jako by vedle vás stál hybrid.Při jízdě do interiéru hluk neproniká a k vaším uším se dostane jen takové vzdálené čtyřválcové šumění. Sice bych se za poněkud jadrnější projev nezlobil, ale nevadí mi to. Na dálnici tak v cestovních 120 až 140 km/h panuje v autě naprosté ticho, za které by se nemusely stydět ani luxusnější a dražší vozy. Také to jde na vrub velmi dlouze odstupňované převodovce, která na dvojku jede něco málo přes 100 km/h a na pětku by auto dosáhlo teoretické rychlosti 280 km/h. A ještě je tu šestka… Motor na dálnici v legálních rychlostech točí kolem 2500 ot./min., takže se jen pohodlně převaluje jak starší osmiválce. Pravda je ale taková, že ve větším stoupání má Passat trochu problém udržet rychlost, takže s naloženým autem budete nuceni občas podřadit na pětku. Automat by tohle ale částečně vyřešil.
Dlouhých převodů si také všimnete při potřebě akcelerovat. Na šestku se i přes velký točivý moment autu z dálničních rychlostí moc nechce, takže je lepší podřadit na pětku nebo čtyřku. Stačí ale motor roztočit a Volkswagen Passat 1.8 TSI začne rychlost nabírat velmi uspokojivě.
Trocha čísel a měření
Volkswagen Passat jsme vzali do motorové zkušebny, kde jsme ho podrobili zátěžovému testu. Zajímalo nás, zda skutečně dosahuje slibovaných parametrů, nebo jestli je motor „načipovaný“. V zahraničí se totiž objevily případy, kdy testovací vozy z koncernu Volkswagen dostaly trochu upravené řídící jednotky. Jak se ale můžete přesvědčit na těchto změřených hodnotách, testovací Passat slibovaným hodnotám odpovídal. Za spolupráci tímto děkujeme firmě Profituning, www.profituning.com.
Na mosteckém polygonu nás auto velmi překvapilo. Dlouhé zpřevodování má své klady i zápory – při akceleraci z 0 na 100 km/h není potřeba ztrácet čas řazením, takže jsme změřili zrychlení za 8,6 sekundy (VW slibuje 8,5 sekundy). Passatu to pomohlo i na testovacím okruhu, který celý zvládl na dvojku za 36,71 sekundy. Dlouhé převody ale kazí pružné zrychlení, z 50 na 80 km/h na trojku potřebuje Passat 1.8 TSI relativně dlouhých 4,18 sekundy. Na brzdách dosahuje Passat průměrných výkonů, ze stovky zastavil na 44,72 metrech.Passat nezklame ani tehdy, když se budeme bavit i o jízdním projevu. Lehký motor v přídi netáhne auto do masivní nedotáčivosti a Passat se chová skoro jak nějaký dynamicky zaměřený hatchback, když to přirovnání trochu přeženu. Jde o to, že je auto mnohem lépe vyváženo, je cítit, jak je těžiště soustředěno více do středu auta a také zádní náprava promlouvá do dění výrazněji. Ne, nejedná se o sportovní projev. Ale Volkswagen Passat 1.8 TSI je uspokojující tím způsobem, jakým to umí třeba Ford Mondeo nebo Mazda 6. Funguje a nemáte pocit, že je to špatné auto.
V zatáčkách se nežvýká, řízení je dobře vyvážené a klade přijatelný odpor, i když uměle vytvořený, takže o zpětné vazbě nemůže být ani řeč. Ale v kterém autě dnes může? Hlavní je, že Passat 1.8 TSI řidiče neotravuje neschopností a zásadními chybami.Výbavy a ceny
Pravděpodobně se ptáte na spotřebu, protože to je přeci ten nejdůležitější údaj ze všech. Bez hospodských debat, komu které tédéíčko za kolik jezdí, by to nešlo. Odbydeme si to tím, že po testování Volkswagen Passat ukazoval docela snesitelných 8,4 litru na 100 km. Při cestě mimo město klidným tempem se dá pohodlně jezdit za 7,5 litru na 100 km.
Ve střední výbavě Comfortline dáte za tento Passat 628 300 korun, ve vyšší výbavě Highline pak 695 700 korun. Pokaždé je to o 48 100 korun méně, než kolik byste dali za 2.0 TDI o výkonu 170 koní. Jestli se vám nafta vyplatí, to si musíte spočítat.
Verdikt
Volkswagen Passat 1.8 TSI je velmi vyspělé a po všech směrech dobré auto. Překvapivě se s ním ale i dobře svezete, i když spíše vás zarazí jeho až nečekaná hbitost, lehkost a ochota jet rychle než skutečný „driver’s car“ pocit. Já vím, že si všichni půjdete stejně koupit tédéíčko (a naprosto vás chápu), ale běžte si aspoň někdy tento benzínový Passat vyzkoušet, ať víte, o co přicházíte.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, -3°C |
0-100 km/h (s) | 8,6 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 4,18 na 3. st. |
100-0 km/h (s) | 3,43 |
100-0 km/h (m) | 44,72 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 8,4 |
Čas na kolo (s) | 36,71 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1798 |
Kompresní poměr | 9,8 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 82,5 x 84,2 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, stabilizátor |
Vzadu | čtyřprvkové nezávislé zavěšení, stabilizátor |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením, 312 mm |
Brzdy vzadu | Kotoučové, 282 mm |
Pneumatiky vpředu | 215/55 R 16 V |
Pneumatiky vzadu | 215/55 R 16 V |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 118 / 160 v 4500 - 5500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 250 v 1500 - 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 106,5 |
0-100 km/h (s) | 8,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,6 / 5,3 / 6,9 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4769 |
Šířka (mm) | 1820 |
Výška (mm) | 1470 |
Rozvor náprav (mm) | 2712 |
Provozní hmotnost (kg) | 1502 |
Celková hmotnost (kg) | 2030 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 565 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 576 800 Kč (1.4 TSI Trendline) |
Základní cena test. verze | 628 300 Kč |