autoweb.cz > Volkswagen > volkswagen multivan > Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4Motion DSG Highline (2014)
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 4Motion DSG Highline (2014)
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 7
Praktičnost 10
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Prostor na palubě; Variabilita interiéru; Praktičnost
STAROSTI
Konečná cena; Spotřeba a dynamika;
Pokud máte ve svých představách dodávku zakořeněnou jako uskákané skřípající auto s mizernou výbavou, pak jste asi nikdy v životě nejeli ve Volkswagenu Multivan. I u něj samozřejmě platí, že co si zaplatíte, to také dostanete. Klidně tedy můžete mít ryze užitkový Transporter bez rádia, který má do luxusního rodinného přepravníku hodně daleko.
Ale protože takový jsme zkoušeli poměrně nedávno, je na čase podívat se, jak vypadá jeho naprostý opak. Už pohled na diodami protkané světlomety dává tušit, že tohle nebude žádná základní verze. To je ale společně s hnědou metalízou asi to jediné, co vás může při pohledu na ryze účelové tvary zaujmout. Je potřeba si přiznat, že Multivan v žádné soutěži krásy neobstojí, ale jak asi správně tušíte, ani se o to nepokouší. Jeho kouzlo se totiž ukrývá docela někde jinde.
Pro někoho to může být pohonná jednotka, v našem případě vrchol mezi dieselovými motory, dvoulitrový čtyřválec se dvěma turbodmychadly s výkonem 179 koní, pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Na papíře vypadá motor o dost silnější než tomu je ve skutečnosti, hmotnost 2,3 tuny je společně s aerodynamikou lodního kontejneru tak silným soupeřem, že je dynamika auta důstojná, adekvátní, ale nijak oslnivá.
Motor se v dálničních stoupáních dokáže zadýchat i když za ním netáhnete 2,5tunový přívěs, což se odráží i v nijak lichotivé spotřebě. V průměru počítejte s nějakými 9,5 litry, svižnější tempo nebo pohyb ve městě představuje spotřebu 11 l/100 km. Zbytek pohonného ústrojí si ale nezaslouží žádnou zásadnější výtku, převodovka funguje přesně tak, jak má – řadí bez otravného cukání a až na svižnější jízdu nebudete mít touhu jakkoli jí zasahovat do práce.
Největší předností Multivanu je však zcela jistě jeho interiér. Díky jeho vnějším tvarům je vnitřní prostor opravdu velkorysý, takže se dovnitř pohodlně naskládá až sedm cestujících. První dvě řady nabídnou samostatná sedadla (i když by se slušelo nazvat je spíše křesly), třetí řadu tvoří třímístná lavice.
Se sedadly jde různě hýbat a otáčet, případně je z auta úplně vyjmout, lavici zase můžete posouvat na úkor zavazadlového prostoru. I tu můžete vyjmout, ale tady už potřebujete mít sílu Golema, manipulace s ní rozhodně není pro slečinky. Po sedadlové čistce vám však Multivan naservíruje kus svého užitkového já, totiž zavazadlový prostor o objemu 4,3 m3.
Navzdory očekávání se v Multivanu nesedí jako ve dvoupatrovém autobusu, vysokou umístěnou sedačkou má nejblíže k nějakému velkému SUV jako je třeba Range Rover, k tomu je volant skloněný skoro jako v osobáku. Na sedadlo sice musíte trochu šplhat, ale jakmile se v pohodlné sedačce uvelebíte, už se vám nebude chtít pryč. Po obou stranách se nachází loketní opěrky, všude je spousta různě velkých odkládacích míst a pokud jde o materiály, ty jsou tradičně velmi dobré.
Pojďme se závěrem podívat do ceníku, který začíná na částce 837 436 Kč s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 84 koní a výbavou Startline. Ten je ale světelné roky vzdálený od našeho kusu, který přijel ve výbavě Executive. Společně s dalšími příplatkovými prvky na palubě nechyběly parkovací senzory vpředu i vzadu, bixenonové světlomety nebo uzávěra diferenciálu, ale výsledná cena se tak dostala až na částku 1 592 342 Kč.
Verdikt
Multivan s vrcholným dieselovým motorem možná trochu zklamal nabízenou dynamikou, za kterou si navíc žádal větší přísun nafty. Pokud to společně s vysokou cenovkou dokážete překousnout, dostane se vám do rukou auto s velmi širokým repertoárem schopností, které vyhoví jak početné rodině, tak aktivním sportovcům nebo živnostníkům.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vznětový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Plnění | přeplňování dvěma turbodmychadly |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Převodovka | sedmistupňová automatická DSG |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 132 kW / 180 k 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 400 Nm / v 1 500 – 2 000 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 12,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 188 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,1 / 7,5 / 8,8 |
Objem nádrže (l) | 80 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4892 |
Šířka (mm) | 1904 |
Výška (mm) | 1970 |
Rozvor náprav (mm) | 3000 |
Provozní hmotnost (kg) | 2284 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 824 713 Kč |
Základní cena test. verze | 1 339 491 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 592 342 Kč |