autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Jetta > Volkswagen Jetta 1.6 TDI DSG
Volkswagen Jetta 1.6 TDI DSG
Dynamika 5
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 4
Celkové hodnocení 6.4
RADOSTI
Nízká spotřeba; velmi dobré jízdní vlastnosti; automat DSG; prostorný interiér
STAROSTI
Nezvyklé mezery v kvalitě; valivý hluk od kol; jen průměrné výkonyPříchod Volkswagenu Jetta na český trh je poměrně odvážný krok. Pětidveřový hatchback Volkswagen Golf, na kterém je Jetta postavena, totiž spolehlivě plní nejen funkci praktického rodinného auta, ale často i vytěžovaného služebáku. A pak je tu samozřejmě o třídu větší Passat… Nesmíme zapomínat ani na auto, které se vyrábí v Mladé Boleslavi a jmenuje se Škoda Octavia. Ta patří mezi nejoblíbenější auta českých rodin a podnikatelů. Otázka tedy zní, kdo a proč by měl před Octavií dát přednost Jettě?
Každopádně lze Jettu chápat jako zajímavé osvěžení nabídky. Určitě se najde dost zákazníků, kteří v ní budou vidět „menší“ Passat. Z pohledu průměrného Čecha ale VW Jetta nenabízí jednu podstatnou vlastnost – obří kufr. Co se samotného objemu zavazadelníku týče, nelze si na nic stěžovat, protože 510 litrů nenaplníte jen tak. Ale problémem bude relativně malý vstupní otvor, který limituje použitelnost kufru na nákupy, cestovní zavazadla a maximálně basu s pivem. Ledničku sem nenarvete. No, to do Octavie normálně také ne, ale můžete se o to aspoň pokusit odklopením pátých dveří. Jetta však sází spíše na prostor pro posádku. Má o 76 mm delší rozvor než Golf, což se projevilo hlavně větší mezerou mezi předními a zadními sedadly. Vzadu se tak budete cítit o poznání lépe než v Octavii nebo Golfu.Otevřte dveře a přivítá vás klasický interiér Volkswagenu, který už jste pravděpodobně někde viděli. Usaďte se v široce nastavitelných sedačkách s velmi dobrým bočním vedením a všimnete si hned jedné překvapivé věci – jen průměrné kvality zpracování. Volba materiálů je ještě v pořádku, ale jejich kompletace neproběhla tak, jak jsme u produktů z Wolfsburgu zvyklí. Asi to ale bude tím, že se auto montuje v Mexiku a míří hlavně na severoamerický trh, kde plní funkci levného rodinného auta. Vzhledem k ceně a očekávání vás tedy například mizerná kvalita dveřních madel docela zarazí.
Volkswagen Jetta, který ale putuje z Mexika přes oceán k nám, má oproti americké verzi jednu zásadní výhodu – nezávislé zavěšení vzadu. V Evropě si přeci jen více potrpíme na jízdní vlastnosti než Američané, kteří jezdí pořád rovně. Na silnici je tak VW Jetta naprosto srovnatelná s nejlepšími v segmentu a rozhodně se vedle povedeného Golfu nemusí za nic stydět. Podvozek je sice nastaven komfortně, ale zároveň poskytuje dostatek tuhosti. Auto se tak na nerovnostech nekroutí a nevrže. Všimnete si jen vyššího valivého hluku zejména od zadní nápravy. Bohužel, při vyšší rychlosti a na dálnici se zdá být Jetta ještě o trošku hlučnější než Škoda Octavia a za Golfem zaostává rozdílem kategorie.Když ale s Jettou jezdíte každý den do práce, večer na nákup a o víkendu na chatu, těžko na ní najdete nějaké zásadní nedostatky. Musíte se smířit s tím, že jste si koupili základní dieselový čtyřválec 1.6 TDI o výkonu 105 koní, rezignovat na soupeření o nadvládu v levém dálničním pruhu a rázem se z Volkswagenu Jetta začne stávat velmi smysluplné auto. Navíc tu máte dvouspojkovou převodovku DSG, která díky sedmi za sebou naskládaným rychlostem dokáže z motoru dostat pocitově více života než manuál. Řazení je velmi rychlé, autem necuká a jen při rozjezdech z křižovatek občas zaznamenáte jistou váhavost, ale jinak není převodovce co vyčítat. Rozhodně ji doporučuji víc než manuál, se kterým je Jetta stejně otravná jako kterékoli jiné moderní auto s malým dieselem a ručním řazením.
Ani na zakroucené silnici se Jetta neztratí. Sice byste na nich rádi uvítali pod kapotou dvousetkoňový čtyřválec 2.0 TSI, ale snažte se jet plynule a zjistíte, že díky velmi dobře nastavenému podvozku Jetty nemusíte tolik brzdit a neztrácíte rychlost. Je až nezvyklé, jak ochotně dokáže levný dieselový sedan požírat zatáčky i na velmi náročné silnici nevalné kvality. Je tedy jen škoda, že řízení není sdílnější a nedočkáte se ostřejší reakce motoru. Auto dlouho odolává nedotáčivosti a ta, až se nakonec přirozeně dostaví, není náhlá, brutální a nekontrolovatelná. Stačí povolit plyn a Jetta se vrátí zpátky do stopy. Navíc tu máte standardně dodávaný systém ESP, který veškeré nepatřičnosti rázně utne.Jestli ale patříte mezi řidiče, kteří se rádi čas od času svezou a nechtějí riskovat, že na předjetí avie v kopci nebudou mít dostatek prostoru, asi se budete muset podívat po jiné motorizaci než po 1.6 TDI BlueMotion. „Ekologické“ verzi se skutečně moc zrychlovat nechce. Podle Volkswagenu by měla Jetta dosáhnout stovky za 11,7 sekundy, ale my naměřili velmi slabých 12,72 sekundy. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku za 3,98 sekundy je průměrné jen díky relativně krátké trojce. Brzdy auta by ještě kritiku snesly, ale pravděpodobně kvůli pneumatikám s nízkým valivým odporem jsme Jettu zastavili ze stovky na 39,33 metru. Čas na našem testovacím okruhu ale dokazuje, že navzdory velmi slabému motoru je podvozek opravdu schopný. Rozhodně jsme po měření akcelerace nečekali, že Jetta objede okruh za 36,8 sekundy, tedy stejně rychle jako BMW X1 xDrive23d a jen o sekundu pomaleji než vynikající a mrštný Golf 1.2 TSI.
Peníze až na prvním místě
Říkejte si co chcete, ale všechno je stejně otázka peněz. Emoce člověk u Jetty hledat nebude a slovíčko „sportovní“ použije jen ten, kdo nikdy skutečně sportovním autem nejel. Jenže za 574 200 korun je Volkswagen Jetta 1.6 TDI DSG Highline možná až příliš drahá. Sice ve výsledku může vyjít o trochu výhodněji než třeba Octavia (necelých 600 000 korun za výbavu Elegance), jenže to by nesměli jiní výrobci nabízet na o třídu větší Fordy Mondeo a Peugeoty 508 za atraktivní akční ceny. Hlavně neudělejte tu chybu, že si vyhlédnete Jettu ve výbavě Highline a pak si začnete přikupovat věci jako třeba kožené sedačky, které vás přijdou na 74 500 korun. Uff… To už si rovnou můžete pořídit základní VW Passat.Z hlediska ceny tak bude zajímavější základní výbava Trendline, která je o 52 000 korun levnější a klimatizaci už v ní také dostanete. Problém je také v dvanáctitisícovém příplatku za verzi BlueMotion. Obyčejná zlá neekologická Jetta 1.6 TDI bude také jezdit za přibližně 6 litrů na 100 km, protože nikdy nezáleží na tom, co vám naslibuje normovaný cyklus měření spotřeby paliva, ale jak citlivou máte nohu na plynu a jak umíte řídit.
Volkswagenu Jetta s malým dieselem vyhovuje nejlépe klidné ustálené tempo někde za městem a po dálnici. Pokud trávíte za volantem opravdu hodně času, urazíte dejme tomu kolem třiceti tisíc kilometrů za rok, patříte spíše ke klidným povahám a nepotřebujete nutně silný motor, potom je Jetta 1.6 TDI vhodné auto. A díky automatické převodovce se dá s Jettou dobře žít i ve městě, kde vás nebude rozčilovat trochu mrtvolná reakce na plyn.
Verdikt
Ve výsledku ale bude hodně záležet na tom, jak moc atraktivní nabídku od prodejce dostanete a hlavně na tom, zda se vám Jetta jednoduše líbí. Nic výjimečného Volkswagen Jetta sice neumí, ale to zase neznamená, že by to nebylo dobré auto. Jejím problémem tak bude jen příbuzný levnější Golf a Octavia, respektive zákazníci, kteří si při předváděcí jízdě všimnou, že nedostanou za podobné peníze tak úplné a kultivované auto. A kdo si při předváděcí jízdě sedá dozadu a bere si při tom sebou metr, že?
Druhý pohled: Golf s kufrem? To ani náhodou.
Je snad všeobecně známo, že současný Volkswagen Golf považujeme za celkově nejlepší auto v nižší střední třídě – a to se nezměnilo ani po příchodu nového Focusu. Jetta teoreticky nabízí přednosti Golfu na delším rozvoru, ale osobní zkušenost vám ukáže, že realita je složitější.
Golf totiž dělá Golfem mimořádný důraz na detaily, které ostatní výrobci velkosériových aut často opomíjejí: propracované odhlučnění a poctivé zpracování i těch detailů, kterých si při krátké předváděcí jízdě nestihnete všimnout. Jetta ale na dálnici hučí podobně jako Octavia a otřepy na dveřním madle nám pamětníkům připomenou plastikové modýlky letadel z produkce komunistických Kovozávodů Prostějov, u nichž jste museli vždycky zahladit hrany všech výlisků pilníčkem na nehty…
Drobnosti? Snad. Ale není právě péče i o ty nejmenší drobnosti jedním z hlavních důvodů, proč si lidé kupují Volkswageny? Jestli jste stejně jako my hledali v Jettě „Golf s kufrem“, budete zklamaní.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 17°C |
0-100 km/h (s) | 12,72 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 3,98 na 3.st. |
100-0 km/h (s) | 2,85 |
100-0 km/h (m) | 39,33 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 6,5 |
Čas na kolo (s) | 36,80 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Kompresní poměr | 16,5 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,5 x 80,5 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková automatická |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson, stabilizátor |
Vzadu | nezávislé zavěšení Multilink, stabilizátor |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením, 280 mm |
Brzdy vzadu | Kotoučové, 272 mm |
Pneumatiky vpředu | 205/55 R 16 T |
Pneumatiky vzadu | 205/55 R 16 T |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77 / 105 v 4400 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 250 v 1500-2500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 74,2 |
0-100 km/h (s) | 11,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,9 / 4,0 / 4,3 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4644 |
Šířka (mm) | 1778 |
Výška (mm) | 1482 |
Rozvor náprav (mm) | 2651 |
Provozní hmotnost (kg) | 1415 |
Celková hmotnost (kg) | 1920 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 700 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1400 |
Zavazadlový prostor (l) | 510 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 399 900 Kč (1.2 TSI Trendline) |
Základní cena test. verze | 574 200 Kč (1.6 TDI DSG BMT Highline) |