Volkswagen Grand California je luxusní hotelový pokoj, který si vezmete kamkoliv na světě

Hotel na kolech zní jako laciné klišé, jenže na Grand Californii to prostě perfektně sedí.
img_2222-1100x618.jpgCelá galerie 42 Zdroj: Hugo Kottás

Užitková divize Volkswagenu má s obytnými vozy dlouhé zkušenosti. Vždyť také dala život jedné z největších legend automobilové historie, Volkswagenu Typ 2. Autu, které proslavili hlavně hipíci, dnes nikdo neřekne jinak než Busík.

Pokud se i dnes rozhodnete, že chcete přespat na cestách, můžete si u Volkswagenu vybrat ze široké nabídky vozů s přídomkem California. Portfolio otevírá Caddy California šikovnou obytnou vestavbou pro dva, mezi skladovými vozy stále najdete T6.1 California, co nevidět se představí i nová T7 California a očekává se také příchod elektrického ID. Buzz California.

Vrchol nabídky potom tvoří Grand California postavená na základech užitkového Crafteru. Volit můžete ze dvou verzí: kratší a vyšší 600 pro čtyři osoby, nebo delší a nižší 680 se dvěma lůžky, zato větším úložným prostorem.

Že to nedává smysl? Na první pohled nikoliv, zakopaného psa hledejte v provozní hmotnosti. Jen takhle to vychází, aby se obě verze vešly do limitu 3,5 tuny a bylo je tak možné řídit jen s řidičákem na auto.

V zásadě lze obě verze rozdělit tak, že 600 je vhodnější pro rodiny s dětmi, zatímco 680 třeba pro starší pár, který už cestuje samostatně. Já jsem nyní usedl a ulehl do šestistovky, která se mi i na základě předchozích zkušeností nakonec jeví jako o trochu lepší volba.

Jak se s tím jezdí?

Úplně snadno. Jednak se s vozem celkem příjemně manipuluje. Šest metrů je sice asi tak o metr víc, než je pohodlné pro život v úzkých ulicích města, především při parkování, nicméně zvyknete si.

Navíc si nemusíte do křižovatek zase tolik nadjíždět. Hmotnost přes tři tuny také není nikterak děsivá, v podstatě ji poznáte hlavně na brzdách. Takže si držte větší odstup a z kopců brzděte motorem.

Mírně limitující je výška vozu, takže si musíte hlídat, abyste někde neutrhli střechu. S tím souvisí také náchylnost na boční vítr, nicméně vůz disponuje stabilizací proti větru, takže můžete řídit s klidem na duši.

Videotest Volkswagenu Grand California

Přestože rozjezdy, především připojování na dálnici, zvládá motor 2.0 TDI o výkonu 177 koní mírně dýchavičně, dálničních 130 km/h udržuje s grácií.

A je to přesně ten limit, kterým se pohybujete akorát rychle s pocitem bezpečí. Holanďanům v prémiových kombících táhnoucí karavany osmdesátkou se potom můžete jenom vysmívat…

Spotřebu jsem v průměru držel pod 12 litry, což může někomu přijít jako hodně, nicméně za pohodlí vyššího tempa a komfortu to stojí. Ostatně pohodička, jakou se Grand California šoféruje, je úžasná.

Jenom se rozvalíte do křesla s područkami po obou stranách, osmistupňový automat s hydroměničem a adaptivní tempomat udělá všechnu práci za vás a vy si jen užíváte nadhledu jako z kapitánského můstku. Tohle auto vás prostě ihned naladí na nadcházející dovolenou.

Jak se v tom bydlí?

Prostě senzačně! S trochou nadsázky bych si uměl představit, že se v Grand Californii dá normálně i bydlet. Ostatně pravidelně jsem se do auta alespoň na chvilku zašíval před rodinnými povinnostmi. Nic zásadního tu totiž nechybí.

Přední sedačky můžete tradičně otočit do protisměru a vytvořit tak čtyřmístnou jídelnu s rozměrným stolem. V poměrně velké kuchyňce nechybí dva plynové vařiče a na poměry gigantická lednička i s mrazákem, takže žízní ani hlady neumřete.

Naproti najdete sice stroze, zato však účelně vybavenou koupelnu. Umyvadlo můžete sklopit a vytvořit tak víc místa na sprchování, součástí je pochopitelně i chemická toaleta. A velké zrcadlo, které ve svých útrobách skrývá poličky. Prostě jako doma.

V zadní části je potom dvoulůžko, na kterém se spí napříč, proto má verze 600 „boule“ po stranách. Se svými 185 cm mi byla postel akorát, ve dvou už je to trochu jak v konzervě na sardinky.

Využít můžete i horní lůžko v alkovně. To je však určené spíš pro děti, které to nahoře bude nesmírně bavit (mě to také moc bavilo), jelikož dospělý se na něm pohodlně vyspí jen našikmo a nohama do alkovny.

Celkově je Grand California 600 vhodná spíš pro trojčlennou rodinu: jeden rodič spí dole s dítětem, druhý pak sám nahoře. V téhle „konfiguraci“ budete mít největší komfort, ve čtyřech už se budete poněkud tlačit.

Po obvodu zadní stěny najdete spoustu poliček na oblečení, pod odklopným lůžkem pak technické zázemí: nádrž na čistou vodu o objemu 110 litrů, která vystačí tak na tři dny sprchování, prostor pro dvě velké lahve s plynem, pojistky k elektroinstalaci, dvě velké skříně a obří zavazadlový prostor, který je pochopitelně přístupný i tradičně zadními křídlovými dveřmi.

V nich jsou pak praktické kapsy na zahradní stolek a dvě skládací židličky. To jsou přesně ty chytře vymyšlené detaily, které na všech Californiích miluju. Skvělé jsou i síťky proti hmyzu v oknech a bočních šoupačkách nebo dlouhý LED pás, který krásně osvítí prostor pod markýzou.

Mám si to koupit?

Rozhodně! Volkswagen Grand California je jedním z nejlepších „bydlíků“, které si můžete aktuálně pořídit. Jistěže, pokud disponujete neomezeným rozpočtem a řidičákem na „céčko“, můžete si klidně pořídit něco jako obytný autobus, jenže za dva miliony a s řidičákem na osobák je pro mě Grand California jasnou volbou.

Bez klasického „nádoru“ na čele v podobě alkovny vypadá vskutku elegantně a tahle bílo-modrá kombinace jí fakt sekne. Vypadá skoro jako nějaká jachta z Riviéry. S tímhle autem si prostě vezmete veškerý komfort domova kamkoliv si zamanete. A ta svoboda je prostě k nezaplacení.

25.7.2023 7:27| autor: Hugo Kottás | zdroj: autorský text

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist