Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI 4Motion (2014)

Volkswagen Golf v kombíku, naftě a s pohonem všech kol. Posměšky o chalupářském snu si nechte stranou, tahle kombinace totiž funguje skvěle.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.6

RADOSTI
S adaptivním podvozkem výtečný komfort; Přijatelná spotřeba; Kvalita interiéru a ergonomie

STAROSTI
Vyšší cena; Absence automatu ke čtyřkolce

Volkswagen Golf je přesně tím autem, které na silnici nejspíš každodenně přehlížíte. Váš zájem by ale mohl změnit červený lak, který čistě účelové křivky německého kombíku posune od polykače kilometrů a pozice služebního otroka docela jiným směrem. 

Mně se vážně líbí, vyjma GTI je to asi první Golf, který mě dokázal svým vzhledem zaujmout. Samozřejmě, že svůj díl na tom má i výbava Highline s denním LED svícením, chromovanými doplňky v nárazníku a velkými koly, ale ve stříbrné by to byla jen polovina úspěchu. 


Tu druhou tvoří karoserie kombi, respektive 605 litrů, tedy téměř tolik, kolik umí nabídnout kufr mladoboleslavského sourozence, Octavie Combi. Golf ale umí svoji o pět litrů menší jeskyni trochu lépe skrývat. Zvenku vypadá o něco skladněji, ale v řeči čísel je jasné, že jde jen o klam. 

Síla motoru v našem případě směřovala na všechna čtyři kola, což široký výběr všemožných pohonných jednotek zúžil jen na dvě – naftovou šestnáctistovku a silnější dvoulitr. Ten byl i naší volbou, pod stejným objemem však nečekejte naftovou alternativu ke Golfu R, výkon má přesně poloviční. Jeho 150 koní připadá na 1528 kg, takže rozený trhač asfaltu z něj nebude, stejně jako brzda provozu. Spíše docela slušný kompromis pro kombi takového ražení, který není důvod zatracovat, ale ani vychvalovat do nebes.

Ve většině situacích motor dovede prostě jen neobtěžovat, v menších rychlostech do kabiny pronikne něco z jeho hrubšího chodu, v těch vyšších už se vytratí v záplavě ostatních provozních ruchů a zvuků. V kombinaci se slušným průběhem točivého momentu, který nastupuje pár set otáček za tisícovou hranicí a vydrží déle, než řeknete TDI, mu opravdu nemůžu mnoho vytýkat. A to ani co se spotřeby týče. V každodenním provozu si motor řekne v průměru o 7 litrů nafty, jízda po dálnici představuje přibližně 6,5 l/100 Km. Rychlejší svezení znamená něco mezi 9 – 10 litry nafty na 100 km. Mějte ale na paměti, že se bavíme o autě s pohonem všech kol s haldexem 5. generace.

Ten je oproti předchozí verzi o něco jednodušší (a také lehčí), především se obejde bez tlakového zásobníku. Teď připojení zadních kol obstarává elektromotorem poháněné olejové čerpadlo, které změnou tlaku připojuje nebo odpojuje mezinápravovou spojku. Celý systém řídí zcela automaticky elektronika, která umí zadek připojit v předstihu na základě celé řady parametrů ještě než se pravou špičkou dotknete plynového pedálu.

Na mokru funguje čtyřkolka výborně. Rozjezdy z místa se obejdou bez protáčení předních kol, Golf jen suverénně nabírá na rychlosti. Na poměry auta s těžkým dieselem v přídi se ochotně skládá do zatáček a na výjezdu je krásně cítit, jak zadní kola zabírají a pomáhají ho stáčet daným směrem. To je zásluha i dvou pomocných systémů, EDS přibrzďováním kol supluje samosvorný diferenciál a pomáhá především na rovině, XDS Plus zase brzděním jednotlivých kol potlačuje nedotáčivost v zatáčkách.

Co s pohonem vůbec nesouvisí, ale vliv na jízdní vlastnosti to má ohromný, je adaptivní podvozek DCC. Jeho bezmála třicetitisícový příplatek se ve vrcholné specifikaci ztratí jako kapka v moři, budete za něj ale rádi pokaždé, když opustíte čerstvě položený asfalt. Jeho tři jízdní režimy jsou možná až příliš velkou rozmařilostí, protože Comfort umí plnit svou úlohu bez ohledu na to, do jaké situace ho postavíte.

Na zvlněné silnici vytváří podvozek dojem pohodlí jemným pohupováním, v plné síle se nezávisle řízené tlumiče ukážou až při přejezdu kanálů a výmolů, z nichž drtivou většinu zvládnou bez naříkání absorbovat. Kromě jisté jízdy v přímém směru se s nimi dovede podvozek důstojně vyrovnat i v zatáčkách, kde prakticky neodskakuje od stanovené stopy.

Sportovní režim dovede výrazně ovlivnit naklánění karoserie v příčném směru, zmizí jemné houpání, ale zároveň auto na rozbitém asfaltu znervózní. Krom toho, že mi sportovní režim u naftového kombi svým účelem přímo uniká, plní úkol lépe normální režim. Stojí někde na půli cesty mezi plavnou jízdou a výraznější ochotou zatáčet, já osobně jsem ale téměř bezvýhradně dával přednost naprostému komfortu za cenu o něco horších jízdních vlastností.

Interiér poslední generace Golfu už je obehraná písnička, takže snad jen zrekapituluji to zásadní. Největší odvaz designérů bylo naklonění středového panelu o několik stupňů více k řidiči, takže v hitparádě nejnovějších trendů by nejspíš úplně pohořel. Ale je nanejvýš přehledný, ergonomický a k tomu příkladně smontovaný. A neurazí nejspíš ani za několik let.

Všechny ovládací prvky najdete tam, kde mají být – tedy až na regulaci podsvícení palubních přístrojů, ta je hluboko v menu dotykového displeje. Ale ten jako takový funguje velmi dobře, i protože nejste nuceni hrát si s ním moc často. Nejdůležitější funkce auta mají pořád poctivá hardwarová tlačítka – od stabilizace, systému start/stop, až po klimatizaci.

Příplatková sedadla ErgoActive jsou krom slušného bočního vedení zároveň pohodlná i na delších cestách. To řidičovo navíc disponuje jednoduchým masážním systémem a především opravdu širokým rozsahem nastavení. Zadní sedadla už takový komfort nenabídnou, délkou sedáku a prostorem pro hlavu a kolena ale budou pro většinu cestujících zcela vyhovující.

Za téměř bezchybné auto si ale ve Wolfsburgu také nechají náležitě zaplatit, za Golf Variant 2.0 TDI 4Motion ve výbavě Highline dostanete účet přinejmenším na 644 900 Kč. Testovaný kus se podíval o dalších několik desítek tisíc výš, ale je třeba uznat, že byl rozumně naspecifikovaný. Nechybělo nic podstatného, ale zároveň nešlo o novinářské auto typu „all-in“. Lepší sedačky, adaptivní podvozek nebo bixenonové světlomety z Golfu objektivně udělají ještě lepší auto, jestli však za příplatek stojí i metalíza nebo sedmnáctipalcová litá kola, už si musí rozhodnout každý sám.

Verdikt
Jde zaručeně o nejlepší “normální” Golf, jaký jsem do této chvíle řídil. Pohodlný, tichý, praktický a rozumně vybavený přesně tak, jak bych si ho osobně dokázal představit. Nutno říct, že cena se může na první pohled zdát jako neúměrně vysoká, ale stačí se podívat na tolik oblíbené crossovery, které v terénu nejsou o moc schopnější a praktičností nebo komfortem se tomuhle Golfu nevyrovnají. 

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři (4Motion)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 kW (150 k) / 3500 - 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm / 1750 - 3000 ot./min.
0-100 km/h (s)8,9 s
Nejvyšší rychlost (km/h)214 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)5,8 / 4,2 / 4,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4657
Šířka (mm)1799
Výška (mm)1481
Rozvor náprav (mm)2635
Provozní hmotnost (kg)1528
Celková hmotnost (kg)2010
Zavazadlový prostor (l)605 – 1 620
Ceny
Základní cena modelu393 900 Kč (1.2 TSI)
Základní cena test. verze644 900 Kč (2.0 TDI 4Motion)
Cena testovaného vozu746 500 Kč
3.4.2014 8:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist