autoweb.cz > Testy automobilů > Srovnávací test > Volkswagen Golf Plus vs. Toyota Verso
Volkswagen Golf Plus vs. Toyota Verso
Bez mučení přiznáme, že tento srovnávací test nebyl plánován, byl nám vnucen kalendářem testovacích vozů. Copak je možné nepostavit proti sobě dvě nová kompaktní MPV, když se vám sejdou v redakci v jednom týdnu?
Volkswagen Golf Plus a Toyota Verso však mají společného víc než jen tržní segment, základní koncepci a nedávné uvedení na trh. Shodou okolností pocházejí od značek, které kladou důraz na velmi podobné hodnoty: robustní konstrukce, poctivé dílenské zpracování, kvalita a orientace na praktický život. Jinými slovy, pokud zrovna sháníte středně velké MPV a zakládáte si na svém racionálním smýšlení (vaši přátelé by řekli, že je s vámi nuda, ale tím se teď netrapte), existuje velká pravděpodobnost, že se budete rozhodovat právě mezi Golfem Plus a Versem.
Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Na nákupech
Majitelé velkoprostorových aut požadují v první řadě prostor a hned na druhém místě všestrannost. Toyota Verso má výhodu delší karoserie (o 236 mm) i rozvoru náprav (o 202 mm), nicméně Volkswagen Golf Plus nepůsobí díky důmyslnému obestavění vnitřního prostoru o nic stísněněji: za řidičem vysokým 1,8 m zůstává v obou autech prakticky identický prostor pro kolena.
Ani po stránce všestrannosti si obě auta nemají co závidět. V obou případech lze všechna tři sedadla ve druhé řadě posouvat či sklápět, nastavovat úhel sklonu opěradla a samozřejmě také sklopit celé sedadlo – nebo rovnou všechna tři, plánujete-li invazi do obchodního domu s nábytkem. Při zasouvání těžkého balíku s novou skříní však můžete očekávat drobné problémy. Zatímco ve Volkswagenu svírá zadní strana sklopených opěradel s podlahou zavazadlového prostoru ne zcela plochý úhel, v Toyotě je všechno rovné, ale skříň může zadrhnout o výstupky v patách opěradel.
Po stránce skutečné využitelnosti bychom stěží našli podstatné rozdíly, ale co říká oblíbená nákupní pomůcka řady českých řidičů – svinovací metr?
VW Golf Plus
Toyota Verso
Min. délka zav. prostoru
828 mm
880 mm
Max. délka zav prostoru
1621 mm
1575 mm
Min. objem zav. prostoru
305 l
440 l
Max. objem zav. prostoru
1360 l
1740 l
Jak vidno, na krychlové metry Verso jasně vítězí. Aby také ne. Jeho kufr je dost velký i na dvojici nouzové třetí řady sedadel, kterou Toyota nabízí v rámci příplatkové výbavy. To u Volkswagenu umožňuje jedině větší, dražší a generačně starší model Touran.
Na cestách
Ani majitelé velkoprostorových aut netráví většinou času tím, že převážejí velké kusy nábytku. Tedy aspoň doufáme, že ne. A proto je i v této kategorii důležité, jak které auto jezdí a jaký cestovní komfort nabízí posádce.
Verso je zcela nový model postavený na samostatné platformě, ale už pohled do tabulky technických údajů (elektrický posilovač řízení, zadní náprava s torzní příčkou) prozrazuje, že zážitek z jízdy rozhodně nestál v seznamu priorit na čelním místě. Přesto je Toyota na silnici schopná, v zatáčkách jí nechybí přesnost ani jistota. Řidiče však nenadchne kompromisní pozice za volantem ani sedadla s nevýrazným směrovým vedením a nepříjemným rozložením tlakových bodů (což je mimochodem časté slabé místo řady japonských aut).
V Golfu sedíte více jako v osobním autě, tedy hlouběji v karoserii a s nohama dále před tělem. Model Plus má samozřejmě podvozek a většinu technických celků ze šesté generace VW Golf, který, jak víte, považujeme za momentální etalon nižší střední třídy. A podle toho i jezdí: tiše, kultivovaně, ale zároveň velmi precizně – a pokud vám chladná efektivita působí radost, pak snad i zábavně.
A jakkoli robustní a dobře provedená se může Toyota jevit oproti některým francouzským MPV, vedle Golfu s jeho skvělými materiály, přesně aretovanými ovladači a bezkonkurenční ergonomií působí ponuře a levně.
Jestliže jsme se až dosud vyhýbali jakékoli zmínce o motorech, je to proto, že hnací jednotky – na rozdíl od všeho ostatního – přímo porovnatelné nejsou. Golf Plus byl totiž opatřen přeplňovaným benzínovým čtyřválcem 1.4 TSI (energický, řízný, kultivovaný) a převodovkou DSG nové generace, zatímco pod kapotou Toyoty Verso tiše bručel diesel D4-D 2,0 l (tichý, silný, poněkud tupý) s manuálem. Neodpustíme si však malé rýpnutí na adresu těch, kdo jsou dosud přesvědčeni o bezvýhradně hospodárnější povaze turbodieselů. Zatímco palubní počítač Toyoty ukazoval na konci testovacího týdne průměrnou hodnotu 6,2 l/100 km, s Volkswagenem jsme absolvovali cestu na Šumavu se senzačním průměrem 5,8 l/100 km podle počítače. V úseku mezi Kašperskými Horami a Plzní, kde není dálnice, nám stačilo dokonce rovných pět litrů. Ano, i takto hospodárné umějí dnes být benzínové motory pod kapotou relativně velkého auta.
Verdikt
Nová Toyota Verso je přesvědčivou alternativou k obvyklejším volbám v kategorii velkoprostorových aut nižší střední třídy – a kdyby ji náhoda postavila proti méně talentovanému soupeři, mohla tento duel snadno vyhrát. Jenže nový Golf je i ve své velkoprostorové inkarnaci příliš těžký soupeř. Až na menší celkovou přepravní kapacitu, danou menšími fyzickými rozměry, dělá Volkswagen Golf Plus všechno o kousek lépe, od chování v zatáčkách až po konstrukci držáků nápojů. A dodatečné body od nás sklízí i za vynikající kombinaci přeplňovaného benzínového motoru a dvouspojkové převodovky. Nakonec vyhrál překvapivě snadno.
Jirka Červenka, iMOTOR
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI DSG vs. Toyota Verso 2.0 D-4D |
---|---|
0-100 km/h (s) | 10,2 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1390 |
Převodovka | 7 st. DSG |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 90/122 v 6000 ot/min |
Točivý moment (Nm) | 200 Nm od 1500 ot/min |
Výkon/hmotnost (k/t) | 89,5 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 195 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,3 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4204 |
Šířka (mm) | 1759 |
Výška (mm) | 1583 |
Rozvor náprav (mm) | 2578 |
Provozní hmotnost (kg) | 1363 |
Celková hmotnost (kg) | 1990 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 710 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1300 |
Zavazadlový prostor (l) | 395 - 1450 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 523 800 Kč |