Volkswagen Golf IV (1997 – 2003)

Čtvrtá generace populárního modelu Golf měla na co navazovat. Třetí řada lámala prodejní úspěchy, přesto se ji čtyřce podařilo po všech stránkách překonat. Na trhu ojetin se těší velkému zájmu a především vozy s úsporným turbodieselem TDI se v bazarech dlouho neohřejí.

RADOSTI
Velmi dobré jízdní vlastnosti, nadčasový design, kvalitní materiály v interiéru s výbornou povrchovou úpravou, perfektní dílenské zpracování, turbodiesely s velmi nízkou spotřebou.

STAROSTI
Opravdu chudá základní výbava, omezený prostor na zadních sedadlech, vyšší ceny ojetin.

Volkswagen Golf čtvrté generace přišel na trh v roce 1997 v provedení tří a pětidveřový hatchback. Následující rok byla nabídka rozšířena o verzi 4Motion s pohonem všech kol. Slovo dostala také další karosářská varianta, avšak uvedená pod jiným názvem. Sedan totiž nese jméno Bora (stojí na stejném podvozku a využívá shodnou techniku).
Rok 1999 přinesl pohon všech kol i pro Boru. Důležitější je však příchod dlouho očekávaného kombi pod označením Variant (doposud se nabízel Golf Variant třetí generace). O rok později došlo k přepracování některých pohonných jednotek. Výroba čtvrté řady byla ukončena v roce 2003 (hatchback, kombi se vyrábělo déle), kdy dostala slovo pátá generace.
Ale vraťme se ještě na moment do roku 1998. Tehdy totiž prošel Golf IV bariérovou zkouškou Euro NCAP. Za ochranu posádky při nárazu dostal čtyři hvězdičky z pěti možných, což byl na tehdejší dobu opravdu dobrý výsledek. Ostatně špatné hodnocení to rozhodně není ani dnes. Bezpečnost dětí přepravovaných v autosedačkách se tenkrát ještě samostatně nehodnotila. Za ohleduplnost při střetu s chodcem vůz obdržel dvě hvězdy z maximálních čtyř.

Pozice na trhu
Volkswagen Golf čtvrté řady patří k nejžádanějším ojetým vozidlům vůbec. Enormní zájem je především o dieselové verze a praktičtější kombi. Skutečný prodejní trhák pak představuje Golf Variant 1.9 TDI. Špatně si ale nestojí ani automobily s benzinovými motory o objemech 1,4 a 1,6 litru. O větší agregáty už není takový zájem, avšak ani tak nepatří mezi ležáky.
Nejlevnější vozy čtvrté řady se prodávají za ceny od 65 000 korun. Samozřejmě je řeč o hatchbacku, kombi přišlo na trh až o dva roky později a tak se jako větší a mladší automobil nabízí dráž.

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie


Zpracování
Golf IV se často dává za vzor kvalitního dílenského zpracování. Na svou dobu bylo opravdu na vysoké úrovni – Golf v tomto směru ve své třídě zkrátka neměl konkurenci. Výtku však máme k některým plastovým tlačítkům a přepínačům v interiéru. Přibližně po ujetí 200 000 kilometrů (záleží na tom, jak často se používají) z nich totiž slézá černý lak a prosvítající bílý plast vypadá dost nevábně.
Pokud jsou ale v dobrém stavu, působí interiér i dnes velice příjemně. Palubní desku tvoří měkčený plast s vynikající povrchovou úpravou. Sedadla a výplně dveří jsou mnohdy barevně sladěna s barvou karoserie, což značně oživuje prostor pro posádku.
Pochvalu si zaslouží především přední pohodlné sedačky. Vzadu je totiž méně místa v oblasti kolen, což nepříjemně pocítí především lidé vyššího vzrůstu. Hatchback disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 330 litrů, kombi nabídne pro zavazadla o 130 litrů více.

Jízda
K přednostem vozidla se řadí výborné jízdní vlastnosti. Podvozek je opravdu dobře nastaven a zajistí posádce velmi dobré cestovní pohodlí. Nerovnosti Golf IV tlumí velice zdatně a současně předvádí své umění i v disciplíně držení jízdní stopy. V zatáčkách neztrácí jistotu a stejně tak dobře si vede při vyhýbacím manévru. Při jízdě si lze všinout i dobrého odhlučnění interiéru a kladně hodnotíme také přesné řazení.

Motorizace
Čtvrtá řada modelu Golf dostala několik povedených, ale i ne zrovna zdařilých pohonných jednotek. Velkému zájmu se těší především turbodiesely 1.9 TDI, avšak z hlediska spolehlivosti jsou ještě lepší volbou atmosférické vznětové motory 1.9 SDI/50 kW. Většinu motoristů ale od této motorizace odradí nedostatek výkonu. Vozy s agregáty SDI jsou totiž opravdu líné.

K vyhledávaným jednotkám se řadí i osmiventilový zážehový motor 1.6. Odezva na sešlápnutí pedálu plynu ale není taková, jako u některých konkurentů. Vzhledem k udávaným hodnotám je ještě horší agregát s přímým vstřikem paliva 1.6 FSI/81 kW. Z hlediska poměru spotřeba-výkon představuje lepší volbu šestnáctiventilová šestnáctistovka (77 kW), ale zázraky ani zde nečekejte. Opravdu povedená je však čtrnáctistovka o výkonu 55 kW.
Jednotka 1.8 20V je nepružná a žíznivá. Její přeplňovaná verze ve sportovně laděné variantě GTI platí za mnohem zdařilejší. Pozor ale na možné problémy s opotřebeným turbem. Dvoulitrový motor není úsporný a nezřídka se potýká se zvýšenou spotřebou oleje.

Zážehové motory: 1.4 16V/55 kW, 1.6/74 a 75 kW, 1.6 16V/77 kW, 1.6 FSI/81 kW, 1.8 20V/92 kW, 1.8 T/110 kW, 2.0/85 kW, 2.3 V5/110, 2.3 VR5/125 kW, 2.8 V6/150 kW, 3.2 R32/177 kW.
Vznětové motory: 1.9 SDI/50 kW, 1.9 TDI/66 kW, 1.9 TDI/74 kW, 1.9 TDI/81 kW, 1.9 TDI/85 kW, 1.9 TDI/96 kW, 1.9 TDI/110 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 1.4 16V/55 kW
Nečekaně živý motor s příznivou spotřebou potěší všechny příznivce zážehových pohonných jednotek. Prakticky smýšlející motorista by tuto variantu určitě neměl přehlížet.

Dobrá volba: 1.9 TDI/74 kW
Všechny turbodiesely 1.9 TDI trpí na častější problémy s váhou vzduchu. Oprava prováděná výměnným způsobem ale už dávno není tak drahá. Pozor ale na stav turba. Agregát o výkonu 74 kW působí celkem kultivovaně, navíc by neměly nastat potíže se sháněním této motorizace, protože je dost rozšířená.

Nevhodný: 1.6 FSI/81 kW
Podle výrobce měl tento agregát přinést lepší odezvu na sešlápnutí pedálu plynu a nižší spotřebu. Opak je však pravdou! Rozhodně jedna z nejhorších pohonných jednotek v Golfu IV. Naštěstí není moc rozšířená.

Nevhodný: 1.8 20V/92 kW
Jde o stejný motor jako například v první generaci Škody Octavia a stejně jako tam, ani zde nepracuje dobře. Není pružný, ale přitom není ani úsporný. Stejně jako přeplňovaná osmnáctistovka i atmosférická se nezřídka potýká s poruchami cívek zapalování.

Časté závady
„Pohon všech kol 4Motion je stejně jako u dalších volkswagenů naprosto bezproblémový. Setkat se ale můžete s vytlučenými čepy přední nápravy a častěji se také objevují vůle v uložení předního příčného stabilizátoru,“ začíná výčet známých závad Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Setkat se můžete s porouchaným ukazatelem paliva či zničenými dorazy zadních tlumičů.
Objevují se závady osvětlení nebo prasklý vlnovec výfuku. „Někdy lze nalézt vůz s netěsnou chladicí soustavou nebo stávkujícím imobilizérem,“ říká Vaněček. Mnoho vozidel má po letech užívání poškozená těsnění dveří a skrz pak zatéká do interiéru či zavazadelníku. Nezřídka se tak děje také okolo šíbru, je-li jím vůz vybaven. Petr Vaněček z AAA AUTO varuje i před dalšími problémy: „Občas se objevují automobily se zatuhlými stěrači, proto je před koupí nezapomeňte vyzkoušet. Méně často se objevuje vadné zapalování.“ Setkat se můžete také se zablokovaným zámkem volantu.

Milan Jirouš

8.10.2010 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist