autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
První krátké svezení s novou generací GTI potvrdilo, že na trhu je o jedno velmi schopné, ucelené a kvalitní auto navíc, které je k tomu za celkem příjemnou cenu. Co říkáte na 760 tisíc za základní verzi, která však obsahuje v podstatě kompletní výbavu?
Ta tři nosná písmena v názvu by z pohledu posledních třiceti let vydala na několik tlustých almanachů automobilové historie, ale navíc dala vzniknout celé nové třídě ostrých hatchbacků, mezi kterými má Golf GTI stále punc originálu. Volkswagen má na jeho označení dokonce ochrannou známku.
Automobilka uvádí, že doposud vyrobila 1,5 milionu kusů téhle legendy, i když fanoušci namítnou, že plnohodnotný nárok na označení GTI mají jen auta z první, druhé a páté (současné) generace, což uvedený počet o pár set tisíc kusů snižuje.
Motor v GTI je v současnosti jediným turbem s přímým vstřikováním na světě, ale jeho výkon má tak rovnoměrný průběh a točivý moment tak plochou křivku, až se za jízdy zdá, že řídíte o půl litru větší atmosférický motor. Pokud do něj navíc přesednete z jakéhokoli auta s označením TDI a charakteristicky náhlým návalem síly, dojem z podobnosti atmosférickým motorům bude ještě silnější.
To ale vůbec neznamená, že by se GTI nechovalo živě. Rychle reaguje na plyn a vytáčí se bez vibrací až do omezovače, ale přesto vás na něm bude nejvíce bavit hutný zvuk. Stále se v něm pamatuje klasická rozervanost FSI, jen s několikanásobným zvýrazněním v dobře laděném a rozšířeném výfukovém potrubí.
Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Červené pole začíná na šesti a půl tisících otáčkách, do kterých má motor stálý a hladký zátah. Ve zrychlování můžete pokračovat klidně až do sedmi tisíc, ale ve skutečnosti je ve většině situací výhodnější držet otáčky mezi čtyřmi až šesti tisíci, kde je výkon a točivý moment na maximu a výsledné chování nejpohotovější.
Vzhledem k vyšší hmotnosti, příplatkové výbavě a dvěma statnějším postavám na palubě bychom pětidveřové verzi na fotkách hádali na první dojem o deset či patnáct koní nižší výkon, ale vzhledem k popsaným okolnostem je v tom verze pro rodinu tak trochu nevinně.
Třídveřové základní provedení s jedním pasažérem za volantem bude jistě o stupeň rychlejší.
Šestistupňová převodovka je výborně sladěná s charakterem motoru a na jedničku, dvojku, trojku a čtyřku nechává vyniknout rovnoměrnému zátahu téměř v celém rozsahu otáček, zatímco na poslední dva stupně poskytuje dostatečně vysoké zpřevodování pro pohodlné a dálniční cestování.
Brzdy sice nemají umělecky zpracované třmeny s reliéfním nápisem GTI, jak byste od současné špičky v řadě Golf očekávali (třmeny mají pouze červený lak), ale na solidním pocitu ze středového pedálu to nic neubírá.
Pedály jsou dobře rozestavěné pro meziplyny, a i když není na místě pochybovat o účinnosti převodovky DSG, klasické řazení je v provedení Volkswagenu tak hladké a přesné, že by byla z pohledu dlouhodobého používání škoda se o něj připravit, tím spíše, že k duchu GTI se ruční řazení přeci jen hodí víc.
To jediné, čím si GTI škodí, a napadne vás to hned při prvním kilometru jízdy, je zbytečně těžké a tím pádem i do jisté míry znecitlivělé řízení. Problém očividně vychází ze záměru konstruktérů vystupňovat umělý odpor v elektromechanickém posilovači na vyšší hodnoty, než jaké předvádějí ostatní, méně vykonná auta ze skupiny VW se stejným systémem.
Asi bude ještě pár let trvat, než automobilky pochopí, že uměle vyvolaná tuhost v řízení ještě automaticky neznamená sportovnější pocit z jízdy.
Na druhou stranu se v případě GTI sluší dodat, že ve vyšší rychlosti je dojem z volantu mnohem lepší, i když stále ne tak krystalicky čistý, jako u klasických a z dnešního pohledu zpátečnických hydraulických posilovačů. Každý, kdo má zkušenosti se starými auty, by jejich náskok v tomto bodě jistě dosvědčil.
Trochu paradoxní je i to, že pocit solidnosti a kvality, či dokonce nerozbitnosti, chcete-li, kterým vás GTI přivítá při každém zaklapnutí dveří a při každém pohybu řadicí páky či tichém přejezdu i těch nejhorších výmolů, se bohužel pamatuje i v řízení, které je jediným místem, kde nemá u sportovního auta co dělat.
První věc, které si v interiéru všimnete, je volant s plochou dolní částí. Přes menší průměr věnce v porovnání s předchozími GTI padne výborně do ruky, za což může poděkovat i kvalitnímu koženému potahu.
Při pohledu na přístroje narazíte na tachometr očíslovaný až do 300 km/h, i když reálná maximálka je o 65 km/h nižší. K tomu Volkswagen úsměvně přiznává, že jediný důvod pro třístovku na přístrojích je ten, aby udělal zákazníkům pořádnou radost.
Příjemné je i to, že interiér se v základním provedení stylově vrací zpět ke kostkovaným potahům. Kožené sedačky jsou přirozeně za příplatek, ale je hezké, že protentokrát nemusejí mít majitelé špatný pocit z toho, že by základní provedení ve stylovosti zaostávalo za příplatkovou verzí. Podobné polstrování přeci mělo i první Porsche 911 Turbo.
S převodovkou DSG je GTI o 60 tisíc korun dražší, za pětidveřovou verzi připlatíte oproti základní, třídveřové, o 27 900 korun navíc.
Jedno z největších lákadel GTI je vzhledem k výkonům a zpracování výsledná cena, v základní verzi stanovená na 761 tisíc korun. Výborné je na ní to, že až na osmnáctipalcová kola, která jsou za příplatek 19 tisíc korun, obsahuje vše, co z GTI dělá tak dobrou hodnotu – vedle motoru a převodovky to je hlavně pohlednější a také vhodnější třídveřová karosérie, sedmnáctipalcová kola s pneumatikami 225/45, elektrické ovládání oken a zrcátek, poloautomatická klimatizace, ESP, boční a hlavové airbagy vpředu i vzadu, dešťové čidlo, kontrola tlaku pneumatik, pylový filtr a CD přehrávač se šesti reproduktory.
redakce autoweb.cz