autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Golf > Volkswagen Golf Cabriolet 1.6 TDI
Volkswagen Golf Cabriolet 1.6 TDI
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 9
Celkové hodnocení 9
RADOSTI Příznivá cena, pohodlný podvozek, uvolněná povaha
STAROSTI Zapomenete
Na malý okamžik dával svět smysl. Už ani nevím, kdy jsem naposledy jel autem, které si užívalo každý kilometr se sundanou střechou a nezkoušelo být sportovní. U většiny z těch čtyřsedadlových je „sportovní charakter“ stejně jenom z nouze ctnost, jsou prostě tvrdé. Mají mizerně nastavené podvozky, protože měkká karoserie s obrovskou dírou místo střechy nic lepšího nedovolila. Nebo jsou jejich tvůrci neschopní, kdo ví? Volkswagen to určitě neví, Golf Cabriolet totiž podobnými problémy netrpí.
Nový model z továrny v Osnabrücku (to je tam, co se dělá Porsche Boxster) je převratný – teď to bude znít jako protimluv – svou starosvětskou uvolněností. Sídlí někde hluboko uvnitř, ale po prvním svezení ji uvidíte na každém panelu karoserie. Zapátrejte v paměti a netvrďte mi, že se váš den při pohledu na orezlý Escort nebo Golf první generace nerozsvítí představou vyjížďky na pobřeží středozemního moře. Cítíte něco podobného z Renaultu Mégane CC, nebo z Audi A3 Cabrio? Já ne. Golf je jediné moderní auto, na které když se podívám, vidím mladé lidi, slunce a písek.Možná mi nevěříte. Také jsem nejdřív viděl obyčejný Golf s plátěnou střechou tam, kde má slušný hatchback místo na děti a velký kufr. Jenže tady to celé začíná. Uvolněné auto nepotřebuje nic křičet do světa. Uvolněné auto svět nezajímá, stejně jako ho nezajímá sportovní jízda nebo rychlost. Jde o pohodlí a slunce nad hlavou. Golf je uvolněný a k tomu pohodlný i prostorný – to aby se vešli kamarádi.
Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Volkswagen postavil dokonale obyčejné auto. Golf Cabriolet nenabízí nic, co by lidstvo dávno neznalo. Kromě panelů karoserie dostal málo vlastních dílů, většina součástek pochází z Audi A3, Volkswagenu Scirocco a hatchbacku Golf. Poměrně jednoduchý mechanismums střechy nápadně připomíná systém na A3. Oficiálně jde o novou konstrukci, ale inženýři VW si z Ingolstadtu půjčili přinejmenším zkušenosti. Oba mechanismy jsou podobně rychlé – Golf složí svůj plátěný zázrak za devět sekund a za jedenáct ho opět vytáhne (to vše do 30 km/h). Obě střechy se skládají odkryté na horní stranu kufru. Obě auta mají dlouhé, prostorné kabiny a přijatelně velký kufr se sklápěcími zadními sedadly. Mám-li být konkrétní, Golf nabízí se střechou nahoře i dole 250 litrů pro zavazadla, a pokud sklopíte obě zadní opěradla, půl metru širokým a 38 centimetrů vysokým otvorem protáhnete i rozněrné předměty.
Seděl jsem na zadním sedadle a vejdu se, i když představa cestování ve třech v kabrioletu je přitažená za vlasy. Zvlášť se staženou střechou. Technicky vzato najdou všichni čtyři pasažéři na palubě víc než dostatek komfortu. Kabina kabrioletu ukrývá běžný Golf, což je v současném segmentu C ta nejlepší možná zpráva. Nevtíravost, která hatchbacku téměř škodí, jen umocňuje nenucenost otevřené verze auta. Dobře zvládnutá ergonomie i všeprostupující kvalita nejsou něčím, co byste vnímali déle než pár vteřin. Ani si jich nevšimnete a budete si užívat to hlavní.Už je vám asi jasné, že „to hlavní“ zvládá Volkswagen dobře. Dvacetikilometrová testovací trasa v okolí Velkých Popovic byla vytyčena odvážně. Vedla po těch nejhorších silnicích ve světě, který si jinak říká vyspělý. Aby Volkswagen přeci jen neschoval nějaké nectnosti, vytáhli silničáři den před prezentací frézy a dílo zkázy dokonali. Je těžké nechat se v podobných podmínkách oslnit, zvlášť když sedíte v kabrioletu. Ani Golf nebyl na zvlněném asfaltu neprůstřelný – přední okno lehce pracovalo a nehybný nezůstal ani sloupek volantu. Se střechou nahoře je dojem paradoxně horší – díky perfektnímu odhlučnění (Golf je jedním z nejtišších kabrioletů na světě) uslyšíte každé zavrzání interiéru. Jenže v náročných podmínkách je těžké nahlédnout věci ze správného úhlu. Projel jsem trasu zkusmo Fiatem Linea a můžete hádat: sténal, vrzal a kroutil se stejně jako Golf. Troufnu si tvrdit, že na průměrně kvalitní silnici bude Volkswagen perfektní.
Vlastně jsem chvilku přemýšlel, kde se všechna ta výjimečnost v Golfu bere. Je tak dobrý, až působí průměrně. Nic z něj charakterně neodpadává, nemá správně neurčité řízení a na každý povel reaguje s bezpohlavní poslušností. Býval jsem přesvědčený, že kouzlo laciných suchozemských parníčků souvisí s jejich jižanskou neochotou k čemukoli včetně startování, ale Golf nic takového nepředvádí. Jeho největší přednost (krom absence střechy) je prostá, přesto vzácná: má pohodlný podvozek. Karoserie se v zatáčkách trochu naklání a ty největší díry s ní dokáží otřást, ale na běžné rozmlácené silnici se auto nese s nadhledem.Nic z toho neznamená, že by Golf neuměl jezdit rychle. Volkswagen moc dobře ví, co dělá. Kdo v seznamu přílatkové výbavy zaškrtne jeden ze sportovních paketů, je blázen. Dynamický repertoár základní verze musí stačit každému, kdo to myslí s kabriolety vážně, a popravdě si neumím představit, komu by základní nastavení mohlo vadit. Je skvělé.
Co se týče motorů, asi nejsem ten správný rádce. Líbila se mi totiž naftová šestnáctistovka. Pod otevřeným nebem zní jeji rachtání trochu perverzně, ale v otevřeném Volkswagenu prostě patří k věci. Je slyšet mnohem lépe se střechou nahoře – při jízdě bez střechy se k vám dostane hlavně syčení turba od výfuku. K motoru dostanete přesnou manuální převodovku a sto pět koní je právě tolik, kolik Golf Cabriolet potřebuje. Na prezentaci byla i verze 1.4 TSI se sto šedesáti koni. Je dobrá, zní správně naštvaně, jezdí rychle a nejspíš ani ona nebude žrát. Jenže k čemu?Vážně je tak dobrý?
Rozplývám se tu nad několika kvalitami auta, které je jinak úplně obyčejné, a ještě jsem nevysvětlil proč. On Golf Cabriolet totiž stojí překvapivě málo peněz. Samozřejmě relativně a jen pokud se vyvarujete příplatkové výbavy. S motorem 1.2 TSI a 105 koni dostanete kabriolet bez stokoruny za půl milionu. To je o sto tisíc méně než stojí Renault Mégane i Peugeot 308 a Golf je možná nejdostupnějším Volkswagenem posledních let. Dokonce i se slevami budou francouzská auta o něco dražší než Golf, který je nade vší pochybnost daleko lepším autem. A to TSI by vám mělo stačit, čert vem výkon. Pokud prostě nestačí, můžete pořídit diesel za 566 300 korun, nebo počkat na 1.4 TSI se 122 koni, které by mělo dorazit časem.
Golf Cabriolet samozřejmě na rozdíl od Francouzů nabízí jen plátenou střechu a nepatrně horší výbavu, ale není to tak zlé. V základu dostanete poloautomatickou klimatizaci, rádio se čtyřmi reproduktory, ESP, všechny airbagy a kdo ví co ještě. Látková sedadla jsou fajn a s proti plechovým kolům nic nemám. Střechy se nebojte, je perfektně odhlučněná, a pokud se ptáte, do kterého auta zateče dřív, určitě bych nehádal to s logem VW. Golf s sebou navíc nevláčí nevzhledný zadek a má poměrně velký kufr.
Golf Cabriolet nepřekonává jen přímou konkurenci. Kvalit Volkswagenu nedosahuje ani stejně praktické Audi A3 Cabrio, jehož podvozku schází alespoň náznak poddajnosti. Eos zase stojí mnohem víc peněz, a tak bychom mohli pokračovat. Golf není zázračné auto, je to prostě Golf. Se všemi přednostmi. Pokud se chcete vozit na čerstvém vzduch, nic víc nepotřebujete.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem, vstřikování common-rail |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Kompresní poměr | 16,5 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,5 x 80,5 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson, stabilizátor |
Vzadu | Nezávislé čtyřprvkové zavěšení |
Pneumatiky vpředu | 205/55 R16 |
Pneumatiky vzadu | 205/55 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 77/105 ve 4400 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 250 v 1500-2500 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 11,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 188 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4246 |
Šířka (mm) | 2044 |
Výška (mm) | 1423 |
Rozvor náprav (mm) | 2578 |
Zavazadlový prostor (l) | 250 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 499 900 Kč (1.2 TSI) |
Základní cena test. verze | 566 300 Kč (1.6 TDI) |