autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Golf > Volkswagen Golf 2.0 TDI
Volkswagen Golf 2.0 TDI
Dynamika 10
Chování na silnici 10
Provozní náklady 10
Praktičnost 10
X-Factor 10
Celkové hodnocení 10
Psát o jakémkoli produktu s logem VW, a ještě ke všemu s motorem TDI pod kapotou, je v našich končinách nevděčný úkol. Žádný jiný automobilový produkt nemá takové postavení, aby vás jeho majitelé po každém křivém slově označili za idiota a uspořádali proti vám křížovou výpravu.
Jenže časy se mění a s nimi i Volkswagen přeladil na jinou notu. Již se nedrží své prehistorické koncepce čerpadla s tryskou, místo ní nasadil mnohem sofistikovanější vstřikování common-rail. Logo TDI sice zůstalo, ale s archaickou koncepcí již nemá vůbec nic společného. K tomu se ale dostaneme později.
Co je nového
Volkswagen Golf prošel v polovině minulého roku zásadním přepracováním a i jsme se s ním podrobně seznámili nedávno (konkrétně Golf 1.4 TSI DSG). Technici však místo mrhání času nad designem a jinými nedůležitými věcmi utratili všechny prostředky mnohem lepším způsobem – zaměřili se na zlepšení toho, co minulá generace dělala špatně nebo nedělala vůbec. Po technické stránce se tak Golf prakticky nezměnil, ale jako celek působí mnohem dokonalejším, dotaženějším dojmem. Hned si to všechno vysvětlíme.
Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Interiér se nyní svým zpracováním řadí tam, kde byste jinak hledali produkt Audi. Výběr materiálů byl zvolen dobře a zpracování odpovídá standardům Volkswagenu. Příkladná je rovněž ergonomie. Nemusíte nic vymýšlet, hledat a na nic si zvykat. Veškeré páčky a ovladače mají přesný a jasně definovaný chod. Nalézt optimální pozici za volantem je také hračka.
Zvuk, který neslyšíte
Nyní přichází okamžik pravdy – nastartování motoru 2.0 TDI pod kapotou. Už jsme toho o něm napsali hodně a několikrát jsme s ním i jezdili (byl mimo jiné v testované Škodě Superb 2.0 TDI DSG). Ale přeci jen otáčíte v zapalovací skříňce klíčkem s obavou, že to zase bude traktor. Jenže on to traktor není, on ten motor nechrochtá jako vykrmené prase. Místo očekávaného rachtání se motor usadí na klidném volnoběhu a vydává zvuk, který ne že bych přímo označil za pěkný, ale rozhodně ne obtěžující.
První příjemné překvapení je na světě. A další přicházejí po chvíli. Rozjezd sice doprovází tradiční zadunění, ale to po přeřazení na vyšší rychlostní stupeň zmizí a od nějakých 40 km/h motor již vůbec neslyšíte. Ve městě v rychlostech okolo 50 km/h tak bude v autě klid.
Když jsme u toho klidu, ve vyšších rychlostech si ho užijete dostatek. Při dálničním tempu je uvnitř takové ticho, až vás napadají slova jako BMW řady 3 nebo Lexus IS. Volkswagen Golf má totiž v čelním skle jakousi folii tlumící aerodynamický hluk a například zrcátka byla vyvíjena tak, aby nevytvářela hlučné turbulence. Hluková izolace je opravdu velmi účinná.
Motor konečně působí jako vytříbená pohonná jednotka. Má také dost síly a svých 140 koní a 320 Nm odevzdává lineárně. Sice se stále projevuje mírným turboefektem, ale přísun výkonu není tak prudký, jako tomu bylo u starších jednotek TDI. Možná to v leckom vyvolá pocit, že už to nejede „vocpoda“, ale jízda je díky tomu mnohem vyrovnanější. Spotřeba paliva je vedle kultivovanosti druhou devizou této pohonné jednotky. Při denním dojíždění do centra Prahy se s trochou snahy průměr ustálil na 6 litrech. Věřím tomu, že při delší jízdě po okresce nebo ustáleném tempu po dálnici rozumnou rychlostí klidně pojedete „za pět litrů“.
Okreska – přirozené prostředí
Volkswagen Golf TDI zvládá i jednu náročnou disciplínu, kterou je – aspoň podle měřítek autowebu – chuť po okreskách. Svým chováním Golf nijak nepřipomíná svému řidiči přítomnost těžkého naftového dvoulitru v přídi. Podvozek je tak dobře vyvážený, že při normální jízdě nepoznáte jiný charakter než přísně neutrální. I při výjezdu ze zatáčky na dvojku nebo trojku drží naftový Golf striktně zvolenou stopu a nestěhuje se ven. V soustavě zatáček levá-pravá, která se několikrát opakuje, zůstane Golf velmi stabilní a klidný. Je krásně cítit, jak zádní nezávislé zavěšení spolupracuje a pomáhá potlačovat nedotáčivost. Máte zkrátka pocit, že tenhle podvozek by snesl klidně i velký šestiválec 3.0 TDI. Na něco takového jsme byli zvyklí jen u produktů s roztočenou vrtulí na kapotě.
Jedinou drobnou vadou na kráse je řízení, které má umělý odpor a nepůsobí přirozeně jako ve Fordu Focus nebo jedničkovém BMW. Po chvíli si ale zvyknete a začnete skrze volant vnímat důležité informace o zbývající trakci předních kol.
Překvapilo mne, že dieselový Golf je na okresce stejně schopný jako VW Scirocco. Vlastně, když jsme u toho, nevidím důvod, proč si kupovat Scirocco se stejným motorem, když Golf umí stejně dobře jezdit a je praktičtější.
Verdikt
Už jsme si řekli, že Golf je špičkově postavený, má silný a kultivovaný motor, je stále stejně prostorný a praktický a hlavně umí proletět oblíbenou okresku zatraceně efektivně. Mnoho lidí zarazí odvážná cenovka, když za Golf 2.0 TDI dají minimálně 530 000 korun.
Připlaťte si za vyšší výbavu, sportovní sedačky, lepší rádio a pár drobností a jste na 650 000 korunách – to je peněz jako za prémiový produkt. Je to možná moc, jenže Volkswagen Golf 2.0 TDI dělá všechno tak dobře, že ho klidně za prémiové auto můžete považovat. Z tohoto pohledu tak svoji cenovku obhajuje a nasazuje své kategorii laťku velmi vysoko. Proto si plným právem zaslouží pětihvězdičkové hodnocení.
Dalibor Žák, foto Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Volkswagen Golf 2.0 TDI |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,3 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 103 kW/140k v 4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm od 1750 do 2500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 107,8 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 209 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,4 / 4,0 / 4,9 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 55 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4199 |
Šířka (mm) | 1786 |
Výška (mm) | 1479 |
Rozvor náprav (mm) | 2578 |
Provozní hmotnost (kg) | 1299 |
Celková hmotnost (kg) | 1910 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 680 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 350/1305 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 582 400 Kč |