Volkswagen Golf 1.4 TSI 118 kW

Opravdu je šestá generace Golfu tak dobrá, jak o ní všichni tvrdí?

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

„Golf má nepatrně navrch v ergonomii a dílenském zpracování, ale pokud vás baví řídit, kupte si interaktivnější Ford Focus.“ Věta, kterou jsem několik posledních let v různých obměnách opakoval jako standardní odpověď na dotaz po nejlepším hatchbacku nižší střední třídy, pozbyla s příchodem šesté generace Volkswagenu Golf platnosti. Ne proto, že by se nejprodávanější model VW přes noc změnil ve zdroj delikátních řidičských rozkoší, ale protože jeho tradiční silné stránky byly rozvinuty do té míry, že mírná dynamická převaha Focusu prostě již nepředstavuje dostatečnou protiváhu.

Předcházející odstavec byste nejspíše čekali v závěru recenze, nikoliv na samém jejím začátku, ale má to svůj důvod: oproštěni od nutnosti směřovat k verdiktu, který beztak tušíte, můžeme v klidu pozorovat, jak série malých změn může posunout nezměněný technický základ o jednu důležitou příčku výš.

Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Golf fotogalerie

Protože ryze konstruktérsky vzato, není nový Volkswagen Golf vůbec nový. Klíčové stavební celky jako podlahová plošina, zavěšení, páteřní elektroinstalace a některé pohonné jednotky byly převzaty beze změn, nebo jen s drobnými úpravami. To ale vůbec nevadí, jelikož pátá generace Golfu byla mimořádně technicky vyspělá – dokonce tak, že výroba jednoho auta trvala příliš dlouho a stála automobilku příliš mnoho peněz. Nový Golf proto vyjíždí na konci výrobní linky v poněkud svižnějším intervalu, ale buďte bez obav, kvalitě dílenského zpracování ani technické úrovni to nijak neublížilo.

Sofistikovaný, nebo prostě nudný?
Všechny panely karoserie s výjimkou střešního jsou nové, ale stačí jen několik metrů odstupu, abyste si nový Golf snadno spletli s pátou generací. Což lze ovšem stěží považovat za chybu, vždyť vzhledová kontinuita a střízlivý design jsou základními stavebními kameny tržního úspěchu Golfu. Když něco vyrábíte už pětatřicet let a prodali jste toho na šestadvacet milionů, nemáte potřebu přicházet s bláznivými výstřelky. Walter de Silva, designérský guru skupiny VW, a šéfdesignér značky Volkswagen Klaus Bischoff vytvořili auto, které možná nevezme za srdce, jenže po čtyřech letech bude vypadat stejně svěže a moderně jako dnes.

Interiér může na fotkách působit trochu nudným dojmem, ale při osobním kontaktu vás přesvědčí skvělým zpracováním všeho, co vidíte nebo čeho se budete dotýkat. Místy rozpoznáte díly ze SciroccaPassatu CC. Slyšel jsem, že někdo postrádá typické modré podsvícení přístrojů, ale mě osobně se příjemný bílý svit nových budíků zamlouvá. Za příplatek si můžete pořídit všelijaké hračky, jako je adaptivní tempomat, nastavitelné tlumiče nebo systém automatického parkování. Náš Golf ovšem nic z toho neměl, takže jsme se mohli soustředit na to podstatné – jak jezdí.

Volkswagen chtěl přivést na svět auto, které nejenže bude tišší, kultivovanější a komfortnější než kterýkoli rival v segmentu C – nový Golf se měl v těchto směrech vyrovnat tomu lepšímu ze střední třídy. Jeho útroby jsou proto napěchované akustickou izolací, zrcátka byla navržena tak, aby vzduch obtékající okolo nich nenadělal moc rámusu, a čelní okno je dokonce potažené jakousi vrstvou, která má snižovat aerodynamický hluk. A ono to funguje. Zejména na dálnici byste se zavřenýma očima snadno uvěřili, že sedíte v trojkovém BMW, a to je velká pochvala. Opel Astra, Citroen C4 a bohužel i můj milovaný Focus jsou ve srovnání s tímhle hlučné jako traktor.

Talent pro okresky
Takže se vám snažím tvrdit, že nový Golf je taková bomba prostě proto, že má hezkou palubku z měkčených plastů a na dálnici nehučí? Jistěže to samo o sobě by mnoho neznamenalo, přinejmenším ne tady, na autowebu. Jenže Golf také velmi slušně jezdí. Jeho velice schopný podvozek radostně snáší i velmi „imprezoidní“ tempo na těch nejnáročnějších okreskách, které známe. Tlumiče krotí zárodky kolébání se zdrcující efektivitou a ESP nedělá nic, kvůli čemu byste museli litovat, že je nevypínatelné.

Samozřejmě tu je ta věc s řízením. To v novém Golfu, pravda, nedosahuje zcela přirozené vyváženosti a snadno srozumitelné zpětné vazby Fordu Focus, ale odmítám to považovat za problém. O skutečné trakci předního obutí totiž mají vaše dlaně tak podrobný přehled, jak jen mohou potřebovat, a občasné „utajené“ proklouznutí na mokrém asfaltu je více než snesitelná cena za to, že točivý moment vůbec netahá za volant při akceleraci ze zatáček.

Síla motoru by ho k tomu rozhodně opravňovala. Náš Golf popoháněla dopředu skvělá kombinace benzínového čtyřválce 1.4 TSI Twincharger a nové, tentokrát již sedmistupňové, převodovky DSG. O obou bylo již napsáno dost, abychom se nemuseli zabývat technickými podrobnostmi nebo konkrétními parametry. Každopádně jde o tu nejlepší kombinaci pro nový Golf, pokud si ji ovšem můžete dovolit.

Ah, peníze. Golf 1.4 TSI Twincharger s převodovkou DSG stojí tolik, co dva nové Renaulty Mégane. To ho ještě nedělá nadměrně drahým – osobně bych rozhodně měl raději doma jeden Golf než dva Mégany a kromě toho, v jeho prospěch hovoří také fakt, že cena ojetých golfů klesá rychlostí pohybu litosférických desek. Ale fakt je, že s novou generací udělal Golf další velký krok od lidového auta k prémiovému segmentu.

Jirka Červenka, iMOTOR, foto autor

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyVolkswagen Golf 1.4 TSI 118 kW DSG Highline
0-100 km/h (s)8,0
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobezolovnatý benzín, o.č. 98
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování kompresorem a turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1390
Převodovkaautomatická sedmistupňová, dvojitá spojka
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)118/160 v 5800 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 v 2000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)125 koní na tunu
Nejvyšší rychlost (km/h)220
Spotřeba paliva (l/100 km)7,5/5,2/6,0 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4199
Šířka (mm)1786
Výška (mm)1479
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1286
Celková hmotnost (kg)1860
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)680
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400
Zavazadlový prostor (l)350/1305
Ceny
Základní cena modelu619 900 Kč
Cena testovaného vozu712 900 Kč
6.2.2009 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist