autoweb.cz > Volkswagen > volkswagen multivan > Volkswagen Caravelle 2.0 BiTDI 204 k dlouhý rozvor (2016)
Volkswagen Caravelle 2.0 BiTDI 204 k dlouhý rozvor (2016)
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.6
Radosti
Výkonný a kultivovaný motor; praktičnost a variabilita interiéru; stabilní jízdní vlastnosti ve vysokých rychlostech; relativní pohodlí a „luxus“
Starosti
Prostor na nohy v 3. řadě, držák na nápoje překáží spolujezdci; neoznačená táhla na vyjímání sedadel; sebevědomá cena
Ať už máte jakýkoliv problém, VW T6 vám ho vyřeší. Máte velkou, ale opravdu hodně velkou rodinu, kterou chcete zahrnout přepychem? Sáhněte po osobním Multivanu a neuděláte chybu. Potřebujete vozit spoustu nákladu a hledáte solidního dělníka na čtyřech kolech? Pak je odpovědí užitkový Transporter. A co když jsou vaším nákladem lidé, které potřebujete vozit na hotely, letiště nebo konference? Pak je tu Caravelle, která stojí na pomezí právě mezi Transporterem a Multivanem. V praxi to znamená stejnou karoserii, posuvné dveře po stranách, výklopné zadní víko a dva rozvory v délkách 3,0 a 3,4 metru, jen trochu jiné uspořádání sedadel (až devět míst) a trochu méně luxusu. I když kousek, který jsme dostali na testování, má k „holotě“ dost daleko.
Interiér
Hlavní plochy palubní desky jsou vyvedené, jak jinak, z tvrdého plastu, ale celková kvalita zpracování tím nijak netrpí. Zejména ve třídě osobních dodávek je na velmi vysoké úrovni a nebojím se říct, že je dokonce hezká. To už ale bylo řečeno mnohokrát, stejně jako menší drobnosti, které se trochu nepovedly. Třeba výsuvný držák na nápoje, který překáží kolenu spolujezdce, ale to je snad jediný ergonomický přešlap v interiéru. Jinak dostanete ohromné množství odkládacích schránek, ve kterých budete ztrácet svůj majetek, a moře prostoru vpředu i uprostřed. Jen zadní řada je co do místa na nohy relativně stísněná, jelikož žádné ze zadních sedadel nejde posouvat, ale nikoliv zásadním způsobem, pořád si tu sednete pohodlně. Prodloužený rozvor se projevil zejména v prostoru pro zavazadla, kam se bohatě vejdou i dva kufry na pasažéra. Pokud vyjmete všechna sedadla, což lze celkem snadno, ovšem uvítal bych lépe značená táhla pro uvolnění sedadel, vměstnáte dovnitř (bavíme se tu o delším rozvoru) předmět dlouhý až 2,8 metru.
Pohon
Pod kapotou testovacího kousku si cestu našel vrcholný turbodiesel 2.0 BiTDI s 204 koňmi a 450 Nm. V užitkovém autě se mohou tyto hodnoty zdát jako zbytečně vysoké, ale pokud se nechcete ani v dodávce omezovat a chcete prostě jezdit jako normálním osobákem, pak je poměr výkonu k hmotnosti více než 100 koní na tunu zcela dostačující. Zrychlení na stovku za 9,1 sekundy pokoří kdejaký kombík s downsizovaným motorem, převedeno do přaxe to pak znamená, že v pohodě můžete předjíždět na okreskách, připojovat se na dálnice nebo jezdit s plným autem bez větších stresů. Motor je navíc kultivovaný a při cestovních rychlostech i tichý. A pokud budete chtít, tak zvládne (jako první Téčko v historii) i přes 200 km/h. Sice k tomu potřebuje hodně dlouhou rovinu, a ve výsledku je to vlastně úplně zbytečné, ale pokud se chystáte konkurovat Lufthanse na trase Berlín – Mnichov, vězte, že stabilních 180 km/h udrží bez známek zadýchání.
„Výkony motoru a stabilita
podovzku ve vysokých rychlostech
jsou zkrátka obdivuhodné.“
Spotřeba
Přitom si ani neřekne o mnoho paliva. V extrému maximálně o 12 litrů, při legálních dálničních rychlostech pak o zhruba devět litrů, což je hodnota, která platí i pro pohyb ve městě. Vyloženě vyhlídkovým tempem kolem devadesátky mi palubní počítat ukázal 6,5 l/100 km, nutno ovšem podotknout, že s prázdným autem. Klidně ale obsaďte všechna místa a naložte ho až po střechu, protože motor má velmi slušnou výkonovou rezervu, a jelikož ho nemusíte moc pobízet, aby se neflákal, s rostoucím tempem spotřeba nestoupá tak závratně.
Ovladatelnost
Jako s každou dodávkou, i s „Karavelou“ musíte najíždět do zatáček s rozvahou. Limit přilnavosti je sice dost daleko a podvozek vám skutečnost, že se blížíte na hranu, řekne velmi zdlouhavým způsobem, a když už to přeženete, tak se vhrne do přívětivé nedotáčivosti. Ale stejně je dobré mít na paměti vysokou setrvačnost celého kolosu. Pohodlí je také na vysoké úrovni, podovzek pobírá nerovnosti s přehledem a především tolik typické otřesy karoserie jsou potlačeny na úplné minimum. Obdivuhodná je také stabilita podvozku při vysokých rychlostech, kdy při zmíněných 180 km/h řízení nevyžaduje téměř žádnou interakci. Jen se útulně zaboříte do pohodlných křesel jako v obýváku před televizí a stejným způsobem jen sledujete, jak pod vámi plyne silnice. Už dlouho jsem si za volantem takhle neodpočinul.
Verdikt
Volkswagen Caravelle 2.0 BiTDI je skvělé užitkově-civilní auto, které kombinací svých schopností ze sebe činí velmi atraktivní zboží. Silný motor vám může připadat zbytečný, ale jezdí se s ním tak snadno, interiér na poměry dodávek skoro až luxusní, ale zahřeje vás na duši, a karoserie rozměrově až příliš velká, ale vůbec neřešíte, kam co dát. Především je ale řízení skutečně odpočinkovou záležitostí, která vás nebude zatěžovat nadměrnou hlučností, diskomfortem nebo výraznou potřebou soustředit se na jízdu. Jistě, „neprémiová“ konkurence vám dá o trochu méně muziky za o hodně méně peněz, jenže tohle auto prostě stojí za každou vynaloženou korunu. Má totiž svoje kouzlo. Kdybych teď snad dostal výpověď, okamžitě bych šel dělat řidiče do hotelu. Tedy za předpokladu, že by tam měli novou Caravellu…
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadly |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Kompresní poměr | neuvedeno |
Vrtání x zdvih (mm) | neuvedeno |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 255/45 R18 |
Pneumatiky vzadu | 255/45 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 150 / 204 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 450 v 1400 - 2400 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 103 |
0-100 km/h (s) | 9,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 203 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6 / 5,7 / 6,4 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5304 |
Šířka (mm) | 1904 |
Výška (mm) | 1990 |
Rozvor náprav (mm) | 3400 |
Provozní hmotnost (kg) | 1979 |
Celková hmotnost (kg) | 3080 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2500 |
Zavazadlový prostor (l) | neuvedeno |
Ceny | |
Základní cena modelu | 897 324,- (2.0 TDI 84 k Trendline) |
Základní cena test. verze | 1 108 204,- (2.0 BiTDI 204 k Trendline) |
Cena testovaného vozu | 1 399 555,- (2.0 BiTDI 204 k Highline) |