Volkswagen Amarok na českém trhu + první dojmy

Pracovní pick-up Amarok má rozhodně co nabídnout. Ale najde dostatečně široké uplatnění u nás, když tu nemáme pouště ani tajgu?

Volkswagen se nijak netají tím, že nový pracovní pick-up Amarok míří hlavně na trhy Jižní Ameriky, Ruska a Asie. Avšak export do Evropy začal a Amarok koupíte i u nás. Na tankodromu jsme tak byli zjišťovat, jestli nový Volkswagen Amarok stojí za to a zda ho máte chtít.

Na úvod je potřeba si připomenout konkurenci. Tohle není nějaké lifestylové SUV nebo crossover, Amarok se postaví například Nissanu Navara, Fordu Ranger a dalším podobně zaměřeným off-roadům. Není tedy divu, že dostal pořádný rám a velmi sofistikovaný pohon všech kol. Pak už záleží jen na vás, jestli si koupíte Amarok místo SUV, abyste se kdekoli tvářili dost drsně, nebo ho skutečně budete potřebovat k práci. Bahno ve spreji pro drsnou image ale Volkswagen v oficiálním příslušenství nenabízí.VW Amarok je k dostání ve verzi „signle-cab“ a „double-cab“. Ta první má jen dvě místa, ale delší nákladový prostor. Volkswagen očekává, že vyhledávanější bude ta druhá, která nabízí klasickou kabinu pro pět lidí a menší nákladový prostor, který lze ještě překrýt nástavbou. Single cab má ale výhodu v mnohem větší užitečné hmotnosti.

Volkswagen nabízí tři druhy pohonu. Základ tvoří pohon zadních kol s  uzávěrkou. Ten má výhodu v největší užitečné hmotnosti. Velmi vyhledáváný bude také stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Do nejtěžšího terénu je pak určen pohon s  připojitelným předkem, který navíc disponuje i redukcí. Auto tak může fungovat jako zadokolka v lehčím terénu, pak si zapojíte pohon čtyř kol a  když bude nehůř, přidáte i redukci.Na tankodromu jsme prohnali právě tuto verzi, která byla navíc poháněna novým dvakrát přeplnovaným dieselovým čtyřválcem 2.0 BiTDI s šestistupňovým manuálem. Má výkon 163 koní a hlavně velký točivý moment 400 Nm již od 1500 otáček za minutu (k dispozici je ještě diesel 2.0 TDI o výkonu 122 koní a na některých trzích bude v nabídce i benzínový dvoulitr s turbem). První, čeho si na tomto pracovním pick-upu všimnete, je nezvyklá kultivovanost. Motor běží docela tiše, postrádá turboefekt a auto se ani na tuhých nápravách nenatřásá. V lehkém terénu si bohatě vystačí pouze s pohonem zadních kol, při nejhorším pomůže uzávěrka.V náročnějším terénu jsme už zapli pohon všech kol a díky redukci se pak dostanete úplně všude. Je zajímavé, že díky silnému motoru vlastně nemusíte v náročném terénu šlapat na plyn. Auto se zařazenou redukcí vyjede bez přidání plynu na jedničku nebo i dvojku i hodně velké stoupání. Ještě mu poháná asistent pro sjíždění a vyjíždění svahů a užitečnou pomůckou je i  „hill-hold“ asistent. Auto vám po zastavení v kopci a následném rozjezdu necouvne. Volkswagen Amarok by ale mohl poskytovat lepší odezvu od ovládacích prvků, zejména od spojky, brzd a hlavně řízení. S takto divně měkkou spojkou a neurčitě gumovým řízením se v terénu pracuje špatně.

Bohužel jsme auto nevyzkoušeli na běžné silnici. Protože ale Amarok ani na rozježděném zabláceném tenkodromu nevrže a neskřípe, bude to určitě dobře postavené auto, které zvládne i každodenní řeholi s ježděním převážně po silnici. Volkswagen totiž slibuje, že jeho velkou předností je kvalita a komfort posádky. Uvidíme, až si auto půjčíme na redakční test.


ceny jsou uvedeny bez DPH

autoweb.cz

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování dvojicí turbodmychadel
Uloženívpředu podél
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkašestistupňová manuální s redukcí
Poháněná kolavšechna čtyři, uzávěrka
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)120 / 163 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)400 v 1500 ot./min.
0-100 km/h (s)11,1
Nejvyšší rychlost (km/h)181
Spotřeba paliva (l/100 km)9,6 / 6,9 / 7,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5254
Šířka (mm)2228 (vč. zrcátek)
Výška (mm)1834
Rozvor náprav (mm)3092
Provozní hmotnost (kg)od 1958
Celková hmotnost (kg)2820
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2800
Ceny
Základní cena modelu516 646 Kč (2.0 TDI Amarok bez DPH)
Základní cena test. verze697 098 Kč (2.0 Bi-TDI Trendline bez DPH)
24.3.2011 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist