autoweb.cz > výbava auta > pneumatiky > Pneumatiky nedojíždějte dohola. Víte, kdy je vyměnit?
Pneumatiky nedojíždějte dohola. Víte, kdy je vyměnit?
Jestli je sada obutí ještě vhodná k použití, nebo ne, obvykle řešíme my, řidiči, při „zlomovém“ okamžiku sezónní výměny. Ovšem tento způsob uvažování není správný a styl kontroly není dostatečný. Obutí vozu by mělo být kontrolováno ideálně jednou měsíčně. Pozornost je přitom nutné zaměřit na míru opotřebení, defekty i stáří pneumatik.
Pojďme tedy na opotřebení pneumatik. Nejčastějším důvodem pro výměnu pneumatik je opotřebení dezénu pod zákonem stanovenou hranici. Ze zákona nesmí hloubka dezénu klesnout pod hranici 1,6 mm u letních plášťů a pod 4 mm u zimních. Tento hraniční stav nám ukazují takzvané indikátory opotřebení, které se nacházejí ve střední části pneumatiky.
S výměnou bychom však neměli otálet až k dosažení této minimální hranice a investovat do nových pneumatik mnohem dříve. V zásadě platí, že čím nižší je hloubka dezénu, tím delší je brzdná dráha vozidla. Brzdná dráha pneumatik s hloubkou dezénu 1,6 mm je přitom až o 50 % delší než u nových nesjetých pneumatik.
Viditelné poškození, propíchnutí, průřez, deformace, boule, trhlina a další defekty způsobené střetem s pevnou překážkou – to všechno jsou případy, v nichž by měl případnou možnost opravy nebo nutnost vyřazení pneumatiky zhodnotit odborník.
Čtěte také:
Jak opravit defekt pneumatiky? Výhody i nevýhody rezervy, opravné sady a spreje
Černé zlato, které vás drží na silnici: Jak vybrat správné pneumatiky?
Dojíždíte zimní pneumatiky? V Itálii riskujete nejen pokutu, ale dokonce ztrátu techničáku!
Pokud píchneme a místo rezervy se rozhodneme použít těsnící sprej, který dokáže defekt na krátký dojezd napravit, částečně tím riskujeme větší poškození pneumatiky, než je to původní. Dovnitř kola se totiž trhlinou mohou dostat nežádoucí pevné částice, které zde pak dále neviditelně škodí. Kvůli tomu se může stát, že původně opravitelnou pneumatiku musíme nadobro vyřadit.
Ačkoliv není nikde striktně nařízeno, po jaké době od data výroby musí být pneumatika vyměněna za novou, považuje se pneumatika starší 10 let za přestárlou, a dokonce za nebezpečnou. Již po 4 až 5 letech přichází pneumatika o své původní fyzikální a tedy i jízdní vlastnosti. Nezáleží přitom na tom, že třeba nebyla skoro vůbec používána.
Z toho důvodu se doporučují alespoň jednou ročně kontroly odborným pracovníkem, který je schopen odhalit skryté známky stárnutí. Překontrolovat věk pneumatiky je možné na jejím boku. Datum výroby je uvedeno za interním kódem výrobce.
Jak se dá životnost pneumatik prodloužit?
Životnost pneumatik ovlivňuje mnoho aspektů. Patří sem styl jízdy, povrch, na němž jsou pneumatiky používány, i pravidelná údržba a uskladnění v době jejich nepoužívání. Jízda by měla být co nejvíce vyvážená, styl brzda-plyn totiž plášťům rozhodně neprospívá.
V rámci údržby je nutné dbát na správnou geometrii a vyvážení kol. Nevyvážené pneumatiky se totiž nerovnoměrně opotřebovávají, a na určitých místech tak dochází k rychlejšímu sjetí běhounu. Další důležitou věcí v rámci údržby je také kontrola správného tlaku v pneumatice.
U přehuštěných i podhuštěných pneumatik hrozí výrazně vyšší riziko defektu. Zároveň v obou případech dochází k nerovnoměrnému sjíždění pláště a nadměrnému opotřebování střední části či krajních částí běhounu. Pneumatika podhuštěná o pouhých 10 % oproti doporučené hodnotě má životnost kratší o 30 %.
Aktuálně nepoužívané zimní či letní pneumatiky je také nutné dobře uskladnit. Při nesprávném skladování totiž snadno může dojít k jejich deformaci. Pneumatiky na ráfku není vhodné skladovat nastojato. Pneumatiky bez ráfku by se naopak neměly skladovat jejich zavěšením či naskládáním na sebe.
Rovněž je pak nutné dbát na zamezení styku pneumatik s rozpouštědly, ropnými výrobky a dalšími chemikáliemi, které by mohly poškodit plášť pneumatiky. Ideální je pro skladování chladná, suchá, tmavá a dobře větraná místnost.