autoweb.cz > palivo > Velký krok pro motorsport. První závod se syntetickém palivem pojedou vozy Porsche ze 70. let
Velký krok pro motorsport. První závod se syntetickém palivem pojedou vozy Porsche ze 70. let
Pořadatelé slavného Festivalu rychlosti v anglickém Goodwoodu se rozhodli učinit odvážný krok, který přepíše historii motosportu. Slavného závodu veteránů se zúčastní 30 vozů Porsche 911 z období před rokem 66, které budou jezdit na syntetická paliva. Konečně se tak v praxi ukáže, zda jsou uhlíkově neutrální pohonné hmoty v závodních vozech opravdu efektivní. Soutěž historických vozů známá pod jménem Goodwood Revival, se bude konat 8. září, a to na legendárním závodním okruhu dlouhém 3,81 km, který se poprvé otevřel v roce 1948.
Formule 1 začne e-benzin používat od roku 2026
Na syntetická paliva má už za pár let přesedlat i královna motorsportu. Ta podle nových pravidel bude moct využívat pouze pohonné hmoty, které budou vyrobeny buď z nepotravinářských biologických produktů, nebo z komunálního, zemědělského či průmyslového odpadu. Týmy společně s dodavateli tak mají necelé tři roky na to, aby dokázaly z „umělého“ benzinu vyrobit stejně výkonné a efektivní palivo, které se do vozů formule 1 tankuje dnes. Podobný osud čeká i další závodní série, včetně světového poháru tahačů.
Videoreportáž o aditivech do paliv
Uhlíkově neutrální palivo se poslední dobou považuje za spásu spalovacích motorů u osobních automobilů. Nicméně kvůli jeho vysoké ceně a nízké produkci není jisté, zda opravdu dokáže plnohodnotně nahradit benzin a naftu vyráběné z ropy. V blízké budoucnosti se tak zatím počítá s nasazení e-paliv převážně v motorsportu.
Syntetické palivo není bezemisní, ale emisně neutrální. Co to znamená?
Běžná fosilní paliva vznikají rafinací ropy, syntetická paliva jsou získávána díky chemické reakci vodíku a oxidu uhličitého (CO2). Většinou jde o elektrolýzu vody na vodík a kyslík a následné sloučení vodíku s oxidem uhličitým.
Nechtěné CO2 je pro tento účel buď sbírán přímo ze vzduchu, nebo se jedná o odpad z průmyslové či zemědělské výroby. Následným spálením benzinu v pohonné jednotce se sice do výfuku opět dostane oxid uhličitý, ale jde o stejné množství, které bylo předtím využito. Pokud je tedy pro výrobu e-paliv zároveň použita energie z obnovitelných zdrojů (například z větrných, vodních či solárních elektráren), můžeme hovořit o uzavřeném a klimaticky neutrálním cyklu.
Čtěte dál:
Maserati je zpět v závodní formě. Své první kilometry najelo nové GT2 na okruhu Varano de‘ Melegari
Formule 1 bude od roku 2026 jezdit na odpadky. Syntetické palivo má snížit její uhlíkovou stopu