autoweb.cz > Volkswagen > volkswagen xl1 > Ve Volkswagenu XL1 odjel první zákazník
Ve Volkswagenu XL1 odjel první zákazník
Projekt vizionáře Ferdinanda Piëcha byl v prvopočátku možná stejně bláznivý, jako ten předchozí. Trofej za nejrychlejší automobil světa, který jakoby mimochodem dokáže pokořit hranici čtyř set kilometrů v hodině, mu už nikdo nevezme. Tentokrát si tedy rakouský miliardář vysnil automobil, který by k Bugatti Veyron klidně mohl tvořit jeho protiklad.
Neměl být nejpomalejším automobilem světa, ale tím vůbec nejúspornějším, se spotřebou pod jeden litr paliva na sto kilometrů. A stejně jako v případě Bugatti to nebyla ani tentokrát procházka růžovým sadem. Vývoj automobilce Volkswagen zabral řadu let, výsledek se ale ve finále dostavil.
Pod kapotou sériového auta pracuje dvouválcový turbodiesel o výkonu 48 koní a elektromotor s výkonem 27 koní. Přední kola pak roztáčí pohonná jednotka přes sedmistupňové DSG, a protože tady jde hlavně o spotřebu, potřebuje XL1 ke zdolání stokilometrové rychlosti 12,7 sekundy. Udržet ji ale pak už vůbec není problém, aerodynamika je tak propracovaná (Cx je jen 0,189), že k jejímu udržení je potřeba jen 8,4 koně. V kombinaci s velmi lehkou karbonovou konstrukcí (celé auto váží jen 795 kg) si auto řekne v průměru jen o 0,9 l/100 km.
Není to ale zadarmo, naopak to přijde dost draho, takže o nějaké návratnosti nemůže být vůbec řeč. Prodejní cena v Německu činí 110 000 euro, tedy nějaké tři miliony korun. To však nepředstavovalo žádný problém pro historicky prvního majitele sériového modelu, který si svůj Volkswagen XL1 v barvě onyx white a černo-šedém interiéru převzal přímo před komplexem Volkswagen Autostadt ve Wolfsburgu.