V netradičních kulisách jsme si na vlastní oči prohlédli první elektrifikované Lamborghini. Revuelto svou ekologickou stránku důsledně schovává

Vypadá podobně jako každé další Lamborghini posledních let, ale pod povrchem je všechno úplně jinak. Elektrifikovaný pohon možná puristy štve, ale jinak je to naprosto fascinující technika.
lamborghini-revuelto-08-1100x618.jpgCelá galerie 14 Zdroj: Lukáš Dittrich

Lamborghini Revuelto si před pár měsíci odbylo svou premiéru coby první model nadcházející elektrické éry. Z minulosti sice známe už model Sián, který také měl elektrifikovaný pohon, ale v jeho případě šlo o specialitu, kde se to navíc s tou elektrifikací zas tak moc nepřehánělo. Naproti tomu Revuelto je klasický plug-in hybrid, kde už elektřina hraje poměrně velkou roli. Je to zkrátka revoluce velkého významu. Takové novinky si novináři obvykle prohlížejí v záři reflektorů na předem připravených akcích, jenže my jsme tentokrát nový supersport okukovali v hodně netradičních kulisách. Dostali jsme se totiž k němu tak trochu náhodou.

Lamborghini totiž v posledních letech během letní sezony otevírá na Sardinii ve městě Porto Cervo přitahující velmi zámožné cestovatele malý showroom. Oficiálně se mu říká Lamborghini Lounge a po světě je jich více. Kromě Sardinie existují také v New Yorku, Melbourne nebo v Tokiu. Tento prostor slouží k prezentaci novinek, jako místo setkání pro zákazníky a také jako základna pro plánování testovacích jízd po místních opravdu velmi pěkných okreskách. Zájemci si tu samozřejmě mohou také naspecifikovat své nové Lamborghini. To kdyby se náhodou už na svých jachtách během dovolených hodně nudili. O potenciálu dočasného sardského showroomu svědčí nakonec i fakt, že tu letos byly vystaveny dvě největší novinky – Lamborghini Sterrato vyrobené pouze v počtu 1499 kusů, které je mimochodem posledním novým Lambem se spalovacím motorem. A vedle něj postávalo právě Revuelto, které naopak začíná elektrickou éru.

V okolí Porto Cervo jsme se pohybovali během soukromé letní dovolené, ale zajeli jsme se sem ze zvědavosti podívat. Byla neděle 10. září, showroom měl být otevřen poslední den, jenže kdosi ukončil provoz už o den dříve. Takže se tu balilo, uklízelo, demontovaly se tu nejrůznější dekorace a před luxusní „prodejnou“ postával místo Aventadoru a Urusu náklaďák. Dělníci s typicky italským přístupem, kdy se nic moc neřeší, naší žádosti prohlédnout si auta uvnitř rádi vyhověli. Žádný problém. Ostatně, po chvilce se u těch aut začali fotit sami.

Na pohled běžné Lamborghini, ale…

Revuelto samozřejmě na pohled zaujme, ale ze zažitých trendů značky Lamborghini vizuálně příliš nevybočuje. Je to prostě klasický nízký supersport, který vám bude do pasu. Vůz je to také velmi široký a s ostře řezanými tvary. U Lamborghini to s tou revolucí zkrátka přehánět nechtěli a je to tak dobře. Pokud chcete čísla, tak Revuelto je dlouhé 4947 mm, široké 2033 mm a vysoké pouhých 1160 mm. Jestli se vám někdy nabídne možnost prohlédnout si tuto novinku blíže, schválně se zaměřte na to, zda najdete víčko skrývající konektor pro dobíjení. Jistě, na vnější karoserii vůbec není, schovává se pod přední kapotou. Jde sice o plug-in hybrid, ale z pochopitelných důvodů se nepředpokládá, že ho někdo bude chtít nabíjet někde na veřejných nabíječkách před sámoškou. Třeba u Lidlu.

Co naopak pěkně vidět je, to je motor. Na první pohled se tak opravdu nic zásadního nezměnilo. Revuelto vypadá skvěle a na odiv dává spalovací dvanáctiválec o objemu 6,5 litru. Uložen je podélně vzadu. Jenže tady to začíná být zajímavé. Předchůdci sice toto řešení také používali, ale motor byl otočen tak, aby výstup klikové hřídele směřoval do interiéru, protože mezi sedadly byla uložená převodovka. Jenže tam jsou teď baterie s kapacitou 3,7 kWh. Motor tak musel být otočen o 180° a aby se do auta převodovka vůbec vešla, musela být uložena napříč. Ve světě Lamborghini tohle uspořádání do tvaru písmene T není vůbec běžné, ale už se objevilo, třeba u modelu Miura.

Čtyři motory

Zmíněný dvanáctiválec má sice tradiční objem, ale tím podobnosti končí. Fakticky se jedná o nově vyvinutou jednotku. Snahou bylo zejména motor odlehčit, protože všechny ty elektrické věci navíc přinášejí navíc také kilogramy. Nově vyvinuta musela být také dvouspojková převodovka tak, aby byla co nejmenší a vešla se do auta napříč. Kromě toho navíc obsahuje zadní elektromotor. Ten funguje jako startér spalovacího motoru, dvanáctiválec přes něj může rovněž nabíjet baterky a samozřejmě elektromotor může pohánět přímo kola zadní nápravy.

Další dva elektromotory pak našly své místo vpředu, kdy každý pohání jedno kolo. Elektromotory to nejsou jen tak ledajaké. Jde o typ „s axiálním tokem magnetického pole“. Zní to hrozně vědecky a pro laika nepředstavitelně, proto se těmto motorům říká někdy také „diskové“. Úplně zjednodušeně – zatímco normální elektromotor známý z dnešních elektromobilů nebo také třeba z RC modelů má tvar válce, tento typ je placatý. Připomíná disk. Kvůli svým vlastnostem (především velmi malým rozměrům vzhledem k vysokým výkonům) si našel cestu právě do elektrifikovaných supersportů. Používá ho také Koenigsegg nebo Ferrari a McLaren. Výrobcem je společnost Yasa z Velké Británie a Mercedes tato technologie natolik okouzlila, že zmíněnou společnost před časem koupil a na tomto druhu elektromotorů budou založena budoucí čistě elektrická AMG. Ale zpět k Lambu.

Další novinky ze světa elektrických supersportů

Porsche chce získat zpátky titul nejrychlejšího auta na Nürburgringu. Současného leadera Mercedes-AMG One hodlá sesadit elektromobilem

Porsche chce získat zpátky titul nejrychlejšího auta na Nürburgringu. Současného leadera Mercedes-AMG One hodlá sesadit elektromobilem

Koncept Mission X je předurčením toho, jak má vypadat budoucí nejrychlejší vůz planety. Plánuje porazit Mercedes-AMG One i Rimac Nevera

Revuelto má tedy vpředu dva tyto elektromotory, každý s parametry 150 k a 350 Nm. Přední elektromotory slouží především pro pohon v čistě elektrickém režimu a také Revuelto pohání při couvání. Převodovka tak nemá zpátečku. Pokud si to ale situace bude žádat, v obou případech se může připojit i zadní elektromotor. Celé to ústrojí dává dohromady 1015 koní, což auto vystřelí na 100 km/h za 2,5 s, maximální rychlost leží za hranicí 350 km/h. Složitost  systému dává k dispozici také spoustu možností co do různých nastavení. Pouze základních jízdních režimů je k dispozici třináct.

Nové elektrifikované Lamborghini zaujme. Vsadíme se, že ve chvíli, kdy kolem vás pojede neslyšně v elektrickém režimu, vypadnou vám oči. Tiše se ploužící supersport je hodně zvláštní představa, ale taková je dnešní doba. Výroba není nijak limitována, takže pokud máte zájem, objednávejte. Cena ovšem překračuje deset milionů korun a něco nám říká, že na tenhle plug-in hybrid asi dotaci nedostanete.

 

19.10.2023 7:20| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: Lamborghini

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist