V Česku se znovuzrodilo unikátní BMW, s nímž závodil Břetislav Enge

Legendární závodní BMW 635 CSi Hartge po 41 letech znovu ožilo.
ls8_2915-1100x618.jpgCelá galerie 14 Zdroj: Automotodrom Brno

Automotodrom Brno se stal dějištěm odhalení jednoho velmi unikátního závodního vozu. Modrobílé BMW 635 Csi v barvách Hartge, s nímž podávala brilantní výkony posádka Zdeněk Vojtěch – Břetislav Enge, po dlouhých 41 letech znovu nastartovalo k životu.

„BMW 635 CSi je ohromným kusem historie českého motorsportu. Řadím to na stejnou úroveň s obdobím Elišky Junkové. Že se povedlo dostat auto do Brna je neuvěřitelně krásné a dojalo mě, kolik lidí se na odhalení přišlo podívat. A především i mladých lidí, kteří tu dobu nezažili,“ hodnotí slavnostní akci komentátor Masarykova okruhu Martin Straka, který strhující příběh předloni připomněl v knize 1983 Vojtěch–Enge.

Závoďák z nelehké doby

Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge závodili s BMW 635 CSi v Mistrovství Evropy cestovních vozů v sezoně 1983. Jejich stroj vznikal v nelehké realitě tehdejšího komunistického Československa. Např. 3,5litrový mnichovský šestiválec ladil Ivan Smíšek v kočárkárně panelového domu. Manažerem týmu byl Václav Bervid.

Přes všechny obtíže, improvizované podmínky a skromný rozpočet proháněla liberecká posádka Vojtěch–Enge dokonce i tovární BMW s neomezenými zdroji či slavné britské Jaguary XJS. Na evropské scéně si tak malý český tým vydobyl respekt a obdiv soupeřů.

Václav Bervid během půlhodinového vzpomínání vytáhl z rukávu několik pamětihodných zážitků ze sezony 1983 a při vyprávění o Zdeňku Vojtěchovi se dokonce neubránil dojetí.

„Je nesmírně krásné, že tohle auto opět ožilo a vzbuzuje obrovský zájem lidí. Je to pro mě obrovský kus života a dá se říci, že celá doba se Zdeňkem a Břéťou je pro mě vůbec to nejlepší období. Smekám klobouk nad tím, že kluci dali BMW dohromady, a speciálně v barvách Hartge,“ říká Bervid k znovuzrození slavného závodního vozu.

Plány do budoucna

Majitelem modro-bílého BMW 635 CSi a tedy iniciátorem celé renovace, která je o to hodnotnější, že spočívá v použití pouze originálních dílů, je Milan Vinecký. Přitom původně pomýšlel na úplně jiné auto. „Zpočátku jsem si myslel, že dáme dohromady BMW M3, což je skvělé auto, na druhou stranu je jich opravdu hodně,“ vysvětlil Vinecký.

Podívejte se na videotest BMW M8 Competition

„A jsou jenom dvě hezčí BMW než model M3, a to BMW 635 a BMW E9. Vzhledem k tomu, že k 635 CSi máme jako Češi historický vztah, začal jsem se poohlížet po okolí. Nakonec jsem úplnou náhodou našel kastli s motorem na odpis, ale všechno jsme kompletně rozebrali a postupně začali dávat dohromady,“ popisuje Vinecký, který ještě pracuje na dvou dalších BMW 635 CSi.

BMW 635 CSi Hartge ovšem nebude sedět jenom koutě, resp. klimatizované garáži. Kdepak, tohle auto bude zase hezky brousit asfalt závodních okruhů.

„Chceme, aby s ním Tomáš Enge a Štěpán Vojtěch (tedy synové obou výše uvedených závodníků – pozn. redakce) v budoucnu startovali právě na Histo Cupu,“ poodhaluje Vinecký plány na budoucí využítí auta.

5.9.2024 7:00| autor: Hugo Kottás | zdroj: Automotodrom Brno

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist