autoweb.cz > Peugeot > Unikátní vojenská technika není luxus. Francouzi ji udělali dostupnější
Unikátní vojenská technika není luxus. Francouzi ji udělali dostupnější
Nemalé množství moderních technologií, které dnes najdeme v autech, mělo svoje původní uplatnění v armádě. Bez navigačního systému GPS si už dnes neumíme představit život, promítání důležitých jízdních informací do zorného pole řidiče skrz head-up display je stále běžnější a stejně tak se rozmáhá použití nočního vidění.
První systémy nočního vidění ve formě dalekohledu se pro vojenské účely vyvinuly již v průběhu druhé světové války. V automobilovém průmyslu potom našly uplatnění coby bezpečnostní asistent po roce 2000 ve vozidlech prémiového segmentu. A postupně se rozšiřují i v mainstreamovém segmentu.
Systém Night Vision se v září roku 2018 dostal do Peugeotu 508 a 508 SW, postupně se dále rozšířil do modelů 3008 a 5008. Právě v segementu kompaktních SUV je to unikátní technologie, kterou se může francouzská automobilka chlubit.
Asistent pro noční vidění používá ke svojí funkci infračervenou kameru. Situace před vozidlem se zobrazuje na displeji sdruženého přístroje a systém v případě hrozící srážky s chodcem nebo zvířetem vysílá řidiči vizuální a zvukové varování.
Situace před vozidlem se promítá na displeji sdruženého přístroje ve škále šedých odstínů. Teplé zobrazené objekty jsou světlejší než studené objekty. Jakmile systém detekuje chodce nebo zvíře, označí tuto „překážku“ žlutou barvou. Při detekci rizika srážky nastane červené zobrazení spolu s piktogramem chodce nebo zvířete.
Řidič může systém aktivovat nebo deaktivovat v nabídce nastavení vozidla na dotykové obrazovce a zvolit také promítání či nepromítání obrazu na displeji sdruženého přístroje ovladačem u volantu.
Night Vision umožňuje zjišťovat chodce nebo zvířata ve větší vzdálenosti, než je dosah světlometů vozidla. Night Vision dokáže rozeznat objekt o velikosti 50 cm dosah detekce kamery je od 15 metrů (v případě chodců) do 200 metrů.
Systém je aktivní při dodržení následujících podmínek: motor v chodu (případně vypnutý systémem stop/start), rozsvícené světlomety (potkávací či dálková světla), řidičem aktivovaný asistent pro noční vidění a nízká intenzita venkovního světla. Systém je aktivní do rychlosti 160 km/h a vrozmezí venkovní teploty od – 30 do + 30 °C.
Infračervená kamera je umístěna v masce chladiče. Rozsah záběru kamery je 24° ve vodorovné rovině a 18° ve svislé rovině. Kamera vysílá obraz do počítače nočního vidění ve formě videosignálu
LVDS (Low Voltage Differential Signaling).
Aby byla zajištěna stálá funkce systému Night Vision, je třeba zajistit čištění čočky kamery. To probíhá pomocí trysky v blízkosti kamery, která používá samostatné čerpadlo umístěné v nádržce ostřikovače skla, a je aktivována při každém použití ostřikovače skla.