autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Co nabídly letošní Legendy? Unikátní koncepty, supersporty za desítky milionů korun nebo cenově dostupná auta
Co nabídly letošní Legendy? Unikátní koncepty, supersporty za desítky milionů korun nebo cenově dostupná auta
Rok se s rokem sešel a Praha se opět stala cílovou destinací obrovského množství automobilových nadšenců. Ti vyrazili na 11. ročník největší motoristické slavnosti v České republice jménem Legendy. Na té se letos ukázaly nejen nejnovější modely, exotické supersporty a historická vozidla, ale i unikátní koncepty, které jste dosud mohli spatřit pouze na fotografiích.
Ty největší hvězdy výstavy si můžete prohlédnout v našich galeriích.
Reportáž z Legend 2023
Mercedes-Benz a jeho koncepty
Největší stánek na Legendách měl bez pochyby Mercedes-Benz. Německý výrobce do Prahy přivezl obrovské množství novinek, včetně nových modelů AMG, celé modernizované řady EQ a především dlouho očekávanou novou generaci třídy G. Ovšem tím největším tahákem u Mercedesu byly tři jedinečné koncepty, které ukazují, jak bude vypadat budoucnost stuttgartské automobilky.
Lidé si tak zblízka mohli prohlédnout futuristickou studii s názvem Vision One-Eleven, která odkazuje na ikonické experimentální vozy C 111 ze 60. a 70. let. Zároveň je vybavena supervýkonnými elektromotory od společnosti YASA a vysokonapěťovou baterií s inovativním chemickým složením. Tím to ale nekončí. Opodál stál plně funkční prototyp extrémně úsporného elektromobilu Vision EQXX, který je jediný svého druhu na planetě a drží nespočet světových rekordů ve spotřebě a dojezdu na jedno nabití.
No a třetí koncept na stánku nebyl o moc méně zajímavý, jelikož šlo o vůz CLA Class, jenž je předobrazem toho, jak by měly vypadat budoucí modely na modulární platformě MMA. Kromě samotného designu je auto zajímavé svým multimediálním rozhraním s operačním systémem MB.OS, který se má už brzy dostat do všech nových vozů Mercedes.
První supersport od KTM
Mezi nepopulárnější auto víkendové výstavy se bezpochyby zařadil první supersport od rakouského výrobce KTM. Model nesoucí označení GT-XR je homologovaný pro silniční provoz a může se pochlubit superlehkým karbonovým monokokem a moderní technikou, díky které váží pouhých 1250 kilogramů.
A jaký pohon byste u takového sporťáku čekali? Elektřinu? Ani omylem. Nad zadním zavěšením KTM ukrývá charismatický 2,5litrový pětiválec od Audi, který je rakouskými inženýry vyladěn na 500 koní a 581 Nm točivého momentu. To znamená, že sourozenec modelu X-Bow zrychlí z nuly na sto za pouhých 3,4 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 280 kilometrů za hodinu. Zajímavostí tohoto rakouského auta je jeho netradiční design a řešení kabiny – místo běžných dveří má vyklápějící se střechu, která evokuje Batmobil. Je jasné, že tato novinka byla ta, kterou stálo za to vidět na vlastní oči.
Jedno Ferrari lepší než druhé
Na své si přišli i milovníci motorsportu. Holešovický areál byl plný závodních aut, nicméně v tomto ohledu si nejvíce pozornosti zasloužilo stanoviště společnosti Shell. Ta na Legendy přitáhla hned dvě speciality. Jednou z nich byl monopost formule 1, konkrétně vůz Ferrari SF1000, se kterým v sezóně 2020 závodili Sebastian Vettel a Charles Leclerc. Vidět královnu motorsportu naživo byl opravdu zážitek. Obzvlášť, když člověk ví, že před ním stojí formule v nevyčíslitelné hodnotě, která má pod kapotou přeplňovaný hybridní motor V6 o objemu 1,6 litru s výkonem přes tisíc koní.
Druhá senzace od Shellu též měla na kapotě logo se spínajícím se koněm. Šlo o závodní vůz Ferrari 488 GT3, s nímž závodí český komentátor F1 Josef Král. O pohon „GTčka“ se pro zajímavost stará dvakrát přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 3,9 litru s výkonem 520 koní, jenž spolupracuje s 6stupňovou sekvenční převodovkou a pohonem zadních kol. Ferrari navíc bylo vybaveno kompletním kitem pro šampionáty 24h Endurance, včetně přídavných světel a systému pro rychlé doplnění oleje a chladící kapaliny.
A rodáky z Maranella ještě neopouštíme, jelikož na Legendách se objevilo i auto, které není určeno na závody, ale není o moc levnější ani pomalejší. V pavilonu rychlosti si návštěvníci mohli prohlédnout Ferrari Daytona SP3. Jde o speciální kousek výhradně pro sběratele, o jehož pohon se stará přeplňovaný dvanáctiválec s výkonem 840 koní. Díky tomu dokáže z nuly na stovku vystřelit za 2,9 sekund a může pokračovat až do rychlosti 340 km/h. Italové vyrobili pouze 599 Dayton, přičemž cena začínala na 52 milionech korun.
864 koní a manuál, to je Pagani Utopia
Ferrari ale nemělo na holešovickém výstavišti pozornost pouze pro sebe, jelikož hned vedle Daytony stál další supersport též s italskou krví. Vyrábí ho Pagani a jmenuje se Utopia. Zajímavostí není pouze jeho cena, která je mimochodem 53 milionů korun, ale také fakt, že je to čistě analogové auto. Tady žádné displeje ani elektrifikaci nenajdete.
Srdcem italského krasavce je přeplňovaný dvanáctiválec o objemu 6 litrů, který má 864 koní a 1100 Nm točivého momentu. A vůbec nejšílenější na tom je, že tohle auto je osazeno manuální převodovkou. Ta má sedm stupňů a jednička se řadí směrem doleva a dolů jako u závodních aut. No a design? Ten netřeba komentovat. No podívejte se sami.
Ford Mustang a nový sportovní pick-up
Na Legendách si návštěvníci mohli prohlédnout i dlouho očekávanou novou generaci Fordu Mustang. Ta se oproti předchůdci změnila hlavně designem a interiérem. Po technické stránce ale zůstal kámen na kameni. Jde tak spíše o rozsáhlý facelift. Pod kapotou i nadále potkáme oblíbený pětilitrový osmiválec Coyote, který má ve verzi GT 453 koní. V nabídce je také ostřejší varianta Dark Horse, která nahrazuje původní Mach 1 a jde o nejsportovnějšího Mustanga, který se kdy v Evropě prodával. Má lepší sedačky, tužší podvozek a hlavně vyšperkovanější motor s výkonem až 453 koní. A cena? Ta v případě „GTčka“ začíná na 1,6 milionu korun. Kabriolet je pak o 100 tisíc dražší a za Dark Horse dáte minimálně 1,9 milionu korun.
To ale od Fordu není všechno. Americko-německá automobilka se navzdory přísným emisním normám chlubí jednou spalovací novinkou za druhou. Ať už je to sedmá generace Mustangu, ultra terénní Bronco nebo podobně bláznivý Ranger Raptor. Tím to ale ještě zdaleka nekončí, Ford si totiž na letošní ročník slavnosti přivezl další zbrusu novou verzi už zmíněného pick-upu. Jmenuje se MS-RT a má jít o sportovně laděné provedení tohoto úspěšného off-roadu, na kterém se podíleli inženýři z rallye. Sportovní pick-up má samozřejmě drsnější vzhled, nižší světlou výšku a tužší tlumiče. Avšak pod kapotou, trochu překvapivě, bublá naftový šestiválec s výkonem 240 koní a točivým momentem 600 Nm. Škoda, benzinový motor V6 z Raptoru by mu slušel více, nicméně i tak vypadá nový model MS-RT opravdu báječně.
MG Cyberster je první elektrický roadster na trhu
Kdo by to čekal, že tolik lidí se bude scházet u čínsko-britské automobilky MG? Davy tam ale nechodily kvůli levným „SUVčkům“, ale přišly se podívat na nový MG Cyberster. Nadupaný elektrický roadster vypadá naprosto fantasticky a nabízí také opravdu slušné technické parametry. V nejvýkonnější verzi se dvěma elektromotory má výkon až 510 koní a na stovku vystřelí za tři sekundy. Tedy podobně rychle, jako Mercedes-AMG One.
Ale na rozdíl od německého hypersportu je to stále dostupné auto. A kolik bude nadupaný kabriolet na baterky stát? Podle dostupných informací půjde Cyberster pořídit od 1,6 milionu korun. Oficiální ceník se ale dozvíme až v listopadu v rámci uvedení modelu na trh. A to je z letošních promáčených Legend všechno.
Další novinky ze světa elektrických supersportů
Porsche chce získat zpátky titul nejrychlejšího auta na Nürburgringu. Současného leadera Mercedes-AMG One hodlá sesadit elektromobilem
Koncept Mission X je předurčením toho, jak má vypadat budoucí nejrychlejší vůz planety. Plánuje porazit Mercedes-AMG One i Rimac Nevera