autoweb.cz > Peugeot > Unikátní francouzský závoďák bez zadního křídla pro 24h Le Mans se chystá k ostrému nasazení
Unikátní francouzský závoďák bez zadního křídla pro 24h Le Mans se chystá k ostrému nasazení
Dne 10. července 2022 začne v italské Monze nová éra značky Peugeot a vytrvalostních závodů. Po vítězných modelech 905 a 908 se na trati WEC poprvé objeví Peugeot 9X8, nejnovější originální výtvor francouzské značky, který do této disciplíny přináší nové pojetí.
Tento převratný Hypercar, který upoutá především absencí zadního křídla, splňuje nové předpisy ACO/FIA pro třídu Le Mans Hypercar (LMH), kategorie, jež je dostupnější než LMP1, ale je na stejné konkurenceschopné závodní úrovni.
Vůz odráží strategii značky Peugeot. Nabízí jedinečný vzhled, pro který je charakteristický postoj velké šelmy a nebývale elegantní silueta. Představuje také výraznou identitu značky s typickými světlomety a světelným podpisem ve tvaru tří drápů známým ze sériových modelů.
Důraz je přitom kladen na technologické know-how v oblasti hybridizace a elektrifikace, což jsou klíčové prvky strategie energetické transformace značky, a na dosažení dokonalosti jak v závodech, tak ve vztahu k zákazníkům.
Perfektní vzhled, emoce přinášející radost z jízdy a technologická dokonalost: to jsou tři základní pilíře značky Peugeot, kterými se celý soutěžní program řídí. Výsledkem je návrat k vytrvalostním závodům a zejména k soutěži 24 hodin Le Mans, výjimečnému podniku ideálnímu pro hodnocení a ověřování technologií. Peugeot se se svým týmem a závodním vozem rozhodl tuto ambiciózní výzvu přijmout.
Připraveni přijmout výzvu
Peugeot 9X8 je prototyp hybridního elektrického vozu s pohonem všech kol. Je vybaven hnacím ústrojím, které vzniklo pod dohledem týmů Peugeot Sport. Zadní kola pohání vidlicový 2,6litrový šestiválec s dvojitým turbodmychadlem a výkonem 520 kW.
Vysoce výkonný elektromotor o výkonu 200 kW, který pohání přední kola, a měnič na bázi karbidu křemíku byly vyrobeny ve spolupráci se společností Marelli. Vysokonapěťová baterie 900 V byla vyvinuta ve spolupráci se společností TotalEnergies / Saft. Pneumatiky splňující předpisy pro vozy kategorie Hypercar dodává společnost Michelin.
Peugeot 9X8 má atletické rozměry: délka 499,50 cm, šířka 200 cm a výška 114,50 cm. Váží 1 030 kg a jeho palivová nádrž má objem 90 litrů 100% obnovitelného paliva TotalEnergy, Excellium Racing 100.
Čtěte také:
Peugeot odhaluje další fotky závoďáku pro 24h Le Mans a strategické partnerství
Peugeot představuje úžasný 9X8 Hypercar, kterým chce dobýt 24h Le Mans
Peugeot na 24h Le Mans: Bohatá historie vítězství a pompézní návrat
Spolupráce designerského týmu Peugeot pod vedením Matthiase Hossanna a sportovního týmu pod vedením Oliviera Jansonnieho na dosud nevídané úrovni vyústila v dravý, extrémní vůz, který se vymyká zaběhnutým principům.
Když byl v červenci 2021 představen koncept Peugeot 9X8, mnozí si mysleli, že absence zadního křídla zůstane ve fázi záměru. K tomuto řešení přivedla tým vedený Olivierem Jansonniem, technickým ředitelem Peugeot Sport, interpretace předpisů ACO/FIA LMH.
Testy na pěti různých tratích se specifickými vlastnostmi (Portimao, Le Castellet, Motorland Aragon, Barcelona a Magny-Cours), které probíhaly od prosince 2021, tuto invenční koncepci potvrdily a závodní vůz prezentovaný v Portimau před posledním testováním odpovídá vizi, kterou představuje model z roku 2021.
Peugeot 9X8 ujel během 25 dnů více než 10 000 kilometrů. Současně probíhala práce na homologaci s týmy FIA, zatímco tým Françoise Coudraina, ředitele divize Powertrain, se zaměřil na vývoj pohonné jednotky na zkušební stolici, v simulátoru i na trati.
Tyto fáze, které jsou zásadní pro zvýšení spolehlivosti a výkonnosti vozu Hypercar, si vyžádaly odložení soutěžní premiéry až na období po závodě 24 hodin Le Mans 2022. Vůz Peugeot 9X8 tak bude mít premiéru v mistrovství světa vytrvalostních závodů FIA 10. července během závodu 6 hodin v Monze. Bude to poprvé, kdy se oficiálně představí na trati, před zraky veřejnosti a konkurence.