Umíte správně řadit? Tyhle věci za volantem nikdy nedělejte

Řazení vypadá zdánlivě jednoduše. Sešlápnete pedál, řadící páku přesunete do nové pozice a pedál opět vyšlápnete. Jenže jak se ukazuje každý den na silnicích, umění řazení je komplikovanější, než si chtějí mnozí řidiči přiznat. Jinak by motory jejich pojízdných miláčků neřvaly v nouzi vysokých otáček a samotná vozidla by neposkakovala po silnicích.
skoda-rezeni-1100x618.jpg Zdroj: Škoda Auto

Pozor při sešlápnutí a vyšlápnutí spojky

Mnozí řidiči vidí automobil a jeho součásti pouze jako tupé nástroje. Jenže každé soukolí potřebuje trochu citu. Ostatně spojka slouží jako prostředník mezi ozubenými koly a díky ní dochází k hladkému rozpojení a spojení. Při sešlápnutí i vyšlápnutí spojky bychom měli volit metodu postupného zatlačení na pedál, nikoli humpolácké nakopnutí, které řada řidičů praktikuje. Při postupném sešlápnutí chcete dosáhnout plynulosti přechodu rozpojení, při pouštění spojky zase chcete, aby do sebe ozubená kola hladce zaklesla. V prvním případě se při drsnějším zacházení zase tolik neděje, u konečné fáze řazení ale chybu poznáte snadno. Dojde totiž ke škubnutí a pravděpodobně zastavení vozu.

Pedál není podložka pro nohu

Někteří řidiči jsou líní, jiní (především ti méně zkušení) zase mají strach nohu ze spojky přesunout pro případ, že by pedál museli rychle využít. Pedál spojky ale není žádné odpočívadlo a pakliže zrovna neřadíte, neměli byste na něm vytvářet žádnou zátěž. Pro odložení nohy obecně slouží prostor vlevo od pedálů. Pokud na spojce nohu necháte, dochází k opotřebování spojkového ložiska a u citlivějších spojek může dojít i k prokluzu. Tak jako tak své vozidlo zbytečně likvidujete a zaděláváte si na další zbytečné výdaje. Mimochodem úplně stejně byste neměli zatěžovat ani samotnou řadící páku. Ani ta není odkladištěm pro vaši ruku, jež má být ve dvojici na volantu.

Řaďte ve správný moment

Řidiči si často zvyknou řadit při určitých rychlostech. Jedná se však o omyl a správně byste měli vždy měnit rychlostní stupeň podle otáček vašeho motoru. Ti zkušenější poznají požadavky motoru jen podle sluchu, při vyšších otáčkách to totiž pod kapotou začne už skutečně silně hulákat. Bohatě však postačí prosté sledování budíků na přístrojové desce a při vyšších otáčkách jednoduše zařadit vyšší číslo na řadící páce. V případě pádu otáček zase podřadíte, abyste výkon motoru dostali do odpovídající hodnoty. Pakliže totiž zařadíte při nízkých otáčkách na vyšší stupeň, auto nepotáhne a naopak zpomalí. Dobré přeřazování je zásadní především v kopcích, což velmi dobře znají i cyklisté.

Při brždění nevyřazujte na neutrál

Musíte nutně zpomalit nebo jen dojíždíte k semaforu? Častou chybou řidičů je, že příliš brzy vyřazují na neutrál, čímž nevyužívají brzdný účinek motoru. Vyřazování na neutrál škodí hned v několika věcech. Jednak nesmírně zatěžujete brzdový mechanismus a jednak prodlužujete svou brzdnou dráhu. Neutrál vám totiž při brždění nijak nepomůže, vše tudíž odtáhnou nebohé brzdy, což nemusí vždycky stačit. Nebuďte zkrátka líní a adekvátně podřazujte. Pro zdraví své i svých brzd.

Nestůjte se zařazenou rychlostí

Když dojedete k semaforu, na němž vám svítí červená, případně déle stojíte, vždy byste měli zvolit vyřazení na neutrál a odložení nohy z pedálu spojky. Jak už jsme ostatně zmínili výše, spojka není dělaná na dlouhodobé zatížení, slouží k tomu, abyste ji jednorázově ve vhodný moment sešlápli, přeřadili a zase vyšlápli. Každá minuta, kdy nohu necháváte na sešlápnuté spojce, systém nadměrně opotřebovává a v extrémních případech tímto způsobem můžete zničit ložisko i po necelých 100 000 kilometrech.

17.6.2024 7:24| autor: Petr Semecký | zdroj: Autoforum.cz, AutoŽivě.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist