autoweb.cz > Autoporadna > Umíte správně brzdit? Tyhle tipy z vás udělají mistra za volantem
Umíte správně brzdit? Tyhle tipy z vás udělají mistra za volantem
Jak se brzdí?
Začněme úplnými základy. Ačkoli mnoho řidičů ví, jak sešlápnout samotný brzdový pedál, čas od času narazíte i na takové přeborníky za volantem, kteří o eleganci při využívání brzdy zřejmě nikdy neslyšeli. Jak tedy pedál dostat k podlaze vašeho vozidla? Položte pravou nohu na brzdový pedál s patou na podlaze vozu, aby se pedálu dotýkala pouze přední část vaší nohy. Následně přeneste více váhy na patu, aby na brzdový pedál působila jen malá část váhy vaší nohy. Jemně stiskněte brzdový pedál, aby auto začalo zpomalovat. Jakmile rychlost vozu klesne, mírně uvolněte tlak nohy na pedál, čímž zabráníte prudkému zastavení.
Berte v potaz brzdnou dráhu
Abyste brzdění vozu vždy bezpečně zvládli, je důležité mít nejen rychlé reflexy, ale především brát v potaz brzdnou dráhu vašeho vozidla. Vždy dodržujte minimální doporučenou vzdálenost, v jejímž případě platí jednoduché pravidlo dvou vteřin. Najděte si nějaký bod, kolem něhož projíždí vozidlo před vámi, a snažte se kolem něj projet s odstupem dvou vteřin. Voilá, vaše bezpečnost není sice stoprocentně zaručena, rozhodně jste však úspěšně navýšili pravděpodobnost brzdění bez nehody. Vždy byste také měli brát v úvahu stav vozovky, povětrnostní podmínky a samozřejmě stav vašich pneumatik.
Brzděte postupně
Automobil brzděte ideálně postupně, čímž dosáhnete plynulého snižování rychlosti až do úplného zastavení. Především se vyvarujte náhlému a prudkému brzdění, které představuje potenciální nebezpečí pro náraz zezadu. Pokud totiž dupnete na brzdu a řidič za vámi nedodrží adekvátní rozestup, obratem si zaděláte na průšvih. Obecně platí, že za volantem předvídáme. A to nejen ohledně situace před, ale i za námi.
Prudké brzdění do zatáček nepatří
Každý z nás někdy viděl vozidlo vlétnout do zatáčky, po čemž vozidlo začalo s razantním snižováním rychlosti tím, že řidič rázně dupl na brzdu, aby zatáčku vůbec vybral. Při zatáčení uvolněte plynový pedál, jemně stiskněte brzdový pedál a snižujte rychlost už před zatáčkou. Nejenže bude cesta pro vás i spolujezdce výrazně příjemnější, také zmírníte opotřebení brzdových destiček. Jakmile vůz začne zatáčet, přesuňte nohu z brzdového pedálu na plynový pedál a jemně zrychlete, abyste kontrolovali rychlost vozu v průběhu zatáčení.
Více článků o autoškole
Nejdřív brzda, pak spojka
Mnoho řidičů má při brzdění tendenci okamžitě sešlápnout spojku, vyřadit a poté automobil dobrzdit až k úplnému zastavení. Takový přístup je však špatný. Obecně se doporučuje nejprve sešlápnutí brzdového pedálu a posléze sešlápnutí spojkového pedálu. Rychlost vozu snížíte plynuleji a kontrolovaněji. Navíc tato metoda umožňuje využití motorového brzdění, což snižuje zátěž brzdového systému. Metoda sešlápnutí spojkového pedálu jako prvního a následně brzdového pedálu však není zakázaná. Naopak je vhodnější pro specifické situace. Kupříkladu popojíždění v kolonách při rychlostech od 5 do 10 kilometrů za hodinu.
Benefity správného brzdění
Využívání správných technik brzdění má řadu výhod. Jízda je pro řidiče, pasažéry i další účastníky silničního provozu mnohem bezpečnější a komfortnější. Zároveň prodlužujete životnost brzdových komponent, což vám potenciálně ušetří spoustu peněz za nečekané opravy. Ostatně brzdové destičky skutečně není nutné měnit jako sešmajdané tenisky. Při správném používání vám vydrží klidně i přes 60 000 km. Pakliže však brzdění neprovádíte správně, můžete je měnit i po méně než 20 000 kilometrech.