Ultralehký Teewave AR.1 – Gordon Murray se činí

Chcete vyrábět skutečně lehká a obratná auta? Nechte si je navrhnout od konstruktéra ikonického McLarenu F1 Gordona Murraye.

Největší bolístkou elektromobilů je jejich vysoká hmotnost způsobená složitými, velkými a těžkými akumulátory. Současná technologie výroby ještě neumožňuje dostat konvenční elektromobily na hmotnost běžných aut se spalovacími motory. Gordon Murray ale musí být buď člověk z budoucnosti, nebo génius.

Pokud o britském konstruktérovi něco víte, pravděpodobně vám neunikla jeho naprostá posedlost minimalizací hmotnosti. Stojí totiž za názorem, že auto nepotřebuje velký motor a výkon, ale především nízkou hmotnost. Ta totiž zlepší ovladatelnost, bezpečnost (zkrátí se brzdná dráha) a také samozřejmě spotřebu paliva, která je dnes velmi sledovanou veličinou.V současnosti společnost Gordon Murray Design nestaví vlastní auta, ale spíše funguje jako firma, kam přijdete se svým požadavkem a oni vám navrhnou auto „na míru“. Podobně postupovala společnost Toray Industries, která zpracovává uhlíková vlákna.

Gordon Murray navrhl auto, Toray Industries pro něj dodávají monokok z uhlíkových vláken. Výsledek je poměrně působivý. Design je samozřejmě otázkou osobního vzkusu, ale úkolem tohoto auta bylo srazit hmotnost na minimum. Vznikl tak kompaktní sporťák Teewave AR.1, který je poháněn elektromotorem z Mitsubishi iMiEV. Má výkon 64 koní a točivý moment 180 Nm, ale díky hmotnosti 850 kg nebude na silnici pro ostudu. První informace už o něm přinesl Martin ve svém Autotýdnu a nyní jsou venku i fotky a další detaily.Na stovku se Teewave AR.1 dostane za 11,4 sekundy a jeho maximální rychlost je 150 km/h. Na jedno nabití, které z běžné zásuvky trvá šest hodin, ujede přibližně 180 km. Gordon Murray dokázal dotáhnout za pouhých devět měsíců auto z návrhu do předprodukčního prototypu. Na něm se nyní bude testovat pokročilá aerodynamika a auto bude muset projít i nárazovými zkouškami (v simulátoru vše ale dopadlo dobře, takže by se nemělo ve skutečnosti zlomit jako skořápka).

Gordon Murray tak vysílá ostatním automobilkám signál, že skutečně jde udělat elektromobil s nízkou hmotností. Je také možné, že koncept AR.1 dostane nějaké výkonnější pohonné ústrojí, ale spalovací motor to nebude, protože už od počátku bylo auto vyvíjeno jako elektromobil.

autoweb.cz

22.9.2011 7:30

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist