Účast na WRC stála Filipa Mareše majlant. V rozhovoru prozradil, co si za druhé místo odvezl

Udělali jsme rozhovor s hrdinou letošní Středoevropské rallye. Filip nám prozradil, jak na něj působila česká atmosféra a odhalil i podrobnosti o svém závodním speciálu Toyota GR Yaris Rally2.
463975622_18466591054007083_4379729390363592747_n-1100x618.jpg Zdroj: Filip Mareš - Facebook

Filip Mareš přiznal, že si na novou Toyotu GR Yaris Rally2 musel chvíli zvykat. Koncepčně je totiž jiná než předchozí Fabia.

Česko má za sebou oslavu motoristického sportu, a to když se na našem území už po druhé uskutečnilo mistrovství světa v rallye (WRC). Stejně jako minulý rok vedla trasa z Prahy přes Šumavu až do sousedního Německa a Rakouska. Velké vítězství si tentokrát připsal Estonec Ott Tänak v Hyundai i20 N Rally1 Hybrid, který prozatím odložil Thierrymu Neuvilleovi zisk titulu v celkovém pořadí šampionátu. Dařilo se ale i domácímu zástupci, vyzpovídali jsme ho.

Svezení se Škodou Fabia RS Rally2

Premiéru na mistrovství světa, byť v kategorii WRC2, si odbyl talentovaný domácí závodník Filip Mareš, který začátkem letošního roku přesedlal ze Škody Fabia RS Rally2 do Toyoty GR Yaris Rally2. Ani kombinace nového auta a tlaku místních fanoušků či médií se však na Filipovi nepodepsala a ten si tak dojel pro fantastické druhé místo v kategorii WRC2, celkově osmé. Své dojmy ze Středoevropské rallye nám sdělil hned druhý den po závodu a nebál se odhalit ani celkové náklady potřebné k účasti na WRC.

Rozhovor s Filipem Marešem

Filipe, dojel jsi na skvělé druhé příčce, myslíš, že ti k tomu pomohlo i domácí prostředí?

Tak určitě to hrálo velkou roli, každopádně se na to musíme dívat ze dvou úhlů pohledů. Jeden úhel pohledu je ten, že jsem měl větší ponětí o tuzemských silnicích. I když jsem je prakticky neznal, věděl jsem zhruba, jaký mají charakter, jakou mají přilnavost a znal jsem celkově prostředí, ve kterém jsem minimálně ve čtvrtek a v pátek závodil. To mi samozřejmě hrálo do karet. Druhý úhel pohledu je ale ten, že být domácí závodník přináší i spoustu závazků a očekávání, které jsem chtěl naplnit. To mě pochopitelně trochu svazovalo.

Takže chceš říct, že ses tím tlakem fanoušků a médií nechal trochu ztrhnout?

Ano, ale řekl bych, že jsme se s týmem nechali ztrhnout tím správným směrem. Fanoušci byli jedním slovem neuvěřitelní a my tou jejich atmosférou žijeme doteď. Těch krásných momentů a zážitků ve spojení s českými vlajkami tam bylo nespočet. Hnali nás kupředu, a to nás nakonec nakoplo k tomuto výsledku.

Vnímal si všechny ty diváky s dýmovnicemi a vlajkami i během samotné jízdy?

Toho si opravdu nešlo nevšímat, protože těch vlajek bylo opravdu neuvěřitelné množství. Chvílemi jsem se dokonce musel ke koncentraci přemlouvat, protože když na mě na těch dlouhých rovinkách vyběhl nějaký ten houf fanoušků s vlajkami a světlicemi, bylo nemožné neupřít na ně zrak. Samozřejmě jsem se ale stále snažil dělat svou práci.

Napadlo tě před startem vůbec, že bys na konci víkendu mohl stát na stupni vítězů?

Na rovinu musím přiznat, že jsme ze začátku vůbec nevěděli, na jakých pozicích se budeme v této světové konkurenci pohybovat. A to ani ve chvíli, kdy bychom podávali ty nejlepší výsledky. Nakonec to ale dopadlo, tak jak to dopadlo a já jsem neuvěřitelně šťastný a vděčný všem svým fanouškům, mému týmu a samozřejmě své rodině.

Plánuješ po tomto úspěchu pokračovat i v dalších závodech WRC?

My jsme tento závod vlastně neměli vůbec v plánu, rozhodli jsme se až na poslední chvíli po jednání s partnery. Každopádně tohle byl pro nás v současné chvíli opravdu ojedinělý start a to především kvůli vysokým nákladům. Do WRC jednoduše nemá smysl jít, pokud člověk nemá opravdu ohromný rozpočet, který by mu nejdříve umožnil nasbírat zkušenosti a v následujících letech je teprve zúročit. Hrozně rád bych tedy jel, ale zůstávám nohama na zemi. Neznamená to totiž, že když jsem teď zajel takový výsledek, že by se mi podobně dařilo také v dalších závodech. Bylo by to opravdu velká investice, na kterou bohužel zatím nemáme finance.

Když o tom takto mluvíš, nemohu se nezeptat, na kolik vás účast v závodě WRC2 přišla?

Je to samozřejmě hodně o tom, kolik toho člověk netestuje, kolik sjede pneumatik nebo třeba kolik tratí si na tréninky zajistí. My jsme jeli low-cost variantu, a i přesto nás to vyšlo na zhruba 1,5 milionu korun. U větších týmů jsou samozřejmě ty náklady ještě o poznání vyšší.

Znamená to, že když jsi byl druhý, náklady na start se ti vrátí, alespoň částečně?

Na to je úplně jednoduchá odpověď, rozhodně nevrátí, protože v tomto sportu neexistují žádné „prize money“. Za druhé místo ve WRC2 jsme dostali opravdu krásné trofeje, které si rozhodně někam vystavím, ale to je všechno. Záleží tedy na tom, zda tímto výsledkem zaujmeme nějakého nového sponzora, což bychom samozřejmě moc rádi.

Ty jsi přesedlal ze Škody Fabia RS Rally2 do Toyoty GR Yaris Rally2. Vnímáš v těchto autech nějaké zásadní rozdíly?

Rozdíl je veliký. Ty auta jsou koncepčně jiná, Fabia je čtyřválec, zatímco Yaris je tříválec, takže jsem si nějakou dobu zvykal na ten průběh výkonu i točivého momentu a učil jsem se s tím pracovat. Výsledný čas je ale ve finále stejný, je však rozdíl, jakým stylem k němu posádka dokráčí.

Co kromě trofejí si ze závodu odvážíš?

Odvážíme si především dobrý pocit z toho, že když máme podmínky a vše do sebe zapadá, jsme schopni se držet i těch vůbec nejrychlejších posádek. Je to tedy pro nás ukazatel, který nám dává najevo, že jdeme tím správným směrem. A že i když nemáme velký tým a rozpočet, jsme schopni to dohánět vášní pro ten sport.

No a otázka na závěr, jak si stříbro oslavil nebo plánuješ oslavit?

Asi se ještě musím poradit s týmem, jakým stylem to budeme slavit, protože by to určitě stálo za to. Každopádně zatím jsme to neslavili nijak. Těšil jsem se už za rodinou, na svého dvoutýdenního syna, kvůli kterému se mi původně z domu vůbec nechtělo. A teď už jsme zase v takovém polopracovním režimu, takže na oslavy nebyl čas, doufám ale, že to nějakou večeří a přípitkem ještě oslavíme.

24.10.2024 7:00| autor: Bart Běhal | zdroj: Filip Mareš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist