Cesta do Chorvatska autem – ÚAMK radí, kdy a kudy jet na dovolenou

Ústřední automotoklub platí v Čechách za seriozní a váženou instituci, a tak není od věci její rady brát v potaz.

Jedno je jisté, Chorvatsko je nejoblíbenější destinací českých dovolenkářů a sezóna dovolených, jakkoli tomu nemusí deštivé počasí napovídat, se nezadržitelně blíží. A do Chorvatska se každoročně vypraví zhruba 800 tisíc českých turistů, takže je na místě se před cestou (nejen) teoreticky připravit.

Kdy se ale na cestu k Jadranu vydat a kudy – jaká je nejlepší cesta do Chorvatska autem? Před prázdninami. Nebo v červenci? Začneme datem možné cesty. Pokud vás nevážou prázdniny dětí, co takhle vyrazit v červnu? Jistě, ale i tehdy musíte počítat s jistými omezeními. Viníkem jsou opravy dálnic, jak u nás, tak v Rakousku, stejně jako fakt, že Chorvatsko vstoupí do Evropské unie až 1. července. Takže hned několik „překážek“, které vám mohou cestu znepříjemnit.

Samozřejmě, že z druhé strany ti, kdo se vydají na dovolenou na jih v červenci (díky začátku prázdnin) musejí počítat s tím, že silnice budou plné. Dá se tedy předpokládat, že ve dnech 28. – 30. června bude rozhodně komplikovaný provoz. Navíc už budou mít severní spolkové země Německa prázdniny v polovině, takže pozor na to.Nicméně situace není tak jednoduchá, skutečný nával se dá očekávat v samotném závěru července, protože 25. června opustí děti školy v Bádensku Württembersku a týden na to v nejlidnatější německé zemi – Bavorsku. Takže poslední víkend v červenci doporučujeme jako datum cesty na jih rozhodně škrtnout. Ostatně i proto, že prázdniny vypuknou v tu chvíli i v samotném Rakousku. Takže známe nejhroznější dny na silnicích ČR: 28. – 30. 6. a nejhorší evropské: 26. – 28. 7.

Čím ten nám znepříjemní cestu do Chorvatska autem? Tak většina z řidičů si nejprve „vychutná“ dálnici D1, toho času v rekonstrukci. A v Rakousku na trase Vídeň – Graz narazíte právě do začátku rakouských prázdnin, konkrétně do 17. června a v druhém úseku do 8. července na práce na rakouské dálnici směr Slovinsko a to na dálnicích A2 a A9. Přičemž na druhé, se jedná o převedení dopravy do protisměru a snížení rychlosti v některých úsecích až na 60 km. Jde o úsek asi desetikilometrový úsek.

ČETLI JSTE: Autem do Chorvatska? Hrozí tři roky vězení!

Pokud se tomuto úseku chcete vyhnout nebo jakmile uslyšíte v rádiu o problémech, máte šanci za Grazem sjet na silnici č. 67 a poté po silnici č. 69 a pokračovat na Mureck. Pak plynule na slovinský „objezd“ dálnice. Tam za slovinským městečkem Trate se však nyní opravuje silnice. Očekává se, že do začátku června by měly být práce hotovy. Pokud by nebyly… Nemalujme čerta na zeď. Každopádně objížďka dálnice Lenart – Ptuj je Čechy poměrně využívaná, protože jde o úsporu 430 Kč za dálniční slovinskou známku.Dalšími náročnými místy jsou tradičně slovinsko-chorvatské hranice. A do 1. července zůstávají v platnosti celní kontroly na chorvatské straně. Po datu vstupu této země do EU slibují vedoucí představitelé obou zemí spojení kontrol do jednoho místa. Což přejezd hranic urychlí. Nicméně pozor – Chorvatsko se vstupem do EU nestává členem schengenského prostoru, a tudíž dál bude provádět některé kontroly.

Jak je to s cenami pohonných hmot? Benzin super 95 (verze Class) vyjde na 35 Kč/1 l, diesel (u téže nejrozšířenější chorvatské společnosti INA) pak na 32 Kč. Protože musíte stejně v Chorvatsku tankovat (pro cestování po pobřeží a na cestu zpět), není o čem přemýšlet. A hledat levnější varianty u čerpacích stanic konkurenčního Petrolu nebo ÖMW? Většinou se vzhledem ke konkurenci liší minimálně.

Kdo míří nikoliv do Splitu a okolí, ale třeba až do Dubrovníku, bude na jedné straně rád. Dálnice se tímto směrem opět o něco protáhla – asi o 10 km a končí u Vrgoracu. Z druhé strany je tu jedna obava: na posledním klesání před Dubrovníkem se opravuje cesta, takže je zde rychlost omezena jen na 30 km/h. Zda bude oprava do června hotova, nezaručí asi nikdo.

DOPORUČUJEME: Dojede Škoda Rapid do Chorvatska na jednu nádrž?

Na závěr ještě několik příkladů cesty z Prahy do Splitu. Mimo dálnice v Chorvatsku, tedy přes Plitvice a Ptuj je to 998 km. Trasa se vyplatí jen tomu, kdo jede v noci, aby měl malá zdržení na vedlejších silnicích. Přesto bude až o 3 – 4 hodiny pomalejší než při jízdě po chorvatské dálnici. Jízda po dálnicích Praha, Graz, Maribor dále na Zagreb a Split je dlouhá asi 1050 km. Když pojedete bez dlouhých zastávek, můžete to zvládnout za 11 hodin. Objížďka slovinské dálnice vás bude stát asi 30 km navíc a ztrátu asi 35 minut, ale úsporu 430 Kč.

Druhou možností je jízda přes Maďarsko, kdy z Vídně zamíříte na Köszeg a pak Szombathély a dále na Zagreb. Cesta měří asi 1100 km a je proti klasické časově asi o hodinu delší. Úspory tedy žádné výraznější nečekejte.

Autoweb.cz, zdroj ÚAMK

6.7.2013 10:11

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist