U General Motors vyrobili small-block s číslem 100 000 000

Osm válců, rozvody OHV a překvapivě nízká spotřeba pomohla dosáhnout "zastaralým" osmiválcům stovky milionů vyrobených kusů. A motorů stále přibývá.

Volkswagen Brouk? Toyota Corolla? Kdepak, celá auta se neprodávají ani zdaleka tak dobře jako motory. Žádný pak není takovou stálicí jako osmiválcový small-block od General Motors. Přestože čtvrtá generace jednotek má s tou první z roku 1955 společného málo, prodává se pod stejným obchodním názvem, sdílí se starými motory prvky architektury a navzdory všeobecnému přesvědčení patří také dnes na špici světového motorářství. K tomu všemu málo stojí, takže není divem, že GM právě vyrobily stomiliontý small-block.Jubilejní motor sjel z linky ve stejný měsíc, který značka Chevrolet – se small-blocky nerozlučně spjatá – zasvětila oslavě svých stých narozenin. Jde o jednotku LS9 pro Corvette ZR1. Motor se 647 koni nemíří pod kapotu nejbrutálnějšího Chevroletu všech dob, stěhuje se do muzea General Motors.

Čím je small-block GM tak výjimečný? Ničím, dalo by se říci. Zatíco evropské automobilky se už mezi válkami rády chlubily rozvody s vačkami v hlavách válců, nejslavnější americký osmiválec stále používá pomalý rozvod OHV se dvěma ventily na válec. Soudě podle počtu vyrobených kusů nejsou ve Spojených státech úplně mimo. Za poněkud zastaralý by někteří motor označili i kvůli objemu – začínat ve věku downsizingu na 4,8 litrech je téměř špatný vtip.Jenže na věc lze koukat také z druhé strany. Small blocky čtrvté generace jsou kompaktní, lehké, jednoduché, a proto laciné, a snad také úsporné. Měřeno podle předpisů platných v USA žere Corvette modelového roku 2012 s motorem LS3 a 436 koni na dálnici o něco méně než Audi R8 (420 koní), BMW 650i (408 koní) i nejnovější Nissan GT-R (pravda, ten má 530 koní). Čísly pro město a kombinovanou spotřebou se GM nechlubí, ale i tak jde o zajímavý námět k přemýšlení.

LS3 je o něco lehčí než například supermoderní jednotka BMW M3, přestože má o 16 koní víc (a to jezdí na horší benzín). Můžete to brát tak, že pokud by u BMW vyměnili motor svého technického zázraku za hliníkový ingot z Detroitu, dostali by lehčí a výkonnější vůz. Navíc s polovičním počtem ventilů, nesovnatelně jednodušší řídicí elektronikou, bez škrticí klapky pro každý válec zvlášť a vůbec nesrovnatelně jednodušší na údržbu. Tím nechci říct, že by byla M3 lepší s motorem GM. Ale opět můžete přemýšlet.

Small block začal pouť světem před 56 lety. Měl tehdy objem 4,3 litru a výkon až dvě stě koňských sil při použití čtyřkomorového karburátoru. Dnes nabídka sériových motorů vrcholí 647 koni motoru LS9 v Chevroletu Corvette ZR1, ale s trochou snahy seženete i silnější verze. Flexibilita nejnovější architektury LS je taková, že General Motors do loňska zcela ustoupily od výroby jiných osmiválcových motorů. Small block s rozvodem OHV přežil i motory Northstar s vačkami v hlavách a pohání vše od nejslabších osmiválcových pickupů GM po nejsilnější Cadillac CTS-V. Takže se chystá dalších sto milionů? Vyloučené to není.

30.11.2011 6:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist