autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > TVR Sagaris
TVR Sagaris
Na začátku jarní sezóny vrhlo TVR na domácí trh v Británii další ostrý speciál, který má oproti předchozím generacím tu výhodu, že se bude vyrábět pod mnohem striktnějším dohledem na kvalitu, zavedeným v minulém roce novým majitelem. Po převzetí firmy se dokonce na nějaký čas zastavila výroba a vývoj, aby bylo možné zavést novou kontrolu kvality.
Sagaris je vrcholným modelem v řadě T350, ve které TVR nabízí i kabriolet Tamora a také kupé s pevnou střechou či v provedení targa. Vrozenou sportovní povahu všech TVR dovádí Sagaris do extrémů s použitím řady závodních komponentů, extravagantních aerodynamických prvků a radikálně snížené světlé výšky.
V porovnání s beztak nízkými výchozími verzemi je Sagaris o dalších 25 milimetrů nižší, i když TVR tvrdí, že jízdní komfort je stále na přijatelné úrovni. Anatomické sedačky si TVR vyrábí samo a spolu s volantem seřiditelným v podélném i svislém směru mají řidičovi zaručit optimální polohu.
Rychlý převod řízení má mezi dorazy 2,0 otáčky a pomáhá si elektrohydraulickým posilovačem.
TVR je mezi ostatními malosériovými výrobci výjimečné i tím, že si vyrábí vlastní motory. O čtyřlitrovém řadovém šestiválci TVR říká, že až na snížení výkonu kvůli trvanlivosti se jedná o nefalšovaný závodní motor. Vychází z modelu
Speed Six (vítěz ve své kategorii v Le Mans), má hliníkový blok i hlavu válců, rozvod ventilů dohc, kované písty a ojnice, vícebodové vstřikování s laděným sáním a jednotlivými škrtícími klapkami pro každý válec, mazání se suchou vanou a celonerezové výfukové potrubí; omezovač zasahuje až v 7800 ot/min. Přes pětistupňovou ruční převodovku, spojku AP Racing a samosvorný diferenciál pohání zadní kola.
Osmnáctipalcové pneumatiky mají rozměr 255/35, na předních kotoučích o průměru 322 mm jsou čtyřpístkové třmeny, zadní kotouče s průměrem 298 mm mají jednopístkové třmeny.
Díky použití trubkového prostorového rámu a laminátové karosérie se váha udržela pod hranicí 1100 kg, se kterou Sagaris zrychluje z nuly na 160 km/h za 8,1 sekundy. Jen pro srovnání, nové Ferrari F430 k tomu potřebuje 9,2 sekundy.
Interiér se stále nepodobá ničemu dalšímu na silnici a TVR si ho samostatně navrhuje i vyrábí. V základní výbavě je i ochranný rám podle homologace FIA, stavitelné pedály a další položky, jako například elektrické ovládání oken a zrcátek, kožený povrch palubní desky a sedaček či CD přehrávač. Za příplatek je však například klimatizace či xenonová světla.
Po Tuscanu Targa druhé generace je Sagaris dalším autem v řadě, které se na trh dostává pod vedením nového majitele (minulý rok koupil firmu Rus N. Smolenski). Od letoška se poprvé v historii TVR testují prototypy v extrémních podmínkách v Saudské Arábii, Jižní Africe, Americe a Rusku a mění se či upravují stovky součástek a detailů. TVR tím chce zaručit mnohem vyšší kvalitu než ta, která mu doposud nedělala příliš dobré jméno. Na druhou stranu připomíná, že řada majitelů si za potíže může sama a že se k TVR nechová způsobem odpovídajícím jejich vyšlechtěné povaze, včetně toho, že na nich páchá takové prohřešky, jako je například nedostatečné zahřívání oleje či odstavení auta na měsíc a déle.
S levostranným řízením vyrábí TVR zatím pouze řadu Tuscan. Sagaris má dostat volant na té správné straně v druhé polovině tohoto roku.
redakce autoweb.cz
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | TVR Sagaris |
---|---|
0-100 km/h (s) | 3,9 |
Motor | |
Konstrukce | řadový šestiválec, 3996 cm3 |
Zdvihový objem (cm3) | 3996 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 406 koní při 7000 – 7500 ot/min |
Točivý moment (Nm) | 475 Nm při 5000 ot/min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 298 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | neuvedena |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1078 |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 2 300 000 Kč |