autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > TVR – firma, kde dnes znamená zítra
TVR – firma, kde dnes znamená zítra
To, že tradiční a ryze anglická sportovní značka TVR je na prodej, se otevřeně vědělo minimálně už posledního půl roku, protože její majitel Peter Wheeler to několikrát veřejně avizoval. Nikdo ale netušil, že i přes zájem domácích podnikatelů nakonec TVR skončí v rukou velmi mladého a zároveň velmi bohatého Rusa z vlivné bankéřské rodiny. To, že se na klan Smolenských dívají věřitelé kvůli miliardovým dluhům skrz prsty, mu přirozeně nebrání v čilém podnikání.
Čtyřiadvacetiletý Nikolaj Smolensky, kterého rodina poslala na školy do Anglie, prý Wheelerovi volal bezprostředně poté, kdy se dozvěděl, že je firma na prodej s tím, že o ní má zájem. A to hned.
Koncem července se tak stal jejím stoprocentním majitelem, což ho mělo vyjít zhruba na 15 – 17 milionů liber (kolem 700 – 800 milionů korun). Proslýchá se, že jeho celkový majetek se pohybuje ve výši 95 milionů dolarů (asi 2,5 miliardy korun). Za TVR měl tedy zaplatit necelou třetinu svého soukromého kapitálu.
Po prvních nevěřícných reakcích se však ukazuje, že ten milionářský synek to myslí se svou novou akvizicí zcela vážně a do budování prosperity značky se opřel plnou silou. Svou rodinu chce přestěhovat do Blackpoolu, kde TVR sídlí, a vlastnoručně se ujal každodenního řízení chodu své továrny na sny.
TVR má čtyři sta zaměstnanců a Smolensky je všechny ujistil, že jejich pracovní místa nejsou v ohrožení. Pro utužení pracovní morálky a pocitu sounáležitosti naopak zavedl firemní stejnokroj, který nosí všichni zaměstnanci ve výrobě. V závodě se také staví nová jídelna, ale do doby, než bude hotová, dostávají všichni zaměstnanci obědy zdarma. Zároveň se hledá nový pozemek pro rozšíření výroby, protože stávající prostory zdaleka neodpovídají plánům na budoucí rozvoj. V novinách se také objevují inzeráty, které k TVR lákají konstruktéry a další pracovní síly.
Pro nového majitele je v současné situaci nejdůležitější zapracovat na kvalitě TVR. Značka má sportovnosti a neuvěřitelných jízdních výkonů pokořujících Ferrari a spol. na rozdávání, ale je známá i svou vysokou poruchovostí, která z ní hlavně mimo domácí trh doposud dělala exotickou lahůdku jen pro odvážné zájemce s dostatečnou trpělivostí.
Prvním krokem tedy bylo vytvoření nového oddělení kontroly kvality, které prohlíží každý vůz na jednotlivých úsecích výroby, než ho pustí dál. Každé auto, které vyjede ze závodu, prochází finální prohlídkou a také silniční zkouškou, než nastoupí svou cestu k prodejcům.
Z těchto důvodů bude minimálně o několik měsíců pozdržena premiéra speciálních modelů Typhon a Sagaris, které mají dosahovat zrychlení z nuly za sto kolem čtyř sekund a nejvyšší rychlosti nad 330 km/h. Vývojové oddělení dostalo za úkol najet s testovacími prototypy dalších 90 tisíc kilometrů, než půjdou oba modely do výroby.
Každý den začíná v TVR ranní poradou vedení firmy a končí další poradou odpoledne, na které Smolensky kontroluje, zda bylo provedeno vše, co se v ten den mělo udělat. Peter Wheeler, který se na stará kolena výborně zajistil (značku vlastnil od roku 1982), si zatím nově pořídil jen ojetý Opel Signum. Ve firmě ale zůstal na pozici poradce a vedoucího designového týmu.
I přes ten skromný Signum ho však nikdo nemůže podezírat z nedostatku nadšení pro rychlá auta. Wheeler si například před několika lety vzal do hlavy, že bude vyrábět první tisícikoňové auto mezi supersporty. Nakonec si ho opravdu postavil na základě jednoho ze závodních TVR, jel se jednou projet, vrátil se sinalý zpět do továrny a prohlásil, že tisíc koní je na tunové auto moc, že těch koní bohatě stačí osm set. Jeho speciál dodnes stojí v garážích TVR, ale nikdo s ním nejezdí.
TVR se v současnosti soustřeďuje na své hlavní dva modely, a to nosný program Tuscan a všechny jeho varianty a nové T350. Ve výrobě ale nadále zůstávají další čtyři modely z nedávné minulosti. Další typy se zatím neplánují a hlavní prioritou je zapracovat na kvalitě stávající produkce.
Největšími trhy pro TVR je Británie a Japonsko, ale značka vyváží i do zhruba dalších dvanácti států Evropy a také do Jižní Afriky. Do budoucna plánuje rozšířit svou působnost zejména o lukrativní trh v USA, na který se dnes po několikaleté odmlce opět vrací Lotus.
TVR v minulém roce vyrobilo kolem osmi set aut a mezi malými výrobci je výjimečné nejen svým designem, ale i tím, že si vyrábí vlastní motory, proslulé mosazné přístrojové desky a ovladače v interiéru. Jako jedna z mála sportovních značek na světě nemá žádné elektronické systémy, včetně ABS, a vše nechává opravdu jen na zkušenostech řidiče. V minulém roce navíc TVR poprvé startovalo na Le Mans a vedle domácích soutěží tak mohlo vyniknout i v nejproslulejším závodu na světě.
Ve prospěch budoucího úspěchu TVR tak hovoří nejen jedinečné výkony a neředěný sportovní image, ale i širší vize nového vedení, které chce TVR protlačit v kontextu celosvětového trhu do startovní pozice, ve které bylo Porsche na začátku šedesátých let.
redakce autoweb.cz