autoweb.cz > Škoda > Tříválec 1.2 MPI na Škodu Rapid stačí. Máme důkaz
Tříválec 1.2 MPI na Škodu Rapid stačí. Máme důkaz
Na technické prezentaci automobilky Škoda, kde nám ukázala docela zajímavé věci z vývojového centra (připravujeme obsáhlou reportáž), jsme dostali možnost projet se krátce modelem Škoda Rapid 1.2 MPI, který má pod kapotou základní atmosférický tříválec. Ano, to je ten model, který se bude prodávat od 289 900 korun.
Podívejme se detailněji na nový motor. Automobilka si ho vyvinula sama a vycházela samozřejmě z původního tříválce HTP, který najdete ve Fábiích. Nový motor ale dostal dvouvačkový rozvod se čtyřmi ventily na válec. Nesází ale na moderní přímé vstřikování, vystačí si s jednodušším (a konstrukčně levnějším) vícebodovým.
Řekněte svůj názor: Kdo je konkurence pro Škodu Rapid?
Tříválec 1.2 MPI dosahuje nejvyššího výkonu 55 kW (75 k) v 5400 ot./min. a točivý moment má hodnotu 112 Nm v 3750 ot./min. Jen připomeneme, že stejný výkon měla stará šestnáctistovka v první Octavii nebo Felicii. Tříválec má kompresní poměr 10,5 : 1 a především dostal zcela novou řídící jednotku s poněkud ostřejším nastavením reakce na plyn.O tom jsme se mohli přesvědčit právě při krátké zkušební jízdě na testovacím polygonu automobilky Škoda. Oproti současnému tříválci nový motor reaguje o poznání „agresivněji“ na plyn a když jedete na čtyřku kolem 50 km/h, je cítit jeho mnohem větší nadšení pro věc. Samozřejmě se motor podařilo i uklidnit a už celým autem neotřásá. Rozhodně snese co do zvuku a kultivovanosti srovnání třeba s tříválcem 1.0 EcoBoost ve Fordu Focus, i když se mu samozřejmě nemůže výkony rovnat, Škoda nemá přeplňování.
DOPORUČUJEME: Speciál o spotřebě paliva – vše, co musíte vědět
Na reakci na plyn jsem poznal, že je motor mnohem nadšenější, ale děje se tak jen v první třetině chodu plynového pedálu. Pak už se vám moc výkonu navíc nedostane, tohle je prostě malý slabý motor, od kterého nejdou očekávat zázraky. Přesto s ním Škoda Rapid na první tři rychlosti akceleruje docela dobře a ani na čtyřku se úplně neztratí. Pětka už je rychlost udržovací a šestka by v takovém autě smysl neměla.
Škoda Rapid fotogalerie – vše co potřebujete vidět
V následující tabulce se můžete podívat na porovnání zpřevodování vzhledem k hmotnosti vozu a točivému momentu motoru. Rapid vychází prakticky srovnatelně jako základní Octavia 1.4 MPI, která je také o 120 kg těžší. Poslední čísla udávají přepočet celkového točivého momentu po započítání převodu a následném vztažení k hmotnosti. Vyšší číslo znamená lepší poměr točivého momentu k hmotnosti – tedy motor má s autem méně práce.
S nějakým definitivním verdiktem si počkejte, až se se Škodou Rapid 1.2 MPI svezu na silnicích v rámci běžného redakčního testu. Zatím ale můžu říci, že se rozhodně nemáte čeho bát. Nový tříválec 1.2 MPI znamená významný pokrok v oblasti kultivovanosti, akustického komfortu a údajně i spotřeby paliva. A samozřejmě také v dynamice. I ve čtyřech lidech auto nepůsobilo podvyživeně, i když to samozřejmě není žádná dechberoucí dynamika.
Na akceptovatelné dynamice tříválce 1.2 MPI se podílí i fakt, že Škoda Rapid při své velikosti váží i s řidičem a plnou nádrží 1135 kg, což není mnoho. Konstrukčně je to totiž velmi jednoduché auto, ale pochybujeme, že bude cílová klientela požadovat něco víc.
Takže, Škoda Rapid 1.2 MPI není taková katastrofa, jak se na papíře může zdát. Dovedu si představit, že na takové to příměstské ježdění bez dálničního provozu bude nový motor bohatě stačit.