autoweb.cz > Autoporadna > Třikrát hurá! Dostavba Pražského okruhu startuje. Problémy však nekončí
Třikrát hurá! Dostavba Pražského okruhu startuje. Problémy však nekončí
ŘSD v oficiální zprávě píše, že „v koordinaci se zhotovitelem zemních prací, společností Okrouhlický s.r.o., a experty z Archeologického ústavu AV ČR, Praha, zahájilo zemní práce pro záchranný archeologický výzkum.“ Zkoumat se bude plocha zhruba 60 Václavských náměstí, po které lidé přecházeli (a osidlovali ji) již od pravěku. Práce potrvají podle aktuálního plánu do února a navázat na ně mají stavební práce. Jejich zhotovitele přitom ŘSD prozatím nemá.
Kritický úsek Pražského okruhu
„Zahájení záchranného archeologického průzkumu je významný milník dostavby Pražského okruhu. Souběžně pracujeme na tom, abychom v případě příznivých okolností nejlépe ještě do konce letošního roku mohli zahájit samotnou stavbu,“ popisuje generální ředitel ŘSD ČR Radek Mátl. „Již v závěru loňského roku jsme zahájili výběrové řízení na zhotovitele stavby, abychom jej mohli mít vysoutěženého ještě v letošním roce. Ze zkušeností víme, že u takto velké a náročné stavby je výběrové řízení na zhotovitele dlouhé a náročné. Všechny kroky pečlivě koordinujeme a jsme na ně připraveni, protože v tuto chvíli neexistuje podlé mého názoru v republice důležitější komunikace než úsek Pražského okruhu D1 – Běchovice,“ doplňuje Mátl v oficiálním prohlášení.
ŘSD zároveň přiznává, že se klíčová dostavba Pražského okruhu stále musí vypořádat s řadou otázek ze strany dotčených obcí a městských částí. Jde hlavně o samotné trasy či podoby komunikace. ŘSD dle prohlášení aktivně přistupuje k diskusi se zástupci samospráv a zájmovými spolky. Dostavba chybějícího úseku Pražského okruhu, spojujícího dálnici D1 s Běchovicemi, je aktuálně velkou prioritou společně s dokončením severní části Pražského okruhu. Tedy mezi Ruzyní a Březiněvsí. „Věřím, že jsme schopni dokončit severní část Pražského okruhu nejpozději do deklarovaného termínu dokončení dálniční sítě v ČR, tj. těsně po roce 2030,“ dodal za ŘSD Radek Mátl.
Chybí stavební povolení i zbytek pozemků
Co se týče části Pražského okruhu D1–Běchovice, tento úsek aktuálně nemá stavební povolení. Očekává se, že ho ŘSD dostane v druhé polovině roku. Protahuje se i tendr na stavební práce. Ty začaly koncem minulého roku a v únoru se odevzdávaly nabídky firem. Kvůli dodatečným dotazům se však termín prodloužil až do 26. června. Podle Mátla hrozí i posun tohoto termínu, přičemž vše může následně zkomplikovat i rozklad po vydání stavebního povolení.
Aby toho nebylo málo, stavbu komplikují i zatím nevykoupené pozemky, takže archeologové aktuálně nemají zajištěný vstup na všechna místa. ŘSD má vlastnictví vyřešené zhruba z 90 procent. Server Zdopravy rovněž upozornil na nevídaný rozdíl mezi odhadovanou cenou zemních prací a schválenou nabídkou. Odhad byl cca půl miliardy korun, přičemž společnost Okrouhlický nakonec učinila nabídku ve výši pouhých 69 milionů. „To nacenění zemních prací není správné, na tom budeme ještě pracovat,“ uvedl pro server Mátl. Smlouva na zemní práce je každopádně podepsaná a podle Mátla nic nebrání práci. Dostavba Pražského okruhu v úseku D1– Běchovice se týká 12 kilometrů dálnice a má trvat celkem 36 měsíců. Zprovoznění dokončeného úseku se odhaduje na přelom let 2027 a 2028.