autoweb.cz > Lotus > Třetí nejrychlejší čas na Nürburgringu všech dob zajel elektrický Lotus. Nová Evija X rozdrtila i techniku Formule 1
Třetí nejrychlejší čas na Nürburgringu všech dob zajel elektrický Lotus. Nová Evija X rozdrtila i techniku Formule 1
Legendární německý závodní okruh Nürbugring byl v minulosti dějištěm velkých automobilových soutěží. V dnešních dnech je hlavně Mekkou rychlost milujících petrolheadů a vývojovým střediskem světových automobilek, které na něm mohou zakládat i marketing nejnovějších modelů. Každou chvíli slyšíme o nových rekordních časech na slavném asfaltu v pohoří Eifel, ale teď vznikl jeden opravdu fascinující.
Když se v loňském roce na Nürburgringu objevil nový extrémní Lotus Evija X, všichni začali přemýšlet, proč tam je. A dnes konečně známe pravdu – elektrický hypersport zacílený na okruhovou zábavu tam stanovil nový rychlostní rekord, který můžeme považovat za opravdu specifický. Lotus Evija X je „nejrychlejším autem na Nordschleife s šasi produkčního modelu“.
Rychlejší než hypersport s technikou F1
Nejrychlejším produkčním autem s homologací pro silniční provoz na Nürburgringu je exkluzivní hypersport Mercedes-AMG One s motorem technologiemi převzatými z Formule 1, královny motorsportu. Lotus Evija X je však mnohem rychlejší – s výsledným časem 6 minut a 24 sekund svého konkurenta od AMG porazila o nezanedbatelných 11 sekund. To je na Nürburgringu velký časový úsek.
Lotus Evija X tak je třetím nejrychlejším autem v Zeleném pekle všech dob. Absolutním vládcem je závodní prototyp Porsche 919 Hybrid Evo, vyvinutý pro vytrvalostní závody jako 24 hodin Le Mans, s časem 5 minut a 19 sekund. Následuje jej elektrický prototyp Volkswagen ID.R s časem 6 minut a 5 sekund.
Lepšímu času bohužel nepřály podmínky
Evija X je přitom jediným z trojice těchto extrémních okruhových hraček, která zakládá na produkčním modelu – hypersportu Lotus Evija. Nejnovější zákulisní informace navíc říkají, že se Lotus s Evijou X na Nürburgringu ještě vrátí a zkusí svůj nejnovější čas ještě vylepšit. Nového rekordu totiž dosáhl loni v říjnu na vlhkém asfaltu. Věří, že stále má co zlepšovat.
Okruhový Lotus Evija X má kromě obrovského zadního křídla a vylepšené aerodynamiky i lepivé slicky Pirelli, nové tlumiče a výkonnější brzdy z uhlíkových vláken. Čtyřmotorová elektrická bestie má 2011 koní, jimiž odpovídá produkčnímu modelu. Elektrickou energii pak čerpá z vysokonapětového akumulátoru s kapacitou 70 kWh umístěného uprostřed za sedadly.
Lotus konečně zahájil i výrobu produkčního hypersportu Evija, jehož vyrobí pouze 130 kusů. Zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině zvládne za méně než 3 sekundy a vyvine elektronicky omezenou maximální rychlost 350 kilometrů v hodině. Původně se silniční verze oficiálně představila už v roce 2019, ale začala se vyrábět až během loňského léta. Jestli se však nový okruhový Lotus Evija X také dostane do rukou zákazníků je ještě ve hvězdách.