Třetí nejrychlejší čas na Nürburgringu všech dob zajel elektrický Lotus. Nová Evija X rozdrtila i techniku Formule 1

Britský Lotus dosáhl na legendárním německém závodním okruhu velkolepého úspěchu. S elektrickým hypersportem Evija x zajel historicky třetí nejrychlejší čas, ale přesto s ním není spokojený. Proč a jak by jej mohl vylepšit?
lotus_evija_x_08_16x9-1100x618.jpgCelá galerie 7 Zdroj: Lotus

Legendární německý závodní okruh Nürbugring byl v minulosti dějištěm velkých automobilových soutěží. V dnešních dnech je hlavně Mekkou rychlost milujících petrolheadů a vývojovým střediskem světových automobilek, které na něm mohou zakládat i marketing nejnovějších modelů. Každou chvíli slyšíme o nových rekordních časech na slavném asfaltu v pohoří Eifel, ale teď vznikl jeden opravdu fascinující.

Když se v loňském roce na Nürburgringu objevil nový extrémní Lotus Evija X, všichni začali přemýšlet, proč tam je. A dnes konečně známe pravdu – elektrický hypersport zacílený na okruhovou zábavu tam stanovil nový rychlostní rekord, který můžeme považovat za opravdu specifický. Lotus Evija X je „nejrychlejším autem na Nordschleife s šasi produkčního modelu“.

Rychlejší než hypersport s technikou F1

Nejrychlejším produkčním autem s homologací pro silniční provoz na Nürburgringu je exkluzivní hypersport Mercedes-AMG One s motorem technologiemi převzatými z Formule 1, královny motorsportu. Lotus Evija X je však mnohem rychlejší – s výsledným časem 6 minut a 24 sekund svého konkurenta od AMG porazila o nezanedbatelných 11 sekund. To je na Nürburgringu velký časový úsek.

Lotus Evija X tak je třetím nejrychlejším autem v Zeleném pekle všech dob. Absolutním vládcem je závodní prototyp Porsche 919 Hybrid Evo, vyvinutý pro vytrvalostní závody jako 24 hodin Le Mans, s časem 5 minut a 19 sekund. Následuje jej elektrický prototyp Volkswagen ID.R s časem 6 minut a 5 sekund.

Lepšímu času bohužel nepřály podmínky

Evija X je přitom jediným z trojice těchto extrémních okruhových hraček, která zakládá na produkčním modelu – hypersportu Lotus Evija. Nejnovější zákulisní informace navíc říkají, že se Lotus s Evijou X na Nürburgringu ještě vrátí a zkusí svůj nejnovější čas ještě vylepšit. Nového rekordu totiž dosáhl loni v říjnu na vlhkém asfaltu. Věří, že stále má co zlepšovat.

Okruhový Lotus Evija X má kromě obrovského zadního křídla a vylepšené aerodynamiky i lepivé slicky Pirelli, nové tlumiče a výkonnější brzdy z uhlíkových vláken. Čtyřmotorová elektrická bestie má 2011 koní, jimiž odpovídá produkčnímu modelu. Elektrickou energii pak čerpá z vysokonapětového akumulátoru s kapacitou 70 kWh umístěného uprostřed za sedadly.

Lotus konečně zahájil i výrobu produkčního hypersportu Evija, jehož vyrobí pouze 130 kusů. Zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině zvládne za méně než 3 sekundy a vyvine elektronicky omezenou maximální rychlost 350 kilometrů v hodině. Původně se silniční verze oficiálně představila už v roce 2019, ale začala se vyrábět až během loňského léta. Jestli se však nový okruhový Lotus Evija X také dostane do rukou zákazníků je ještě ve hvězdách.

 

17.5.2024 7:08| autor: Pavel Kyncl | zdroj: Motor1

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist