autoweb.cz > Toyota > Toyota RAV4 > Toyota RAV4 2.2D-4D (2013)
Toyota RAV4 2.2D-4D (2013)
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 10
Praktičnost 9
X-Factor 6
Celkové hodnocení 8.4
RADOSTI
Spotřeba, jízdní vlastnosti, kvalita materiálů i zpracování
STAROSTI
Automatické otevírání pátých dveří, vzhled některých detailů
Začnu vzhledem, ať se zbavím toho tématu, které považuji u nové Toyoty RAV4 za nejhůře uchopitelné. Obligátně prohlásím, že vzhled je subjektivní záležitostí a jeho hodnocení je individuální, nicméně ať se dívám na auto jak dlouho chci, vlastně nevím, jestli se mi líbí anebo ne. Tedy čím více s ním jezdím, tím mi, díky jeho schopnostem, vzhled přichází méně důležitý a zvykám si na něj. A to navzdory tomu, že mne zezačátku spíše odrazoval, šokoval, provokoval. Zejména zadní partie, lomená záď s výraznou hranou a vytrčené zadní lampy. Navíc v kombinaci s umírněnějším designem přídě. Nicméně názor jsem postupně změnil a hned vysvětlím proč.
Je poměrně obtížné psát o autě, které bylo svého času považováno za etalon třídy. A také za vizuálně velmi atraktivní. Toyota RAV4 má za sebou dlouhou historii, na trhu oslaví v příštím roce už dvacet let a svého času, pokud někdo chtěl kompaktní SUV, chtěl „ravku.“ Nejen pro její schopnosti, ale také pro líbivý vzhled. Pamatuji se na nedávné doby, kdy RAV4 vypadala více jako produkt kubistického umění, byla hranatější, ale přesto líbivá, taková „dámská.“ A i přes velmi dobré jízdní vlastnosti a celkové schopnosti jsem vnímal, že s ní, asi hlavně díky vzhledu, jezdí spíše ženy než muži.
Dnes tedy RAV4 vypadá jinak, protáhla svůj tvar, zploštila se, spíše než krabicoidní SUV má tvar MPV příbuznému autu – při pohledu z boku jsem si vzpomněl na Ford S-MAX spíše než na Kugu, abych na příkladu vysvětlil své myšlenkové pochody. A nevydává ženské signály. Nepřehlédnete-ji na silnici, možná ji nepoznáte na první pohled, já osobně bych ji jako návaznost na předchozí generaci RAV4 asi ihned netipoval. Ale… vzhled je opravu druhořadou záležitostí vedle toho, co RAV4 umí.
Začnu kabinou, protože i tam se musím dotknout vzhledu. V interiéru se mísí moderní prvky s retro detaily (například kulaté výdechy klimatizace), nejsou ovšem vzájemně roubovány násilím, ale vkusně do sebe zapadají. Jakkoli nemám v oblibě různé vypoukliny a hrby, tak klenutá palubní deska se mi moc líbí. Tvar trochu ubírá na praktičnosti – pod klenbu není moc vidět, ale ne zase tolik, abych to nepovažoval za přijatelný kompromis. Co mne totálně nadchlo, byla prostornost kabiny. Nikde nic nepřekáží, nohy se vejdou pod volant, aniž by do čehokoli narážely, sedačky jsou příjemné na dlouhé cestování, kolem dokola přihrádky a odkládací plochy, i na větší lahve, palec nahoru.
Ještě jednou k vypouklé palubní desce, prostor pod ní, do kterého není moc vidět, ukrýval několik překvapení. Třeba ovládání vyhřívaní sedaček. Anebo tlačítko Sport. Jak jsem se dočetl, mělo by aktivovat ostřejší mapu plynu, sportovněji nastavit posilovač a pracovat s distribucí točivého momentu mezi nápravami, ale upřímně, já rozdíl nezaregistroval. Možná jsem nejel s RAVkou dostatečně sportovně. Což ale nevadí, neboť jednak od auta tohoto typu žádnou sportovnost nečekám, a za druhé, i bez tlačítka Sport jel automobil opravdu výborně.
Tak jak jsem byl zezačátku rozpačitý ze vzhledu, tak naopak jsem si sednul na zadek z jízdních vlastností a motoru. Naftový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem má výkon 150 koní a točivý moment 340 Nm, auto zvládne maximálku 190 km/h a na stokilometrovou rychlost dojede za necelých deset vteřin. To ale nejsou tak podstatné informace, důležité je, že agilní je RAV4 nejen v přímce na pomyslném sprintu, ale v zatáčkách. Drží skvěle stopu, i ve vysokých rychlostech, poradí si s nerovnostmi, které skvěle filtruje. Motor má příjemný, lineární zátah, žádné kopance do ledvin. A převodovka? První čtyři kvalty pěkně za sebou, pětka a šestka „nadlouho“ na dálnici, tady si s nastavením opravdu někdo vyhrál. I díky manuálnímu šestikvaltu lze pracovat se spotřebou, ta reálná může být mezi šesti, sedmi litry. Bez výrazného omezování řidičského stylu.
Vzhled. Pro někoho nepřístupný, pro jiného lákavý. Každopádně nepřehlédnutelný.
Upřímně – netušil jsem, že s RAV4 bude taková zábava. V tom smyslu, že jsem nečekal nic víc než praktický transporter, ale dostalo se mi schopného, kultivovaného auta, se kterým mne bavilo jezdit. Jezdil jsem i v terénu… Tedy, v rámci toho, abych vyzkoušel asistenci pro jízdu do kopce jsem vyrazil mimo silnici. Když už má RAV4 pohon všech kol…? Vjel jsem do kopce pokrytého mokrou trávou a prohnal jsem se bahnitou cestou, a zdolal jsem ji. Protáhl jsem se lesní cestou při výpravě za čerstvými hřiby a povedlo se. A kamkoli jinam, a tím myslím lom, poušť nebo dakarskou rally, bych z logiky věci s RAV4 nejel, takže z tohoto pohledu vše v pořádku. V terénu je jízda s RAVkou kostrbatější, tvrdší, ale vzhledem k tomu, že se mimo aslfat asi téměř nepodívá, není třeba řešit.
Vrátím se zpět do kabiny. Na zadní sedačky, které nabízejí dostatek místa i pro vyšší cestující – já neumím posoudit se svou trpasličí výškou, ale přinutil jsem ke krátkému svezení kolegu se 185 centimetry a nestěžoval si. A slušný je i kufr. Kapacita 547 litrů je ok, asi jsou tady i větší auta, ale když jsem zkoušel převážet náklad, který podle mě k tomtuo autu pasuje (sportovní výbava, nákup, kočárek), tak jsem uspěl. A líbily se mi „vychytávky“pro ukotvení zavazadel. Zejména visící síťka, na křehké předměty, kterou lze dále kufr rozdělit na více částí.
Rád bych teď vše shrnul a utřídil si myšlenky. Nová Toyota RAV4 2.2D-4D má výtečný motor, silný a úsporný, podvozek naladěný komfortně, ovšem se schopnostmi držet se stopy a jet (i v zatáčkách) jistě a dynamicky. Místa na předních sedačkách je více než dostatek a to samé platí i pro druhou řadu sedadel. A kufr je více než dostatečný, s chytrými řešeními pro praktické cestování. Zatím tedy více než pozitivní komentáře. Takže teď už zbývá poslední aspekt, a to cena.
SPECIÁL: Dacia Duster po faceliftu – fakta, testy a videa
Autonovinky | vydáno 15. 9. 2013
Základní verzi Toyoty RAV4 s dvoulitrem a výbavou Power pořídíte za 641 900 Kč, první specifikace s 2,2lirovým turbodieselem vyjde na 686 900 Kč, nejvybavenější Style pak může být vaše za 826 900 Kč a s autem dostanete opravdu širokou výbavu, se všemi možnými komfortními a bezpečnostními prvky. Mne se třeba líbilo komunikační rozhraní s navigací. Displej bych uvítal možná nakloněný směrem k řidiči anebo blíž po pravé ruce, ale jak systém fungoval, mne zaujalo a bavilo. Jinak klimatizace, kůže, ABS, ESP a tak dále, vše na co jsem si vzpomněl, jsem našel.
Verdikt
Pokud bych měl při (teoretické) poptávce po kompaktním SUV podlehnout současné mediální masáži, nutně bych musel brát na zřetel Hyundai ix35, ale radši bych si pro jednoduchost, funkčnost, kompaktnost, možná i patriotismus, koupil Škodu Yeti. Nebo naopak investoval do Subaru Forester a užíval si opravdu famózní a starosvětskou jízdu. Měl-li bych někomu doporučit SUV v dané kategorii, na Toyotu RAV4 bych si, díky obecně velké nabídce na trhu a menší agresivitě japonské značky při reklamních kampaních, asi nevzpomněl. A to by byla velká škoda, protože s ohledem na schopnosti, dynamiku, materiály, zpracování a cenu je Toyota RAV4 2.2 D-4D velmi dobré auto.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2231 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 225/65 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/65 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110/150 v 3600 |
Točivý moment (Nm) | 340 v 2000 - 2800 |
0-100 km/h (s) | 9,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,6 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4570 |
Šířka (mm) | 1845 |
Výška (mm) | 1660 |
Rozvor náprav (mm) | 2660 |
Celková hmotnost (kg) | 2220 |
Zavazadlový prostor (l) | 547 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 641 900 Kč |
Základní cena test. verze | 686 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 826 900 Kč |