autoweb.cz > Toyota > Toyota Prius > Toyota Prius přijíždí v páté generaci
Toyota Prius přijíždí v páté generaci
Nový Prius disponuje výkonnějším motorgenerátorem a dvoulitrovým spalovacím motorem o celkovém výkonu 223 koní (164 kW) pro spolehlivé a agilní zrychlování.
Přepracovaná karoserie s vylepšenou aerodynamikou optimalizuje proudění vzduchu, což se promítá do efektivní spotřeby paliva, jízdního chování i stability.
Nižší hmotnost, vyšší výkon, větší radost
Výrazné stylistické ztvárnění, které je pro Prius typické, se posouvá na ještě dynamičtější úroveň díky siluetě připomínající kupé a evokující ještě silnější emoce.
Vůz je postaven na druhé generaci podvozkové architektury TNGA velikostní kategorie GA-C, přinášející nižší hmotnost a vyšší tuhost. K nižšímu těžišti vozu přispívá optimalizace zaměřená na zástavbu baterie a palivové nádrže ve prospěch větší zábavy za volantem a tichého cestování.
Prostorná kabina se nese ve znamení radosti za volantem, kdy využívá novou „ostrovní architekturu“, jejímž cílem je nekomplikovaný prostorný interiér. Nižší jízdní pozice řidiče je sportovnější, zatímco k pohodlnému používání napomáhá způsob uspořádání displejů a ovládacích prvků.
Jízdní schopnosti
Nová generace hybridního systému pohonu pro Toyotu Prius znamená komplexní zlepšení jízdního chování plug-in hybridního provedení včetně vyššího výkonu a nižší spotřeby.
Spalovací motor 2,0 litru pro platformu TNGA disponuje výkonem 148 koní (111 kW) a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 160 koní (120 kW).
Maximální systémový výkon pak činí 223 koní (164 kW). Oproti dosavadnímu plug-in hybridu s maximálním výkonem 122 k (90 kW) tak nová generace přináší velmi robustní a dynamické zrychlování.
Cílem konstruktérů bylo, aby vůz umožňoval absolvovat většinu každodenních přesunů v režimu EV, a tak je čistě elektrický dojezd ve srovnání s předchozí generací o více než 50 procent delší.
Hlavní podíl zde má nová lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh. Články s vyšší hustotou energie umožnily optimalizovat zástavbu bateriového modulu, který se díky svým kompaktním rozměrům vměstnal pod zadní sedadlo, což samo o sobě přispělo ke snížení těžiště vozu.
Solární panely na střeše
Snahu o maximální hospodárnost dokládá i skutečnost, že čistou energii lze v některých stupních výbavy získávat prostřednictvím fotovoltaických článků na střeše vozidla.
Ikonický klínový tvar karoserie, podle něhož poznáte Toyotu Prius už od druhé generace, po stylistických úpravách zaujme elegantními a moderními křivkami.
Uhlazená a elegantní silueta karoserie je nyní o 50 mm nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy směrem dozadu. Vůz obouvá větší pneumatiky o rozměru až 19″.
Designéři odstranili všechny zbytné tvary a křivky, kdy ponechali pouze jednoduchý a čistý celkový design, jehož předobrazem bylo přirozené proudění vzduchu.
K markantnímu tvaru přispívá i rozvor, který se oproti předchozí generaci zvětšil o 50 mm. Celková délka vozu se však současně zmenšila o 46 mm.
Prostor a elegance uvnitř
Vzhledem k rozšíření karoserie o 22 mm se nový Prius chlubí sportovnějším postojem. Do motivu kladiva na přídi vozu jsou elegantně začleněna světla ke zvýraznění uvedeného tvaru.
Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž poukazuje na pokrokový design a přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.
Interiér vozu, postavený převážně na černé barvě, rozděluje zmíněná ostrovní architektura do tří zón: okolní prostředí, modul řidiče a plovoucí přístrojový panel.
Okolní prostředí celé posádky se vyznačuje prostorností a stylovými hodnotnými materiály, které jsou dále vylepšeny harmonickými akcenty s poukazem na sportovní atmosféru a účelnost. Modulu řidiče dominuje 7″ obrazovka typu TFT přímo v zorném poli pro maximální bezpečnost bez odklánění zraku od vozovky.
Nově koncipovaný přístrojový panel klade důraz na pohodlí v kabině, čisté uspořádání s co nejmenším blokováním výhledu řidiče směrem vpřed, využitelnost a celkový vzhled.
Součástí panelu je přirozeně umístěná centrální obrazovka ve spodní části a subtilní ovladače klimatizace. Osvětlení přístrojového štítu je propojeno s oznámeními bezpečnostního systému Toyota Safety Sense včetně zobrazování výstrah formou úpravy barev.
Automobilová ikona
Model Prius od svého uvedení v roce 1997 zanechal v rámci značky Toyota i celosvětového trhu výrazný otisk. Dokázal se etablovat jako originální automobilová ikona spojovaná s elektrifikací a odvážným určováním budoucích trendů. Další krok na této cestě přináší nová generace modelu.
Toyota se zasazuje o prosazování uhlíkové neutrality, přičemž její hybridní technologie, se kterou jako první přišel právě Prius, i nadále výrazně podporuje přechod k bezemisní dopravě.
Nový plug-in hybridní Prius znamená další posílení multi-technologické strategie pohonů Toyota, která dále zahrnuje bateriové elektromobily (BEV) a pohony na bázi palivových článků (FCEV), neboť přináší ještě efektivnější provoz a dostupnou cestu ke snižování emisí.
Nová generace navazuje na tradici inovací, která se začala psát již před 25 lety, ať již z pohledu neočekávaných jízdních schopnosti, vyšší hospodárnosti nebo elegantního a sportovního designu uvnitř i zvenčí.
Nová kapitola jedinečného příběhu Toyoty Prius se začne psát na jaře 2023 s uvedením páté generace tohoto modelu na evropské trhy, kdy Prius opět nastolí nová měřítka technologií, hospodárnosti a pocitu bezpečí.
Zdroj informací: Toyota