Toyota Prius

Je větší, je hezčí a rychlejší. Ale co především, je úspornější. Taková je nová generace nejpopulárnějšího hybridu naší planety, Toyoty Prius, a to již třetí generace.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na úvod

Toyotě se nějakým způsobem podařilo vzít předchozí tvar Priusu a přepracovat ho tak, že má ještě nižší aerodynamický odpor. A přitom se jim podařilo vyrobit auto, které i konečně vypadá pěkně. A pod svou karoserií vozí tři motory a 28 baterií.
Sedněte si za volant Priusu a budete si říkat, že sice sedíte v MPVéčku, ale na jeho tvorbě se podepsal někdo s větší dávkou kofeinu v krevním oběhu. Čeká tu na vás přístrojovka s několika displeji a pod ní mohutná středová konzole oddělující řidiče a spolujezdce. A na ní najdete i onu vtipně vypadající, miniaturní řadicí páku. Tedy řadicí páka zní trochu nadneseně. S tou malou věcí prostě ovládáte, jestli Prius pojede dopředu, dozadu nebo bude sám přibrzďovat.

Nechybí tu ani spousta odkládacích schránek a jsou tady i velké kapsy ve dveřích nebo prostorná loketní opěrka. No a pak rozumně velký kufr. Prostě od rodinného auta víc nepotřebujete. Jenže žádné jiné vám nenabídne tak propracovaný systém hlídání spotřeby. Můžete ji sledovat dokonce v minutových intervalech. Nebo se dívat, jestli zrovna jedete na baterky nebo k vašemu pohybu přeci jen potřebujete nějaký ten benzín. Nicméně ještě zpátky k interiéru. Na všech sedačkách je dost místa, řidič má vše jednoduše po ruce, protože většinu funkcí ovládá na volantu. Jen plasty, ošklivě vržou. A k plastům ještě jedna zajímavost. Toyota v Priusu používá z 85 procent recyklovatelné plasty. A dokonce některé z nich, použité třeba jako hluková izolace, jsou plasty rostlinného původu.Technika

Ale tohle všechno vás asi stejně tak moc nezajímá. Je jasné, že když při debatě přijde na téma Prius, řeší se jediné. Spotřeba. Jenže nízká spotřeba je jen jedna část cílů, které si Toyota stanovila. Tím dalším jsou nízké emise. A to na celý životní cyklus auta. Jestli teď říkáte, že přeci emise CO2 jdou ruku v ruce se spotřebou, máte samozřejmě pravdu. Jenže CO2 nejsou jediné emise, které z našich motorů vypouštíme do vzduchu. A především diesely by mohly vyprávět o pevných částicích nebo o oxidech dusíku, které produkují ve významně větší míře, než zážehové motory. Čistota zplodin je tedy jedním z důvodů, proč se o pohon Priusu stále stará benzínový motor. Je při své činnosti k životnímu prostředí ohleduplnější, než jakýkoliv srovnatelný turbodiesel. A o ekologii tady přeci jde především. A to i přesto, že se zřejmě nikomu nepodařilo prokázat, že za případným oteplováním planety doopravdy stojí člověk. Nicméně.

Zákazníci předchozí generace Priusu si stěžovali na jeho hlučnost na dálnicích a na nízký výkon. A tak nový Prius dostal větší a silnější motor. A na dálnici tak točí méně otáček a spotřebovává asi o 10 procent méně paliva. Pod kapotou najdeme čtyřválcovou osmnáctistovku, která tu je kombinována s automatickou převodovkou s plynulým převodem. A nabízí 98 koní. A v kombinaci s elektromotory celkových 136. Takže už málokdo může říct, že Prius je slabý.Na silnici

V momentě, kdy ho nastartujete, se nic nestane. Jen se rozsvítí všechny přístroje. A vy za jeho volantem sedíte v absolutním tichu. Spalovací motor se nastartuje až chvíli po rozjetí. A to je zásadní výhodou Priusu, třeba oproti Hondě Insight. Prius je schopen se pohybovat čistě a jen za pomoci elektromotorů. Ano, jsou tady dva. Jeden je používán na startování spalovacího motoru a k dobíjení baterií při brzdění nebo z motoru. A druhý k jízdě. Toyota tvrdí, že pokud se budete držet v nízkých rychlostech, s Priusem dokážete ujet 2 km, aniž by k tomu potřeboval spalovací motor. A víte co? Ono tomu skutečně tak i je. Ale má to svá ale. Automobilka říká, že nesmíte překonat nějakých 50 km/h. My jsme z Priusu čistě na baterky dostali něco přes 60 km/h. Ale to musíte být opravdu hodně zdrženlivý a zapomeňte na pravý význam slova akcelerace.

Co je důležité, že po rozjezdu dokážete rychlost okolo 50 km/h stabilně udržet. Což je oproti předchozímu Priusu zásadní posun. A Prius je opravdu i rychlejší. Na stovku mu to trvá jen 10,5 s. Motor se sice drží v celkem vysokých otáčkách, ale je dobře odhlučněn. Hybridní systém dokáže to nejlepší odvádět především na okreskách a ve městě. Ale ani na dálnici to není špatné. Pokud se budete držet našich rychlostních limitů, očekávejte spotřebu okolo 5,5 litrů na 100 km. No a ve městě? Na takový typ silnic byl přeci Prius stavěný. Průměrná spotřeba se po týdenním ježdění ustálila na 6,5 litrech na 100 km. Ale Toyota přeci říká, že ve městě bude mít prius spotřebu 3,9 l/100 km. Takže jak je to? Na palubní desce najdete tlačítko Eco. Když přepnete Prius do tohohle režimu, nebude tak akčně vytápět interiér. A reakce hybridního systému na stisknutí plynu jsou mírnější.Prostor a výbava

Ale my jsme tu našli ještě jedno tlačítko určené ke snižování spotřeby. A tím je vypínání topení. Vzhledem k tomu, že za oknem je pořád těžce pod nulou, se motor velmi často zapíná jen proto, aby se postaral o vaše pohodlí. Ano, o vyhřátí interiéru. Takže jestli jste ochotni jezdit v ledničce, zvládnete to možná o litr úsporněji. Tedy jsme na nějakých 5,5 l/100 km. A bavíme se tu čistě o jízdě po centru města. Což není tak špatné.

A v momentě, kdy budete jezdit dál od centra, spotřeba bude klesat. Ale samozřejmě ani omylem k takové hodnotě, kterou uvádí automobilka. V absolutním extrému se nám ale s plnými bateriemi podařilo ujet zhruba 10 km po městě s průměrem 2,5l/100 km. Pak samozřejmě Prius musel baterie dobít, takže spotřeba šla zase nahoru. Ale jen to ukazuje, na co se můžeme těšit v blízké budoucnosti s plug-in hybridy, které budete doma nabíjet z ekologicky šetrnějšího zdroje, než kterým je neefektivní pálení benzínu.Verdikt

Prius tedy už dnes dokazuje, že pokud chcete, úsporně a ekologicky jezdit můžete. Prius je rozumně tichý, rozumně velký a rozumně úsporný. Ale i tak na našem trhu žádné zázraky jistě nepředvede. Protože Evropa je zvyklá na diesely a ještě zřejmě dlouhou dobu bude. Nicméně v místech, kde nejsou ochotni měřit emise dieselů a benzínových motorů dvojím metrem, Prius dává smysl hned. Podle Toyoty při ujetí 150 tisíc kilometrů Prius vypustí zhruba o 37 procent méně CO2. A to při započtení všech nákladů na výrobu Priusu včetně jeho provozu a následné recyklace. A to včetně výroby u předchozí generace kritizovaných baterií, které se dnes nově vyrábí přímo v sídle továrny. A není se tak co divit, že jen za minulý rok jich automobilka prodala přes 370.000. Z toho něco málo přes 100 kusů u nás.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)10,4 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec + synchronní elektromotor
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1798
Kompresní poměr13,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)80,5 x 88,3
Převodovkas plynule měnitelným převodem (CVT)
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 kW / 136 k (kombinovaný maximální výkon)
Točivý moment (Nm)142 Nm v 4000 ot/min + 207 Nm od 1 ot/min
Výkon/hmotnost (k/t)94,1 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)180 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)3,9 / 3,7 / 3,9 l/100 km
Objem nádrže (l)45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4460
Šířka (mm)1745
Výška (mm)1490
Rozvor náprav (mm)2700
Provozní hmotnost (kg)1445
Celková hmotnost (kg)1805
Zavazadlový prostor (l)446 l
Ceny
Základní cena modeluod 679 900 Kč
Cena testovaného vozuod 729 900 Kč
15.2.2010 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist