Toyota GT 86: po faceliftu větší objem motoru a 260 koní

Modernizace Toyoty GT 86 plánovaná na rok 2015 má přinést zvětšení objemu motoru a zvýšení jeho výkonu z 200 na cirka 260 koní.

Plochý atmosférický čtyřválec montovaný mezi přední kola Subaru BRZ a sesterské Toyoty GT 86 je pro tyto japonské zadokolky – zdá se – výhrou i prokletím. Z pohledu reakcí na plyn či linearity průběhu výkonu není benzínovému boxeru moc co vyčítat, pokud ale někdo potřebuje více než standardních 200 koní, má docela problém.

Téměř tovární tuningová společnost Gazoo Racing umí na tuto pohonnou jednotku namontovat kompresor v kombinaci s turbodmychadlem a domácí sportovní divize TRD nabízí ve Spojených státech kit obsahující mechanicky poháněný kompresor, všechno jsou to ale dodatečná a hodně drahá řešení a navíc jim chybí schválení do běžného provozu.

Toyota GT86 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Toyota GT86 fotogalerie

Mnoho radosti nepřineslo příznivcům a zájemcům ani Subaru, které sice nechalo BRZ upravit svým věhlasným oddělením STi, nicméně výsledný model tS má nakonec sériový motor a přestavba se tak týká pouze brzd, zavěšení, kol, aerodynamiky či kabiny.

Patová situace? Možná ne tak docela. Kolegům motoristické přílohy Drive australského deníku The Sydney Morning Herald se podařilo získat pozoruhodné informace.V jednom ze svých posledních článků tvrdí, že šéfinženýr projektu „osmdesát šestky“ Tetsuya Tada hledá se svým týmem hned několik řešení pro utišení hladu po výkonu, z nichž jedno se skutečně dostane do výroby v roce 2015, když nastane čas na představení modelu po mezigenerační modernizaci.

„Zkoušeli jsme spoustu možnosti,“ říká Tada, čímž vysvětluje množství protichůdných informací o budoucím vývoji pohonné jednotky GT 86. „Na testovacím polygonu Toyoty aktuálně jezdí hned několik prototypů, přičemž jeden z nich má turbodmychadlo, jiný zase větší objem motoru a další speciální hybridní systém. Bereme v úvahu všechny možnosti,“ odkrývá nelehký úkol svého týmu Tetsuya Tada.

Více podrobností v rozhovoru prozradit nechtěl, zdroje blízké automobilce nicméně tvrdí, že nejpravděpodobnější možností je zvětšení objemu motoru z 2,0 na 2,5 litru. Tato úprava by se měla postarat o navýšení výkonu z rovných 200 na přibližně 260 koní.

Tato změna byla údajně vybrána jednak kvůli finanční efektivnosti, ale také proto, že pomůže udržet integritu konceptu lehkého vozu a navíc konstruktérům umožní ponechat zbytek pohonného ústrojí bez větších úprav, což by použití přeplňování či hybridní techniky zrovna nedovolovalo. Přesto nevznikly zbylé dva testovací vozy nadarmo a Toyota je má údajně v plánu využít při vývoji nástupce GT 86.

Tetsuya Tada potvrdil, že druhá generace může být radikálně jiným autem a vyloučeno není ani nahrazení plochého čtyřválce koncepčně jiným agregátem, což samozřejmě vyvolává otázky, jestli Subaru zůstane zapojeno do projektu. „Boxer je přínosem z pohledu nízkého těžiště, ale při vývoji konceptu následující generace budeme muset hledat nejlepší možná řešení,“ dodal Tada.

Tím řešením může být i hybridní technika, na to je opravdu nutné se připravit, pokud však k jejímu nasazení dojde, nemělo by se jednat o systém využívající konvenční těžké akumulátory, ale lehčí kondenzátory vykrývající výkonovou špičku při akceleraci a se schopností velmi rychlého nabíjení. To už je ale hodně vzdálená budoucnost, takže si nejdříve počkejme, co bude mít GT 86 pod kapotou v roce 2015.

Miro Mihálik, zdroj: Drive

20.8.2013 8:30| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist